Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 2500 ggr
dennismelbourne
0

Emigranten Carl Oskar, Döderhult

Jag fick för en tid sen hjälp med en släkting som tog sig till Usa. Här på Proveniens hittade man mycket info på Ancestry.com. Länk

Nu försöker jag hitta hans bror (Carl Oskar) som emigrerade. Jag har tecknat ett Ancestry konto, men kan inte hitta personen!
Detta är den info jag har på honom:

---PLF CD-2, Mellersta Länet---
Post 277403
Carl Oskar
Född 28/4 1878 i Rotvik, Döderhult (H)
Far
Olsson, Carl Peter
Fiskare
Mor
Jonsd., Carolina
Hustru, 25 år
Övriga uppgifter
Församlingskod: 088205
--------------
Källa: Döderhult SCB Kalmar

---SVERIGES BEFOLKNING 1900---
Post 4941684
Karl Oskar
Mekanisk verkstadsarbetare
f. 1878 i Döderhult (Kalmar län, Småland)
s.
Pojke, barn i familjen
Bostad N:o 737 A
Oskarshamn (Kalmar län, Småland)
Födelseort i källan: Döderhult Kalmar län

Är det någon som kan hjälpa mig att hitta honom?

chrissan
0

C Olson som Ernst ska till 1912 borde ju vara din Carl Oskar. Han verkar bo i Maple Leaf, King (Seattle) 1910. Gift med Augusta.

Till 1a världskriget mönstrar Carl Oscar Olson i Seattle, f 28 april 1878 i Sverige, hustrun heter Augusta. Han är skeppssnickare.

chrissan
0

Möjligtvis är det han som dör 16 juli 1947 i Seattle. Den personen ska vara gift med Augusta Rutstrom Olson.

Det verkar stämma med census 1910, hon immogrerade 1907 enligt denna och finns i Emibas (kan inte kopiera):

Augusta Eugenia Rutström, f 10/2 1887 i Överluleå, emigrerad 25/1 1907 från Boden.

Hos dem i Seattle 1910 bor en Alfred Rutsrom som borde vara hennes bror, f ca 1890 och också immigrerad 1907. Stämmer med Anders Alfred Rutström f 1/10 1889, avrest samma dag som Augusta.

chrissan
0

1930 har de två döttrar:
Essie E Olson 19 år

Doria V Olson 16 år

Dessutom bor bro/systerdottern Esther V Ahlquist, 24, hos dem.

dennismelbourne
0

Wow! Lika imponerande som vanligt! Hittade du allt det på Ancestry.com? Funderar lite på att bli årsmedlem…

Jag tycker Ancestry faktiskt är lite rörig och föredrar Geni.com.  Men dom får ju aldrig tummarna loss och gör det till svenska.

Jag förskte hitta passfoto också, eller det var inte alla som fotograferades på den tiden? Eller finns där någon anna sida som man kan söka efter passfoton?

Tack för din hjälp!

chrissan
0

Den första dottern är född 23 juli 1910, den andra 24 jan 1914 enl Washington birth index.

Enl Washington State Deaths dör en Augusta Rutstrom 2 aug 1940 men det är Alfreds hustru, inte hans syster, föräldranamnen är fel, Alfred Rutstrom dör i Maj 1974.

Det finns ett medborgarskapsbevis 1938 för Augusta Eugenia Rutström Greengrass född i Boden, Sverige, gift med engelsmannen Ernest James Greengrass 1937. Carl och Augusta måste skilt sig. Augusta E Greengrass dör 5 mars 1993.

Det var många Augusta det här, hoppas det stämmer. Det är lite skumt att Carl står som gift när han dör 1947, men uppgifterna kan ha getts av någon som inte var så insatt.

dennismelbourne
0

Tack för hjälpen chrissan! Har du hittat allt detta på ancestry.com? isåffall kankse det lönar sig att bli medlem trots allt. Har ett par andra släktingar som emigrerade till usa.

chrissan
0

Nästan allt, man kan också söka gratis i Washington State Archives här och i nya Family Search labs här

dennismelbourne
0

Jag hittade uppgifter på att Augusta som var gift med Karl oskar Olsson (född 1887) var född 1887. Så jag tror att det är fel hustru du hittade. Inte omöjligt men blev hon verkligen 103 år…

chrissan
0

Tydligen, enligt Social Security var hon född 10 feb 1887 (stämmer med Emibas ) och dog 5 mars 1993 i Seattle!

dennismelbourne
0

Wow, inte illa. Tack för hjälpen!

swemah
0

Det finns ett Family tree för Augusta E Rutström på Ancestry, men det är privat. Det går att kontakta personen som har detta träd om man är Ancestry medlem, och då få reda på mer. Det finns 76 personer i detta träd.

dennismelbourne
0

Tack för tipset! Tyvärr ä inte Augusta så intressant för mig då hon inte är blodsläkt med mig.
Men jag kan ju alltid kontakta dem ändå. dem kanske är intresserade utav Karl Oskar olssons liv.
Men tänk och bli över hundra år! Hon har ju verkligen fått uppleva en storhetstid. Electriciteten, bilar, 2 världskrig m.m.

swemah
0

Kanske finns det uppgifter om döttrarna, och de är är ju definitivt släkt med Karl Oskar Glad

dennismelbourne
0

Sant Skäms, letar febrilt efter trädet på ancestry, men herregud vad rörig denna sida är!