Min släkt - handhavandefel
Jag mitt odygliga skrälle är nu i stort behov av hjälp!
För ett par år sedan drog min förra dator sin sista suck med en hårddiskkrasch! Snäll sambo lyckades rädda det mesta men resultatet kan ha varit något överarbetat eller så ligger felet hos mig. Det senare är det mest troliga.
Bla lyckades han rädda all data jag hade i "Min släkt" vilket då var lika med 5 års forskning. I går upptäckte jag att information/data som jag med all säkerhet vet att jag matat in de sista veckorna, inte fanns med. Detta trots att jag är noga med att återkommande spara och att alltid se till att spara innan jag stänger ner programmet.
Gjorde en sökning och fann två olika versioner av "Min släkt". En som pekar mot min personliga profil på datorn och en som ligger på hårddisken. Ridå! Over and out!! Hur jag har kunnat undvika att upptäcka detta är bra pinsamt. Jag har alltså lyckats öppna och uppdatera dessa två olika versioner lite "omväxlande så där".
Finns det någon möjlighet att göra en "merge" av de två och utesluta dubletter eller är det bästa att välja en av de två som "verkar" mest komplett och försöka manuellt överföra data.
Jag känner mig som en jubelidiot men måste ju erkänna mina svagheter om jag vill ha hjälp.

Exportera den ena filen som Gedcom (välj exportera i Arkiv), importera den sedan till den andra (välj importera Arkiv). Gör först en kopia av filen du ska importera till så att du inte sabbar originalet. Då får du en ny fil med bägge filerna i. Sedan får man manuellt ta bort dubletter, de som tillkommit i importen markeras med färg i filen.
Hälsningar
en annan klantskalle som gjort samma fel

Tack snälla chrissan! Jag tror jag ska be sambon om hjälp med detta (så snart han fått i sig ytterligare en kopp kaffe och därmed är på bättre humör
)

De som är duktiga kör alltid ut personakter på papper från dataprogrammet. Men duktig är man ju inte, då får man anpassa sig till att vara en slarvmaja

Ja precis! Just nu skulle jag vilja hiva ut datorn genom fönstret men det vore ju orättvist mot datorn. Det är ju jag som ska hivas ut genom fönstret. 
hej! jag har också min släkt och har ibland problem med datan, så nu sparar jag allt på en extern hårddisk samt på ett USB minne. Då har jag allt kvar. Som en säkerhetsåtgärd om dessa skulle kracha så sparar jag även på Microsoft Office Live Workspace. då kan jag hämta upp det när jag vill. Det är tråkigt när man måste göra om allt igen.
Ha en bra dag