Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 3572 ggr
Cheyenne
0

Vigsel Mathias Dahlbom - Eleonora Cicilia Plank

Finns det någon som skulle kunna kika på en vigsel i Hästveda fs (Kristianstad län) den 31/10 1770 mellan rubricerade personer. Tacksam för all eventuell information i vigselnotisen. Vigseln går förvisso att finna i DDSS men jag hoppas att någon mer information framgår i originallängden.

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har vi dom!
Hästveda C1:3 sid. 78. (Arkiv Digital)

Cheyenne
0

Tack snälla svenne.

Usch, jag sitter fast!  Ovanstående Kommisionslantmätare Mathias Dahlbom och h.h Eleonora Cicilia Plank/Planck var min morfars farfars farmors föräldrar och jag kan inte komma underfund med hur jag ska finna ut deras härkomst. En av de - vad jag kan utläsa av vigselnotisen - verkar åtminstonde höra hemma i Wiwarp (Viarp??) by vilket ligger i Hästveda fs.

Nästa notis jag har om de två är när deras dotter, min morfars farfars farmor Johanna (Jeanna) Maria Dahlbom föds i Åhus fs den 18/11 1783. Jeanna gifter sig 1807 med Kopparslagaren i Malmö, Carl Christian Silow. Hon finns därmed med i en publicerad släktutredning om "Silowarna". Där nämns bara hennes föräldrar enligt följande;

"Johanna (Jeanna) Maria Dahlbom och hvilken var född i Åhus den 18. nov 1783 och dotter till Ingenjören och sedemera kommisionslandtmätaren i Kristianstad län Mathias Dahlbom (född 1734, död 1799) och Eleonora Cecilia Planck"

Jag är naturligtvist tacksam att jag åtminstonde har ett födelse- och dödsår på Mathias Dahlbom men var föddes han och var avled han? Hans hustru Eleonora Cecilia Planck vet jag som synes inget om.

AndersB
0

Cheyenne,

Har du kollat om uppgifterna du fick av Eva Leksell på AF 2007 stämmer?

Av Eva Leksell tisdag den 09 jan 2007 kl. 22.18:

Ekstrands Svenska landtmätare 1628-1900: nr 1868 Matias Dahlbom, under Kristianstads län: född 1734 i Kristianstad, son till tulluppsyningsmannen Nils Dahlbom och Johanna Maria Möring, student 1754, examen 1763, e.o. (lantmätare) 1764, kommissionslantmätare 1787, död 1799, bodde i Hernestad, Åhus sn. Gift i Hästveda 1770 med Eleonora Cecilia Planck.

Sjöströms Blekingska nationen i Lund 1697-1900: nr 741, s 152: Mathias Dahlbom, son av tulluppsyningsmannen Nils D. och Johanna Maria Möring (död 1752), född i Kristianstad 12 juli 1734, kom i Ystads skola 1747 och gick sedan i Kristianstads skola; lantmäteriexamen 1763, vice kommissionslantmätare 1764, kommissionslantmätare i Kristianstads län 1787; död i Hernestad av Åhus socken den 1 augusti 1799. Broder: Per född 1719, klockare i Ystad S:t Petri, död 1786. Gift i Hästveda 1770 med Eleonora Cecilia Planck.

Jag kollade lysnings- och vigselboken för Hästveda 1766-92 och fann att vigseln ägde rum där den 31 oktober 1770. Hon kallas "dygdädla jungfrun Eleonora Cicilia Plank i /…/arp". GID 1663.5.64600.

_Hennes ort är svårtydbar, men kanske är det Vivarp (modern
stavning), en by i Hästveda, enligt Sofi, Ortnamnsregistret,
internet.
_

Cheyenne
0

AndersB! Hur hittade du det där inlägget?? Jag hade ett svagt minne av att ha frågot om paret på AF men kunde inte finna frågan/svaret och jag har inte fört in några uppgifter i mitt släktforskarprogram så jag fick för mig att jag förmodligen hade drömt det hela.

Ja, det är bara att erkänna, här får man skämmas rejält vilket jag också gör!! Skäms

Stort tack för uppgifterna!

Helene / som just insåg - med skräckens fasa - att jag kanske har en tredje version av "Min släkt" någonstans på datorn Förvånad