FB 1743 Tyska Sankta Gertrud
Söker en födelse i rubricerad församling i Stockholm. Henrica Agneta Rahm (namnet skrivs eventuellt Ramm i fl), född den 10/8 1743, dotter till Erasmus Rahm och h.h Engel Margareta Klein. Jag har glömt att notera ev. dopvittnen och undrar om dessa nämns i födelsenotisen!?

Det finns två faddrar en Matthias Lafrensen? och syster Elisabet Gefice? osäker på båda efternamnen.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

#1 Tack ändå!

#3 Se där! Troligt att Loucars tolkning var helt korrekt då! 

Min skoltyska håller inte hela vägen: Från en vigsel i Tyska Sankt Gertrud;
"Shiffer Peter Klein mit Jungf. Agneta Scheel, Shiffer Mattias Scheels nachgelassenen tochter".
"Skeppare Peter Klein med Jungfru Agneta Scheel, Skeppare Mattias Sheels ? dotter".
Ordet nachgelassenen är jag tacksam för hjälp med.

Gelassen betyder lugn, trankil, naturlig, okonstlad enligt lexikonet och på ordet nach står det till, i och efter
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

#6 Nachlassen betyder efterlämna, kvarlämna, underlåta, giva efter, efterskänka.
Nachgelassenen blir väl imperfektform av nachlassen??
I det här fallet borde det väl betyda att Schiffer Mattias Scheel hade "lovat" sin dotter Agneta till äktenskap med schiffer Peter Klein, eller kan det vara att brudens far var död? Hans efterlämnade dotter….?

#8 TACK svenne, ja så mycket minns jag av min skoltyska, dvs nada! 
Det var ju skönt att hon inte var en nedsvärtad brud! 

Nej då, inte var hon nedsvärtad.
Utan att veta skulle jag tro att fadern var död vid tiden för giftermålet. Man säger ju "hans efterlämnade dotter", "hans efterlämnade hustru", o.s.v
Men jag kan ha fel!

Tror din teori håller bra, svenne. Bröllopet ovan skedde 1706 men vad det verkar avled dottern Agnetas far Mathias Scheel redan 1694, så "efterlämnade" dotter bör ju stämma.

Svenne har rätt, det säger även mina långa och många år av skoltyska