Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 3981 ggr
Cheyenne
0

Födelse Lucia Catharina Schoug

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på att gå igenom min morfars anor och då släktforskning jag gjorde för flera år sedan. Jag har noterat att rubricerad person (min morfars ff mf fm) skulle vara född den 1/1 1735 i Sireköpinge (M). När jag nu kikar lite närmre på dessa uppgifter med hjälp av DDSS så blir jag osäker över uppgiften och undrar lite om jag verkligen tänkte rätt då?

Den 1/1 1735 föds det en Lusse i Sireköpinge som dotter till Klockaren Petter Schoug och h.h Anna Christina Brunckman. Att Lucia blir Lusse kan jag köpa men att inte andra namnet Catharina nämns i födelseboken gör mig osäker.

Den 27/10 1763 i Vittskövle fs (L) föds Lucia Catharina Schougs son Petter. Fadern är maken Erland Ripa. Av födelsenotisen framgår paret Ripas/Schougs hemvist i Vittskövle. Jag har sparat denna bild sen tidigare forskning på släkten Ripa. Finns det någon som kan utläsa deras hemvist samt finns det ev. hfl för den aktuella perioden som anger L.C Schougs födelsedata? Jag har för mig att hfl saknas för denna period.

Loucar
0

hej cheyeene

Jag får det till Herremållan men efter att ha tittat i ortsnamnsregistret så får det blir Herremöllan.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Cheyenne
0

Tack Loucar.

Om det inte finns hfl för Vittskövle, finns det möjligtvist vigselbok avseende 1760 för nämnda församling? Jag har noterat att Lucia Catharina Schoug och Erland Ripa vigdes den 5/3 1760 i Vittskövle. Om så, vad nämns om Lucia?

Loucar
0

Tyvärr finns ingen hfl för det perioden. I vigselboken står det såhär

5 mars vigdes skipparen Erland Ripa samt jungfrun Lucia Catharina Schoug i Vittskövle prästgård.

I dis finns det ju mer uppgifter om släkten Ripa men dåligt om Lucias familj.

Hälsningar

Louise

Loucar
0

Ska tydligen finnas en bok om släkten Schoug hittade denna upplysning på rötter.

Schough med släktgrenen Wichman av Boo von Malmborg

Hälsningar

Louise

Cheyenne
0

Tack, vad snäll du är.

Ja, Ripa har god koll på.

Jag har en okontrollerad uppgift som säger att Lucia Catharina Schoug avled 1807-01-15 i Maglehem fs (L). Har du eller någon annan möjlighet att kika på dödsnotisen och se om hennes ålder vid dödsfallet framgår!?

Cheyenne
0

#4 Det kan finnas fler släkter med namnet. Under samma period har jag sett namnet både i Halland, Stockholm och i Kalmar.

Loucar
0

Datumet stämmer och Maglehem. Det står att hon bor i Ölseröd och är 71 år gammal.

Hälsningar

Louise

Gnidde
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här verkar det som om hon heter Catharina som om hon heter det i andra namn??

Hälsningar Gnidde.

Loucar
0

just denna bok skulle handla om de sydliga delarna framförallt skåne om jag inte läste fel.

Hälsningar

Louise

Loucar
0

I hfl för Maglehem 1796-97 står hon som skiepparenkan Lucia Skog f 1735 boende i hus Olseröd.

Där finns även en dotter Maja Lena f 1771

och ytterligare en dotter Agneta f 17740428

Hälsningar

Louise

Loucar
0

Att fadern är klockare stämmer ju då med att hon kom från Vittskövle prästgård vid vigseln

Hälsningar

Louise

Cheyenne
0

Tack Loucar och tack Gnidde. Visst står det Catharina som andranamn och föräldrarna Klockaren Petter Schoug och h.h Anna Christina Brunckman stämde därmed. Glad

Cheyenne
0

Nu när jag vet att min anmoder bodde i Olseröd vid sin död, en by i Maglehems församling, så blev det med ens extra roligt att jag kom på att jag har åkt förbi/genom byn en gång på väg till Åhus.

Googlade lite och fann denna artikel. Tydligen håller man i byn fortfarande liv i den över 400-åriga traditionen med "Åldermannagille". Notera att inga fruntimmer tillåts delta. Rynkar på näsan Artikeln avslutas dock med "När väl byns angelägenheter behandlats bjuds åldermannagillets deltagare på en välsmakande supé tillagad av på gillet annars förbjudna fruntimmer."

Åldermannagille

EvaMorfi
0

Jag reagerade på namnet Ripa. Det finns två grenar av den här släkten. En som kommer från Åhus och en som kommer från ?. Har nu glömt det, men var i kontakt med den släktgrenens överhuvud en gång.

Det som intresserade mig är Ripa från Åhus. En Ripa hamnade i Lund där han blev häradshövding och bankdirektör. Den yngre sonen tog sen över banken.

Min morfar kände aldrig sina föräldrar. Hade bara ett namn på sin mor. Fadern var okänd.  Hon hade lämnat bort honom som litet barn och han hamnade som fosterbarn hos en bonde. Var hon sen blev av visste ingen. Man spekulerade i att hon åkt till Amerika. I själva verket satt hon i fängelse i Danmark och sen i 30 år på hospitalet.

En mindre seriös släktforskare på 50-talet skulle ta reda på vad som hänt. Han fann att modern hade varit anställd som piga hos Ripa och antog att den yngre sonen var fadern.

Jag började söka i diverse handlingar och fann att hon måste ha lämnat sin anställning strax innan hon blev med barn. I ett fängelseprotokoll i Damark fann jag min morfars far. Nej, jag fick aldrig namnet. Men jag kunde helt fria Ripa. Min mf m hamnade två gånger i fängelse för barnamord, en gång i Sverige och en gång i Danmark. I Danmark berättade hon om barnamordet i Sverige att hon suttit 4 år i fängelse. Sen kom hon ut och fick ett barn till (=min morfar) båda gångerna med samma man.

Vem denne man är har jag inte lyckats finna ut. Jag tänker särskilt på min ena morbror som var helt fixerad vid namnet Ripa och som var inne på att ta namnet. Det lät bättre än ett son-namn.

Loucar
0

#14 Spännande historia även om den är tragisk är det ju såna historier som tillför extra krydda till släktforskningen.

Hälsningar

Louise

AndersB
0

#14 Gripande och lite ruskig historia. Och lite känslig kan jag tänka. Har du skrivit om den och gjort några efterlysningar? Jag kan inte påminna mig att jag sett det t ex här eller på Anbytarforum.

EvaMorfi
0

Några efterlysningar har jag gjort på scangen men mest i Danmark sen jag hittade en svensk kvinna med samma namn och ålder i ett fängelse i Köpenhamn i en folkräkning. På landsarkivet där fann jag handlingarna från fängelset och såg att hon blev utvisad i ur Danmark för all framtid. Sen chansade jag på att hon kommit till Malmö. Mycket riktigt. Sen var det bara att följa hennes vidare öde till hennes död. Hennes journal finns på landsarkivet i Lund och eftersom det inte finns någon sekretess längre kunde jag kopiera den i sin helhet. Varje utbrott hon fick och varje liten förkylning kan jag läsa om.

Det är gripande läsning särskilt som man i journalen skriver att man inte vet varför hon blev mentalt sjuk. Tänk att sitta i fängelse i först 4 år och sen 4 år till. Vad jag läst var förhållandena i danska fängelset förfärliga.

AndersE
0

#14 och #17 Intressant, och som Anders skriver, lite ruskigt…

Den förmodade knytningen till Ripa påminner ju en hel del om John Hurt och hans tro på släktskap med irländsk adel.