Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 1694 ggr
CarpetDiem
0

Wahlströms, Norrköping S:t Olai

I hfl över S:t Olai hittar jag en anteckning under rubriken "Försvar" som förbryllar mig en del. På mor och dotter Wahlström står det "Roman" - vad betyder det?
Dotterns barn har inte denna anteckning.

Se Norrköping S:t Olai AI:30 sid 83. (1833-1838)

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Loucar
0

Thomas betyder inte det att de är av resandesläkt. Dotterns oäkta barn kanske inte har en rom till far o därför inte får den benämningen, jag vet inte riktigt hur traditonerna är i resandesläkterna.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

CarpetDiem
0

Hej,
Först trodde jag det också men inget tyder på det. Hedvig Christina är född Herou och har en stor smedsläkt. Hennes man, Per Fredrik Wahlström var - om jag inte minns helt fel - klädesfabrikant eller klädstoppare i Norrköping.

Dotterns, Hedvig Maria, barn har jag inte hittat några fäder till - än…

Så jag tror att vi är tillbaka på ruta 1 igen. Vad står Roman för?

Hälsningar

Thomas

chrissan
0

Huset ägs av en handlare G Roman (se längst upp), kan det betyda att de är anställda hos honom?

CarpetDiem
0

Hmmm, - låter ju faktiskt ganska logiskt nu när jag kikar igen i hfl.
Tänkte inte på detta när jag läste notisen.
Såg en annan sak nu när jag förstorade bilden att modern ÄR född Hero.

Tack till er båda!

Jag försöker hjälpa släkten i USA, som jag besökte för ett par veckor sen, som man kan läsa om under Amerikasläkt på denna sajt.

En liten rolig detalj i detta är att de som jag besökte är mormoner och har missionerat runt hela världen och har haft som huvuduppgift, inte att sprida kristendomen, utan att bygga upp register på alla födda, vigslar och döda på ställen där det inte har funnits tidigare.
Allt har lagts upp på data där de har dragit fram.
Främst har det arbetat i Polynesien, Australien och Nya Zeeland där det många gånger blev kalabalik när de kom med datorer - något som många aldrig hade sett.
Deras arbeten finns nu dokumenterat tillsammans med allt annat som mormonerna har samlat på sig under alla år.
Nu är de i 80-årsåldern och har med ålderns rätt tagit sig tid att varva ner som glada pensionärer.

Kul grej!

Hälsningar

Thomas

svenne
0

#3 Visst, det betyder att de bodde i "Romans" hus.

CarpetDiem
0

Svenne, en följdfråga - varför har inte alla denna anteckning då som bor i huset? Eller är de inneboende?

Hälsningar

Thomas

svenne
0

Helt klart är väl att de bodde i handlanden G Romas fastighet.
De kanske dessutom arbetade för honom? Möjligen kanske G Roman var klädesfabrikanten och Wahlström arbetade åt honom som kläddstoppare och därför kommer de genom anteckningen "Roman" så att säga att tillhöra Romans verksamhet, men det är ju bara en gissning.Obestämd

Varför alla som var bosatta i Romans hus inte har samma anteckning just i detta fallet kan jag dock inte svara på.

CarpetDiem
0

Ok - låter mera troligt. Tack för hjälpen.

Får man fråga vilket vapen du har som bild?
Jag känner igen den men kan inte placera den.

Hälsningar

Thomas

svenne
0

#8 Frågan är fri, men tills vidare får det bli min egen lilla hemlighet.
Så småningom kanske det kan bli en liten artikel runt det där.