Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 3162 ggr
[per50]
0

Några släktingar

Jag har några släktingar som jag gärna skulle vetta mera om t.ex. dö dagar, födelse ort osv. se bifogad fil.

Svaret kan skickas till

peran47@hotmail.com

[per50]
0

*putt*

AndersE
0

#0 Lite osäker pa vad du är ute efter. Söker du någon som kan släktforska åt dig? Eller är det något särskild ställe du inte själv kommer vidare på?

Loucar
0

här är första familjen iaf

Om personen

Namn:

Peter Johan

Hemförsamling:

Jönköpings västra

Hemort:

Lägenheter å Bymarken

Kontrakt:

Tveta

Län:

Jönköping

Födelseår:

1882

Födelseförsamling:

Skatelöv Kronobergs län

Civilstånd:

Ogift (O)

Kön:

Man

Familjeställning:

oä. s.

Famstkod:

Barn (B)

Familj nr:

1

Sida:

250 

Rad:

19 

Visa källa

Visa källa

[Lägg till en kommentar](http://www.svar.ra.se/web/svarfolder/forska/tjanster/databaser/folk/kommentarer/kommentera.asp?uidObjectGUID={91FA6D4E-3E76-4344-8C72-5D28B1A2A79E}&frnr=1900&lannr=6&forsnr=129&pnr=12465&ref=Peter Johan&lan=J%C3%B6nk%C3%B6ping&fors=J%C3%B6nk%C3%B6pings v%C3%A4stra "Lägg till en kommentar")

Om hushållet

Personer i hushållet:

Fam. nr 1

Karl Alfred Svensson, f. 1864 i Bankeryd Jönköpings län, Byggnadsarbetare

Kristina Johansdotter, f. 1855 i Skatelöv Kronobergs län

Peter Johan, f. 1882 i Skatelöv Kronobergs län

Anna Brynhilda, f. 1890 i Jönköping Jönköpings län

Karl Albin, f. 1893 i Jönköping Jönköpings län

Frans Edvin, f. 1895 i Jönköping Jönköpings län

Karin Elida, f. 1898 i Jönköping Jönköpings län

Men som Anders skriver ovan får du nog skriva lite mer information om nån ska orka hjälpa dig

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Cheyenne
0

Listan är för övrigt inte uppdaterad. T.ex Greta Cederberg har du tidigare fått hjälp avseende både födelse och död.

[per50]
0

Jag har lagt in en fil om släktingar som jag inte har hittat info om än, så jag undrar om det finns någon vänlig person som kan hjälpa mej med detta problem.

AndersE
0

#5 Jag tror inte du förstår vad vi menar. För mig känns det inte inspirerande att släktforska åt någon annan. 

Jag skulle kunna lägga upp en fil med min släktforskning och be forumet själv gå igenom denna, se vad som saknas och fylla i luckor åt mig. Jag tror ingen hade gjort det.

Däremot en fråga av typen;

"Nu har jag sökt i socknarna x, y och z utan att hitta dödsdatum för NN. Det jag vet är att hon bodde i socken y 1888, men sen kommer jag inte vidare". 

…tror jag lockat många att komma med hjälp.

Men det är bara ett sätt för mig att förklara varför jag inte tror att du kommer att få så mycket mer hjälp.

[per50]
0

Jag undrade bara om någon vill hjälpa mej att hitta lite info om mina släktingar, men eftersom det inte finns någon vänlig person på denna sajt så struntar vi i det.

Jag får väll gå någon annanstans, och jag förstod nästan att just du skulle komma med en sådan kommentar, men jag tänkte ändå försöka .

Cheyenne
0

per50

Du kan få all hjälp du behöver bara du preciserar vad du vill ha hjälp med. För mig som släktforskare dyker det upp naturliga frågor. Vi kan ta den första personen på din lista som ett exempel;

Peter Johan Nilsson
Skatelöv Odensjö
Eskilgården i
Kronobergs län
F: 1882-11-06
D: 1929-01-30

Hans syskon:

Anna Brynhilda
F:1890

Karl Albin
F: 1893

Karl Albin
F:1893

Frans Edvin
F: 1895

Karin Elida
F:1898

Du räknar alltså upp ett antal syskon med deras födelsedata men någon födelseförsamling har du inte angivet. Då undrar ju jag hur du vet att dessa är syskon till Peter Johan Nilsson? Var kommer uppgifterna ifrån? Eller har du deras födelseförsamlingar? Det famgår inte av ditt dokument så någon kanske sitter och söker i onödan.

Så svårt är det inte att precisera sin fråga…!!

AndersE
0

#7 Att du skriver att denna sajt saknar vänliga människor är en skymf mot alla dem som redan hjälpt dig flera gånger.

Att be om hjälp är helt i sin ordning. Att vara tacksam för goda råd kring hur man ber om hjälp skulle vara trevligt.

Att ställa krav på hjälp och beskylla andra människor för ohjälpsamhet om de inte omedelbart dansar efter taktpinnen passerar dock miniminivån för vanliga hövlighet jag förväntar mig. 

Den sortens anklagelser får du upphöra med om du vill vara kvar här.

[per50]
0

Jag har hittat min farfar och hans syskon men inte hans syskons döddagar och så vidare.

Här finns en länk till min antavla Antavla

Cheyenne
0

per50

Du nämner ju inte ens att Peter Johan Nilsson är född u.ä år 1882 med moder Kristina Johansdotter. Denna Kristina Johansdotter gifter sig sedemera med Carl Alfred Svensson och deras första gemensamma dottern föds 1890, dvs Anna Brynhilda. Hans syskon bär därmed inte ens samma efternamn, dvs Nilsson.

AndersE
0

#10 Vad vet du om respektive persons liv, var de bott osv?Var har du letat efter dödsdatumen själv? Så att vi vet vad som redan är genomsökt?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[per50]
0

Jag är väldigt tacksam för all hjälp som jag har fått här på sidan med olika saker till min släktforskning, att jag ilsknade till beror inte alls på er som har hjälpt mig och inte heller på er övriga här inne. Jag menade inte heller att folk skulle sköta min släktforskning, utan hjälpa mig lite bara, med det man vill, allt är ju frivilligt. Jag kommer strax att lämna denna sida.

Vänliga hälsningar!