Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1698 ggr
guan
0

En okänd kusin!

Mitt i all präktig släktforskning dyker det upp en eventuell okänd kusin… Finns någon som kan hjälpa mig söka på cd-n Sveriges dödsbok efter en Hanna Larsson, född Hall, gift med Ernst Larsson, troligen död i Sala? Det är så spännande…

Cheyenne
0

guan, har du inga årtal? Det finns flera Ernst Larsson som vid sin död var bosatta i Sala. Hanna Larsson är också vanligt, ingen som är noterad född Hall dock men flicknamnet anges inte alltid.

guan
0

JAg skulle tro att hon var född före 1902 iallafall.

Cheyenne
0

Ja, det är många av de som är med på dödskivan Flört

Var kommer uppgifterna ifrån? Vem var hennes far och mor och var föddes hon?

guan
0

Ja, denna Hanna ska ev vara syster till någon som kanske fick ett barn med min morfar. (Kan man skriva det här?) Enda vägen att spåra denna kvinna är alltså att ta reda på var Hanna är född och hennes föräldrars namn. Därav de fåtaliga uppgifterna. Men jag tänkte att det kanske inte fanns så väldigt många Hanna Lrasson gift med en Ernst Larsson i Sala-trakten.

Babzan
0

Det bör vara denna Johanna …

18860126-6904

Larsson f. Hall, Johanna Erika

Ekeby 1, Ekebygården.

Död 10/4 1969.

Kyrkobokförd i Sala, Sala kn (Västmanlands län, Västmanland).

Född 26/1 1886 i Möklinta (Västmanlands län, Västmanland).

Gift kvinna (28/12 1924).
--------------
Födelseförsamling i källan:
Möklinta (Västmanlands län)

Källor:
DB, BR / RTB 69

Cheyenne
0

guan! En ev. efterlämnad make/makas namn framgår inte på skivan. Utan man måste kika på datum för civilståndsändring etc och försöka pussla ihop äkta makar vilket är mer eller mindre omöjligt om personerna heter Larsson i efternamn och ska ha bott i Salatrakten. En efterlevande maka/make kan dessutom ha flyttat in eller ut från Salatrakten efter den andras bortgång.

Det finns tre personer med namnet Ernst Larsson som avlider i Sala. Två av dessa var vid sin bortgång änklingar. Utgår man från det datum då dessa två blev änklingar så finns det inte någon Hanna Larsson som avlider i Sala på dessa datum. Det kan betyda två saker; Ingen av dessa var gift med någon Hanna, alternativt att om någon av de hade en hustru som hette Hanna så avled hon inte i Sala.

Den tredje Ernst L som avlider i Sala uppges vara gift vid sin bortgång år 1979. Det finns en Hanna Larsson som blir änka detta år men fel datum, dessutom var hon född 1914.

Cheyenne
0

Och då kan detta vara maken!!

18901221-6918

Larsson, Ernst Erik Valentin

Ekeby 1, Ekebygården.

Död 22/7 1971.

Kyrkobokförd i Sala, Sala kn (Västmanlands län, Västmanland).

Född 21/12 1890 i Vittinge (Västmanlands län, Uppland).

Änkling (10/4 1969).
--------------
Födelseförsamling i källan:
Vittinge (Västmanlands län)

Källor:
BR / RTB 71 / UTD 71d

guan
0

Tack snälla Babzan och Cheyenne! Jag provar mig nu vidare på denna Hanna Larsson. Tack för att jag fick åka snålkjuts på era cd-skivor - men jag kunde bara inte vänta tills jag fick tag på en egen.