Ny på Proveniens?
Jag föreslår att du börjar så här:
- Klicka på texten "Min personliga sajt" till höger. Du kan lägga in en del information om dig själv direkt eller göra det senare.
- Tryck på knappen "Artiklar" under sajtbilden uppe till vänster. Om du scrollar ner hittar du ämnesrubriker. Klicka på dessa och se vilka artiklar som finns. Under varje artikel kan du sedan ställa frågor eller lämna egen information.
- Ett annat sätt att hitta och läsa artiklar är att gå in på Proveniens blogg-sida. Där hittar du en lista med "kategorier". Det är ett annat sätt att sortera artiklarna efter vad du är intresserad av.
- Tryck på knappen "Hem" som också finns under lergöken. Om du scrollar ner finner du liknande ämnesrubriker som tidigare. Här finns diskussioner inom en rad olika ämnen. Kanske kan du bidra med egen kunskap?
- Vill du berätta eller fråga något? Tryck på knappen "Skriv inlägg" under de tidigare nämnda knapparna. Välj en tydlig rubrik och placera ditt inlägg i lämplig grupp (ämnesområde).
Som ny finns det en del att sätta sig in i. Som en hjälp har Niklas (en av killarna bakom iFokus-konceptet) gjort en rad instruktionsfilmer kring iFokus olika möjligheter. Nedan finns länkar till filmerna:
- Bli medlem
- Medlemsförmåner
- Funktioner i inläggslistan
- Infoga länk
- Visa film
- Gör en undersökning
- Lägg till fler favoritsajter
- Skapa lista med vänner
- iFokus Plus
- iFokus Minus
- Egen signatur
Är det något du undrar över är det bara att ställa en fråga, gärna här nedanför!
Hej.
Det är väl dax att jag presenterar mig,som av en slump hittade denna intressanta sajt. har mest hållit till andlighetssajter.
Har ett stort intresse av allmoge historia + att jag har hållit på med släktforskning i många år. mer finns på min sida.
#1 Välkommen hit Loet. Du skriver att du intresserar dig för allmogehistoria.
De "enkla människornas" historia har stor plats här på Proveniens.
Hej, jag snubblade in här efter ett tips från Solo. Vet absolut "NOLL" om släktforskning. Men är eoerhört nyfiken på mina släkter. Både en biologisk och en adoptiv. Vet bara inte hur jag ska börja. Ska jag utgå ifrån mig själv eller vem? Och om jag inte vet vilken församling de föddes i eller vilket län det föddes i. Hur gör jag då?
Hej aspie, välkommen hit!
Ja, nog tycker jag du ska utgå från dig själv. Det klassiska rådet är att börja med att plocka in så mycket muntliga uppgifter du kan. Fråga föräldrar, syskon, fastrar, morbröder, kusiner osv.
Därefter kan man använda de olika källor som finns för forskning.
Jag är själv av den åsikten att släktforskning inte i första hand handlar om gener, dvs det kan vara lika intressant att forska i fosterföräldrars släkter som i biologiska föräldrars.
På Proveniens startsida finns till höger om löpsedeln en lista under rubriken "Läsvärt". Den listan inkluderar några artiklar om att börja släktforska. Börja gärna där och återkom med frågor.