Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 3234 ggr
Loucar
0

Elna Vallin/Wallin

Hej

Kan någon hjälpa mig? att hitta födelseförsamling och vigselförsamling för ovanstående person.

Hon är född 1910-01-09 i okänd församling.

Gifter sig 1935-07-14 i okänd församling med Sven Gustav Kjellin f 1910-03-15 i Gudmundrå.

Får en son 1941-08-17 i Sollefteå. Har letat i alla församlingar i Västernorrland utan resultat.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

mbss
0

Mejla det aktuella landsarkivet och be dem följa Sven Gustav från födseln och fram till vigseln, då borde du ju få både vigselplats och Elnas födelseplats. Den kanske kostar några kronor men jag kan inte se att församlingsböckerna finns på nätet än för Gudmundsrå så det är nog enda alternativet, om du inte åker till arkivet själv.

Phryxe
0

Om födelseorten inte anges brukar det vara utlandet … Finland eller USA!?

EvaMorfi
0

Hej!

Börjar sonens förnamn på U? Jag skriver inte ut hans namn eftersom han ev. lever fortfarande.

Loucar
0

Ja det stämmer jag hjälper en grannes barn som vill veta mer om sin släkt.

Hälsningar

Louise

EvaMorfi
0

Hej!

Kanske ett känsligt ärende. Han finns på eniro. Vill du veta hans födelseförsamling ring skatteverket.

Loucar
0

Hans födelseförsamling har jag som du ser ovan det moderns församling jag är ute efter. Jag vet inte om det är känsligt men de verkar inte veta så mkt bakåt men jag ska försöka få dom att minnas igen. Jag vet att sonen är vid liv det är barnens farfar.

Hälsningar

Louise

EvaMorfi
0

Hans föräldrar finns säkert i Sveriges dödbok 1947-2006

Loucar
0

Jo men det är där som födelseförsamlingen saknas på modern o hon dör 1968 så jag har ingen hjälp av svb 1970 heller tyvärr, men skam den som ger sig slängde ut en fråga här ifall det möjligtvis fanns nån som forska på samma person.

Hälsningar

Louise

EvaMorfi
0

Beställ bouppteckning för Elna. Den kan kanske ge svaret. Försök hitta vigseln 1935 på SCB. Förmodligen har de väl gift sig där de bodde 1935.

Skulle hon vara född i Finland t ex kommer det att bara stå Finland.

Du kan beställa en kopia av församlingsboken från Landsarkivet. Du har ju födelsedatum och församling på personen född 1941. Församlingsböckerna tror jag inte har sekretess om man bara vill ha en uppgift om församling.

Loucar
0

SCB 1935 har jag provat men givit upp ska skriva till landsarkivet på måndag om jag inte får nåt napp här på nätet

Hälsningar

Louise

Ingegerd
0

Elna Vallin bodde i Brännkyrka församling vid dödsfallet, ser jag i Sv dödbok 1947-2006. Uppgift om födelseförsamling verkar saknas för flera årgångar mot slutet av 1960-talet för den församlingen. 

Uppgift om Elna Vallins födelseförsamling finns säkert på personakten som finns på Stockholms stadsarkiv. Tyvärr har jag inte tid att ta mig dit på ganska länge, annars har jag ett tillstånd att titta på personakter, då jag hjälper till med en annan Stockholms-församling i Namn åt de döda-projektet.

Kontakta stadsarkivet och fråga om de kan plocka fram Elnas personakt.

Loucar
0

Jag ska till Sthlm nästa vecka o kolla på det senaste tillskottet Max i släkten får passa på o ta en tur till Stadsarkivet då tack för alla tips o ideer.

Hälsningar

Louise

Loucar
0

Efter idogt letande har jag nu funnit födelseorten fick leta igenom 5 län i SCB innan jag lyckades. Hon var född i Ljusdal och hennes fader var Bagaren Sven Månsson Kjellin född i Vånga i Kristianstads län och modern Anna Matilda Norling född i Bollnäs i Gävleborgs län. De verkar ha varit rörliga för de 2 första barnen födde i jämtland och sedan hamnade de i Borgsjö socken i Västernorrland innan de kom till Ljusdal.

Hälsningar

Louise

AndersE
0

#13 Så kul när idogt letande ger resultat!

Cheyenne
0

#13 Det kallar jag att vara ihärdig. 5 län!! Det är många församlingar det! Kul att det gigantiska sökandet gav reslutat. Glad

Loucar
0

#15 ja sån är jag *S*. Som tur var föddes hon i början av januari så jag behövde ju tack o lov inte leta så mkt mer än 1 sida per församling. Men tid tog det allt.

Hälsningar

Louise

Cheyenne
0

#16 Skrattande

Får man lov att fråga hur du resonerade när du började ditt sökande? Började du uppe i norr och gick systematiskt igenom varje län söderut?

Loucar
0

Jag började i Västerbotten o fortsatte sedan med angränsande län o när jag letat igenom Västernorrland, Norrbotten och Jämtland fick jag nån konstig hint i huvudet om Gävleborg o det var ju där hon fanns. De gifte ju sig i Skellefteå och fick barn i Sollefteå därför började jag i norr. Man får ju vara glad att man slapp leta igenom Sthlm el Gbg det hade vart en mardröm.

Hälsningar

Louise

Cheyenne
0

Ja, Stockholms födelseböcker är inte roliga på 1910-talet. Det började bli allt vanligare att kvinnor födde sina barn på Barnbördshus. Barnbördshusen skickade då en födelseattest till barnets egentliga hemförsamling vilket ibland tog sin lilla tid varför man inte alltid hittar barns födelser i hyffsad kronologisk ordning i fl. Ett barn fött i januari kan man därför finna födseln för bland "augustibarnen".

mbss
0

Jag måste fråga, har du skrivit fel efternamn på hennes far i inlägg nummer #13, borde han inte heta "Vallin/Wallin"? "Kjellin" var väl hennes makes efternamn..

Loucar
0

Helt rätt Wallin ska det vara hennes makes familj heter Kjellin därför blev det lite fel.

Hälsningar

Louise