Onykter präst?

*skratt* Om inte de andra sidorna ser ut så där så kan man ju tänka sig att en och annan alkoholhaltig dryck hade intages men det kan ju finnas en annan förklaring.

Nej, inga andra sidor ser ut så där, så han hade nog tagit sej en bläcka innan han förde in de där uppgifterna.

Vem var präst i fs under den aktuella tiden?

Vet ej, sökte i registret till Fb men hittade ingen "prästgård".
Har dock inte lust att bläddra igenom 500 sidor för att hitta namnet på prästen, så viktigt var det ju inte.
Vissa har ju en förmåga att på ett olinjerat papper skriva med nedåtgående eller uppåtgående avslutning, men nu finns ju linjer att hålla sig till. Alkoholförtäring eller drabbad av stroke eller annan sjukdom, som gjorde det svårt att föra pennan, kanske.

Jag har tagit reda på vem som var Kyrkoherde i Kila, Tveta & Svanskog vid denna tid. De tre fs var tillsammans ett samlat pastorat och själva Prästgården låg i Kila.

#6 vad väntar du på? Ut med språket!

Prästen hette Fredrik Fredriksson, född 1844 i Lungsund, Värmland. Han finns där så tidigt som 1890, formodligen tidigare än så och var kyrkoherde i pastoratet där Svanskog ingick.
Nedan en länk till ett konfirmationsfoto från Kila fs år 1893. Det är Fredrik Fredriksson i mitten i bakre ledet som synes.
1908 finns han med all säkerhet kvar i pastoratet för Kila, Tveta och Svanskog vilka alla numera ingår i Säffle pastorat, tidigare Kila pastorat om jag förstått det rätt. I bifogad länk kan man dock se att tjänsterna som Kyrkoherde i Tveskog och Svanskog är vakanta år 1908.
Och länken till nästa sida vill jag uppmuntra er att läsa. Fredrik Fredriksson omnämns tre gånger. Han agerade som ledstjärna för tre unga män som valde att gå i hans spår och själva studera till präst. En hjälpte han t om ekonomiskt och en annan av de tre var en av hans konfirmationselever.

Jag kan också rekommendera denna sida. Länk
Här finns konfirmationsfoton från Kila-bygden med start 1893 och det sista 1959. Kyrkoherde Fredrik Fredriksson är med på fotografierna fram t om 1926.
Alla foton är klickbara för förstoring. Passa gärna på att studera konfirmationselevernas kläder också. Här ser man tydligt hur de förändras från 1893 fram t om 1959. Fantastiskt är också det strora antalet konfirmander som är namngivna.

Fredriksson var kyrkoherde i Kila åren 1890 - 1940 då han avled i en ålder av 96 år. Han var då svenska prästerskapets senior cleri.

#10 Kan vi då tänka oss att Fredriksson var lite trötter när han fyllde i hfl som du visar i inlägg #0. Med ansvar för flera fs tänker jag att man kan bli lite överarbetad…!

#9 Bra idé att samla alla konfirmationskort på det viset. De skulle varit aningen större så man kan studera alla fina detaljer. Lustigt med alla hattar runt sekelskiftet.
Får lite dåligt samvete när jag ser gruppbilderna. Har några gamla skol- och konfirmationskort som borde scannas och läggas på nätet.

Det kan även tänkas att han inte gjort det själv. Det hände väl att andra präster fyllde i ibland. Själv hade jag enkyrkobok där prästen började bli gammal. Darrigare och darrigare. Så till sist började jag nästan be att han skulle ha dött innan nästa bok.

Men min ana flyttade ur församlingen och när han flyttade tillbaka så var det en ny präst.
Vad ska man ha som signatur tro?

#12 Visst är det en fantastisk idé och en underbar samling. Nu har jag inte studerat konfirmandernas efternamn men visst skulle man kunna tänka sig att det finns foton på tre generationer från samma familj om man förutsätter att släkten blev kvar i Kilabygden under flera generationer.

#15 Vilken fin bild svenne. Tänk allt Fredrik Fredriksson fick uppeva under de nästan 100 år han levde.