Jordskalv
Var det någon som kände av jordskalvet i morse och då tänker jag på er i Skåne och Blekinge!??
Nej inte här, satt i bilen på väg till jobbet vid den tidpunkten, och var helt ovetande om att Skåne höll på att rämna! Men alla andra hade tydligen hört o känt detta naturfenomen.
Jag märkte ingenting. Fast å andra sidan håller de på att spränga för fullt inför hotellbygget på Gasverkstomten så här vi skalv flera gånger om dagen

Har kikat lite i tidningen och folk har tydligen upplevt sängar som skakat och soffor som flyttat på sig.

Även Småland
Jo då huset lät som om det gått mitt i tu…..Jag trodde först att en stor långtradare/timmerbil körde på vår lilla grusväg och in i huset. Dimma ute så det kan ju inte varit blåst tänkte jag.
Innan jag for till jobbet kollade jag vår stora kastanj för säkerhets skull. Den stod ju kvar.
I bilen in till stan fick jag veta att det var jordbävning.4,7 på skalan
Minns 1986 då skallrade ett tidur på mitt bord…
Jag vaknade av att sängen vibrerade…..eller vaknade och vaknade…
Eftersom jag inte var helt vaken så var jag inte riktigt säker på om sängen vibrerade eller inte. Det var först när jag hörde på nyheterna att det varit en jordbävning och att den hade märkts även här i Kalmar län, som jag förstod vad det hade varit frågan om.
Zzzzzzznarrk….puuuuh…..!

#6 Så du ramlade inte ur sängen då?
#7 Var det mig du menade eller AndersE som tydligen har somnat?
Jag ramlade inte ur sängen, den vibrerade bara lite grann. Jag antar att vattnet runt Öland dämpar stötarna…. 

Många vittnar just om mullret och beskriver att de trodde det var sopbilen, en långtradare eller liknande som körde förbi.
#6 Som sagt var, den där avslappnade stilen har sannerligen gott i arv.

När jag var i Vancouver för 10 år sedan pratade alla om den stora, slutliga jordbävningen som skulle komma. Det hade nyss varit en i Californien. Det var lite läskigt på 33e våningen i skyskrapan på nätterna när huset vajade fram och tillbaka (svänger ca 1 meter) och det dånade av alla efterskalv.

Jag tyckte det kändes overkligt och lite kusligt när det både mullrade och skakade. Då allt gick bra kan jag inte låta bli att tycka att det var roligt att få uppleva det.
@nn
Min bror, som bor alldeles vid centrum av jordbävningen, vaknade 20 över 6 i morse och trodde en lastbil kört in i huset.
Rutorna skallrade och glasen i skåpen skramlade, men ingenting blev förstört.
Det måste vara otäckt när det händer och man inte vet vad det är.
Eivor

Hela huset skakade

Vi hade ett (litet) skalv här för ungefär 10-12 år sedan, jag minns inte exakt vilket år men jag kommer ihåg att det var en fredagsmorgon på höstkanten. Jag var på väg ut till postlådan för att hämta in morgontidningen och kände för någon sekund hur det gungade till. Tanten var kvar i köket och märkte att golvet rörde sig en aning.

Kom att tänka på min sambos syster och man som bor i Cupertino, Kalifornien sen en 25 år tillbaka. Deras hus är byggt rakt över en stor åder (heter det så?) så de har upplevt ett och annat skalv. Otaliga är de gånger de har fått renovera poolen då det uppstår sprickor vid skalven (I-landsproblem, jag vet).
Det som fascinerar mig är att trots detta är deras hus, som för övrigt inte är speciellt märkvärdigt eller stort, värderat till ca 10-12 miljoner svenska kronor. Säger en hel del om den Kaliforniska bostadsmarknaden.
Måste ha varit en kuslig skrämmande upplevelse när man vaknar och inte vet vad som händer runtomkring en- och sedan får reda på att det var ett jordskalv.
Det måste vara otrevligt att uppleva något sådant här, speciellt då det blir större skador på hus och gator.
Här efter Norrlandskusten kring Bygdeå, Västerbotten, brukar det vara småskalv lite då och då. Jag har för mig att den senaste hade något som låg på 3 och någonting på Richterskalan. Jag har aldrig själv känt av något sådant här.

Idag kom det ett mejl om jordbävningen i tisdags. Tänk vad man kan få till det. Ta bort detta inlägg AndersE om du tycker att det är olämpligt.
Skänk en slant och en omtanke i jul
DIN HJÄLP BEHÖVS! - JORDBÄVNING I SKÅNE
NU HAR DEN GLOBALA UPPVÄRMNINGEN ORSAKAT JORDBÄVNING I SKÅNE!
Tisdagen den 16 december slog katastrofen till med full kraft i Skåne. Med epicentrum utanför Bo Olsson i Tomelilla skakade en kraftig jordbävning med magnituden 4.7 på Richterskalan hela Skåne. Tusentals skåningar väcktes ur sin nattsömn de så väl behöver. Många var hungriga efter att inte ha ätit på hela natten.
Din hjälp behövs omedelbart.
Skåningen är en mycket känslig individ, särskilt nu inför julen. Många skåningar kommer lida oerhört om de inte får luad ål, gröt och kalkon med sviskon till jul. Läkare har redan sett naveldjupet minska hos vissa skåningar i särskilt utsatta områden.
Skänk 1500 kronor till konto bifogat nedan. Denna blygsamma summa kan ge tre skåningar en trygg tillvaro under julen som de så väl behöver. Se exempel nedan.
1500 kronor ger tre skåningar:
snaps till julbordet
extra grädde i ris á la Maltan
extra fet ful-fiskad ål
specialimporterade äpplen till äpplekagan
filtar till soffan, för eftermiddagsluren
Öppna ditt hjärta, och plånboken, och börja skänk NU!
DU KAN RÄDDA EN SKÅNING TILL JUL!
Skånsk jordbävningshjälps konto 90 1950-XXX
@nn
#18 Och jag som trodde naveldjupet ökade när man magrar…

Har skåningarnas arbetsplatser inklusive lönekontoret rammats jämte marken??

Dom därra lade skåningarna…!
Ni skojar ni, men jag fick faktiskt ett mail med bild som visade vilken typ av skador vissa hushåll faktiskt fick uppleva!
"Den här bilden är tagen i Skåne i dag och visar att vi inte ska ta saker och ting för självklara i livet, utan katastrofer skapade av Moder Jord kan komma när som helst och var som helst…"
Men jag har ännu inte sett att Utrikesdepartementet avråder från resor till Skåne. Men Malmö är väl på gränsen.
#22 Nej, jag tror faran är över. För denna gång…

# 22 Man ska dock vara medveten om att det alltid finns risk för efterskalv. Det är INTE roligt att få en kotte i huvudet som skakats loss från en tall.
på morgonen satt sonen och fikade inför sen resa till jobbet,
Och mannen i huset var på toa. då började mina 2 glasskåp som står intill toaväggen att skaka, min säng rörde sig detta hände 2 gånger med kort mellanrum jag drog täcket över huvuet, itron att de skulle hjälpa om något trillade på mej, glasskåpen står så lång ifrån så de kunde inte träffa min säng.
jordbävning var min tanke, första gången i mitt liv.Att jag skulle överleva under mitt täcke var helt klart för mej
Jag var mitt inne i det hela, det skakade och klapprade rejält på mitt kontor inne i centrala Lund, jag förstod att det var en jordbävning och tyckte att det hela var fascinerande, jag hade inte vett till och bli rädd.

Frugan som var hemma och sov, höll på och trilla ur sängen.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Jag har upplevt mitt livs första jordskalv, som skedde idag på em utan för Umeå i havet. Tydligen var det 2,3 på Richterskalan (heter det så?). Det var ganska häftigt med mullrandet och sedan dunsen. Häftigt och häftigt, kan man ju säga, då det inte är värre än så.
Säkert har jag upplevt det tidigare, men aldrig varit medveten om det.
Richterskalan är logaritmisk och skalvet i Skåne i vintras var nästan 5 på skalan.
Så då kan du förstå hur vi blev överraskade här i djupa södern den dagen i julas.

#28 Ja, det är ju dubbelt så kraftigt! Jag har läst i tidningen lite då och då om jordskalv här i trakterna, men aldrig märkt av något, men denna gången, så märkte jag det.
Nja inte dubbelt, det är inte linjärt, det är logaritmiskt, slå upp Richterskalan på wikipedia.
Det kan var 200ggr värre eller så, i Skåne. Men jag vet inte de exakta värdena, måste läsa på.
#31 Rätt ska vara rätt! I vår dagstidning står det att jordskalvet var 1000 ggr starkare i Skåne i december!!!
Jo att det var starkt det märkte jag här i Lund.