Peter Ekendahl, i Örebro Nikolai
Hejsan!
Jag skulle behöva lite hjälp av er vana släktforskare hur jag ska göra med följande problem.
Jag har en person, Peter Ekendahl, i Örebro Nikolai husförhörslängd AI:11 sidan 293 så står det att han är född i Almby år 1763, "Ekeby" står också som födelseort men överstruket.. Det står också att han inflyttat från Ekeby 1796.
I Almby finns det en Peter som föds 1763, son till en Anders Petersson(Pärsson). Jag har följt denne Peter och han flyttar till "Örebro" år 1796.
Den 30:e september 1796 vigs Peter Ekendahl och hans hustru i Örebro Nikolai
Min gissning är ju att dessa två "Petrar" är samma person men jag har lite problem att bevisa det eftersom att inflyttningslängder saknas. Jag antar att prästen skrivit fel när han i husförhörslängden skrev att han flyttade in från "ekeby" (det finns nämligen en församling med det namnet också) utan att det istället borde stått "Almby", fast han kom från GÅRDEN Ekeby..
Det känns som om detta är alldeles för svaga indicier för att man ska kunna föra in uppgifterna i forskningen.. Eller vad tycker ni?
Om ni anser att det är alldeles för svaga bevis, hur bör jag säkerställa att det rör sig om en och samma person?
Tacksam för ert tyckande!
Mvh Mårten
Är det han som är född 23 September på Ekby gård, Almby Socken(Församling) GID 2323.19.4100. Stämmer födelsedata bör det vara rätt person. Döpt 25 September. En vid gissning 
Hälsningar Gnidde.

Jo det är han jag menar, problemet är att "Peter Ekendahl" bara har födelseåret angivet, inget datum.. Den Peter som föds i Almby "tappar" också födelsedatumet lite senare.. Med lite god vilja skulle man ju kunna ta det som ytterligare ett indicium på att det är samma person..
Utan att utge mig för att vara proffs, vill jag varna för att ta en sådan sak för given bara för att man inte hitter någon bättre kandidat. Det är förstås en hypotes som skall verifieras eller motbevisas. Bägge delarna kan vara nog så jobbiga.
Det första som slår mig, är att Petter EKendahl uppges komma från Ekeby 1796 ( Örebro Nicolai AI:11 sid. 293). Samtidigt säger Du, att Peter Andersson flyttar ut ur Almby samma år. Har Du kontrollerat att Peter Ekendahl inte finns i Ekeby före 1796?
Nästa fråga: Finns det någonstans belagt att Petter Ekendahls far heter Anders?
Standardmetoden i ett sådant här fall är att söka efter syskon bland faddrarna vid barnens dop. Alltså: förekommer Petter Ekendahl som fadder när något av Peter Anderssons syskon från Almby döper ett barn, eller vice versa? Det hela förutsätter naturligtvis att det finns några syskon och några barndop.
En annan klockren möjlighet är om det finns en bouppteckning bevarad efter någon av Peter Anderssons föräldrar och att den är upprättad tidigast 1796. Om Petter Ekendahl finns bland arvingarna är saken klar.

Hejsan
tack för input:en!
Vad gäller bouppteckningarna så är det ju så turligt att det runt Örebro-trakten finns register "online".. Den förmodade fadern dör år 1800 och i registret anges bara de två döttrarna och deras makar som arvingar konstigt nog, ingen utav parets 2 söner fanns med där i. Men jag vet ju i.o.f. inte hur pass tillförlitlig denna sekundärkälla är.
När "Peter Anderssons" syster Stina Andersdotter dör barnlös så stor det i bouppteckningsregistret "b: +NN bsn: Johan Peter Ekendahl sy: +NN sysn: Johan Peter Ekendahl syd: Anna Katarina Nilsdotter äe: NN syd: Maria Kristina Nilsdotter äe: NN". Det finns alltså en koppling till "Ekendahl", Peter Ekendahl har en son med namnet Johan Peter Ekendahl, men det fanns även en annan Johan Peter Ekendahl såg jag då jag såg namnet i Ekeby, Almby när jag letade efter lite annat..
Vad tror ni, betyder "bsn" och "sysn" i bouppteckningsregistret "brorson" och "systerson"? I så fall innebär det ju att det knappast är samma Johan Peter som omnämns båda gångerna, han lär ju inte vara både brorson och systerson samtidigt.
Denna bouppteckning vore nog intressant att beställa hem, om en utav dessa "Johan Peter" är den som är sonen till Peter Ekendahl så är ju släktskapet bevisat..
Ja, absolut. Ta in alla de bouppteckningar som kan vara aktuella. Registrets uppgifter kan vara starkt förkortade.
När dör han, i dödboken brukar det stå hur gammal han är i formen år månaner och dagar. Kan vARA INTRESSANT ATT SE OM MAN HAMNAR I RÄTT HÄRAD (TIDSMÄSSIGT)
Hälsningar Gnidde.