Stockholmskällan - fotografier
Stockholmskällan har lagt upp ett antal visitkort vilka man daterat till ca 1864-1877. Fotografierna ska enligt uppgift vara tagna av en fotograf vid namn Wilhelm Lundberg (1842-1882) verksam i Stockholm under 1860- och 1870-talet.
Jag har flera gånger suttit och kikat på dessa fotografier då kvalitén är makalös. Och eftersom jag är som jag är så är det även kul att försöka lista ut vilka personerna på fotona var. Det finns noteringar såsom "Doktorinnan Strengell", "Herr Kugelberg" osv.
Direktlänk till fotografierna. Alla är klickbara och förstoras upp i ett nytt fönster.

Jag har funnit en lite äldre dam i samligen som jag blev nyfiken på. Fotot är beskrivet som "Fru Uddén". Eftersom man har daterat visitkorten till 1864-1877 så vill jag ha det till att denna dam föddes sent 1700-tal.
Vad tror ni om denna dam? Beate Julie Thenström, född 1796. Gift med Kammarskrivaren Olof Wilhelm Uddén. Mantalet 1860
Mycket troligt att det är en dam född 1796. Troligtvis är fotot från 1860-talet, så hon är ca 70 år på fotot.
Lustigt att det ofta bara förekommer ett efternamn.

Tack ambi! Att faställa helt säkert att det är just hon är naturligtvist svårt men lite utmanande.
En annan favorit. Fotot märkt med "Fru Labatt"
Tycker hon har så vacker frisyr och den ljusa slingan i håret är ju rätt utmärkande.

Tja, inte så pjåkig.
Lite mager i min smak, kanske….

svenne!!!

Vem förresten, Fru Uddén eller Fru Labatt?

Den här fick mig att undra. Fotot är märkt med "Porträtt av Fru Lundström".
Man kan ju undra om det är fotografen som skrivit dit namnet och att hon därmed redan var gift när fotografiet togs eller om noteringen tillkommit senare!? Tycker inte hon ser ut att vara mer än 16-17 år gammal. 

, Den sista…
Fru Labatts frisyr var något i hästväg! Har hon olika färger på sitt hår? 
Jag läste i AF något om att myndighetsåldern skiljde sig från giftasåldern. Den förra var 21 och den senare var 18 år (Tror jag det var?) Så fru Lundström kanske är 18 år?

#10 Ja, det var det jag skrev i inlägg #5, dvs att det ser ut som om hon har en ljus slinga i håret.
Ibland tänker jag på min farmors föräldrar som gifte sig 1895. Min fm mamma var 17 år när de träffades och bara 6 månade senare gifte de sig, då hade hon precis fyllt 18.