Blenda dagen
Mormors bror (som var född 1904) sa alltid att man skulle så bönor på Blenda dagen. Så idag får ni som tänkt så bönor se till att så 
Ulrik, Vilhelmina och Blenda, så ska sommaren ända!
Ulrik, som avser juni månad var här i Umeå en vacker dag. Igår på Vilhelminadagen, lika med Juli, så var det halvmulet och idag Blenda, lika med augusti, så är det lite duggregn på gång. Kommer det då sol på eftermiddagen, så får man nog vara nöjd med augusti vädret.
Jag brukar alltid skriva upp vädret dessa dagar, men tror ni jag kollar om det har stämt, när augusti har passerat!
Några bönor ska jag inte så 

Och på Blenda-dagen fyller jag år. Min mor sa alltid att det brukade vara bra väder då, men det kanske var för att göra mig glad?
#2 Gratulerar!
I Skåne är det rätt kallt och blåsigt men uppehåll. Min yngsta dotter är på utflykt med dagis. Hon ville ha vantar. Kontrast mot igår kväll då vi hade en härlig utekväll.

Grattis chrissan! Hos mig är det sol med växlande molnighet men det blåser rejält. Det tycker jag är bra väder. 
Grattis Chrissan!
Jag såg att vi här i Umeå skulle få hela 29 grader på morsdag. Undrar om jag såg rätt

I Uppsala skiner solen men det blåser rejält.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

I Motala är det hyfast, men blåser stark västvind så vi kan inte ha fest vid stranden
Grattis på dödelsedagen, Chrissan!
#8 Dödelsedagen, får vi väl hoppas att det inte är! 
#2 Grattis!
#0 Har redan sått bönor och sockerärtor och…
Förlåt, förlåt! När man tror sig kunna fingersättningen, eller åtminstone sätta fingrarna på rätt tangent och inte kollar blir det helt tokigt ibland!
GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN, CHRISSAN!

Tack alla!
(Sedan var just uttrycket dödelsedagen som det blev inte så dumt! Snyggare än dödsdag)
#12 Jag håller med! Dödelsedag låter inte så dumt! Mindre dramatiskt på något vis!

Som yngre barn brukar säga innan de behärskar grammatiken; "Han dödde".

Det skriver även gamla präster på 1700-talet!

Grattis på födelsedagen Chrissan.
Det är idag 27 år sedan min morfar dog, så det är hans dödelsedag.

Grattis Chrissan.
Som sagt lite omväxlande väder här i Uppsala hoppas verkligen att det inte blåser lika mycket i en hel månad.
Ibland kändes det som om att cykeln gick baklänges, så blåser det.
Vad ska man ha som signatur tro?

#14-15 Nu var det längesedan jag hörde det, men när jag var yngre var det vanligt att de äldre sa just "dödde" i stället för "dog".
Jag skulle ta en promenad till biblioteket. Jag vände och gick hem igen. Det blåste så från söder, att jag fick grus i ögonen.
Har ni något sand kvar därnere, eller har det blåst hit upp alltihop?

#19 här är massor med sand, blåser här också i sydvästra Skåne

Här i Värmland har det också blåst friskt hela dagen.
Som damen som hade cycklat till handelsboden sade:
- Fy vilken motvind jag hade hit!
Hoppas det vänder till jag ska hem..