Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketter: sjukdomardödsorsaker
Läst 1580 ggr
zachs
0

Qvacksalvare i Hjo 1858

Ett litet utdrag från distriktsläkarens rapport 1858.

Källa Medicinhistorisk databas. 

Qvacksalvare. Den i förra årets Rapport omnämde Lindblad har väl nu upphört med sin praktik, sedan han af Landshöfdinge Embetet blifvit dertill ålagd vid 50 R:drs vite.

En hustru i Södra Foglås Lena Jansdotter, allmänt känd under namnet Götha Lena, lemnar råd för både menniskor och kreatur, i hvilka kurer altid går en mängd vidskepelse och skräck; hon lemnar anvisning huru bortkomna saker skola tillrättaskaffas och afhjelper uppkommen oenighet emellan trolofvade etc. Hennes Pharmacopoe är, såvid jag kunnat erfara, icke vidlyftig och består af oskyldiga saker.

En gammal afsk. Soldat i Fröjereds Förs. Krans befattar sig hufvudsakligen med yttre åkommor, såsom Fracturer, Luxationer etc. mot alla inre sjukdomar åderlåtes på många olikas ställen af kroppen och ordineras drickande af thé på Lavendel och intagning af Tinct-Lavendulae, löst i Tinct. Lavendel. Caputis, som det heter på hans Rec. Desse äro de, som egentligen vunnit ryktbarhet, men för öfrigt och hvarje gammal käring altid något råd för hvarje åkomma, hvilket efterföljes desto hellre, ju barockare det är.

Hjo d. 31 Dec. 1858.
E. Tengstrand.

(Slutklämmen tycker jag är bäst! Kvinnor kan Skrattande)

Cheyenne
0

Skrattande

Ja, jag har sagt det förut; Läs rapporterna i Medicinhistoriska databasen. De är både lärorika (man får en god inblick i hur det var ställt med folk i just den socken man ev. forskar i) och också stundtals väldigt underhållande. Ffa när provinisalläkaren redogör för eventuella "kvacksalvare" i socken. De var inte populära.

AndersE
0

#1 Eller så var de just det, populära…  Flört