Texttolkning i GFF3
Genline har kommit med en ny version där man ska kunna skriva in text på personerna. Och andra ska kunna skriva sin version av samma text.
Någon som prövat och vad tror ni om funktionen?
Jag har nu försökt skriva in en person, men när jag trycker på spara får jag ett felmeddelande där det står markera rad och rita med musen?
Klickar markera rad men inget händer. Som vanligt med datatekniska nyheter känner jag mig som ett ufo.
Testar väl lite till så får jag se om jag kommer på hur det fungerar.
Har den verkligen kommit? Jag fick mail om det men undrar om dey var riktigt klart?
Ur mailet:
"Under denna vecka lanserar vi en ny Genline FamilyFinder som gör det möjligt att skriva in kyrkboksuppgifterna i klartext, något som vi kallar texttolkning. Nu kan du således dela med dig av din forskning genom att texttolka uppgifterna om dina förfäder. Denna funktion skapar många fördelar, bland annat:
• Lättare att överblicka sin egen forskning.
• Kyrkböckerna blir sökbara inte bara på plats utan också på person.
• Underlättar för nya släktforskare.
• Enkelt att i framtiden skapa släktträd utifrån din forskning genom en koppling till Familjeband.
• Unik tjänst där det texttolkade materialet alltid kan jämföras med originalet.
Den texttolkade informationen är släktforskarens egen tolkning av vad prästen har skrivit. Delar man inte någons uppfattning skapar man sin egen tolkning. Med andra ord kan det finnas flera varianter av tolkad text på en och samma post. På så sätt får andra personer som ska tolka informationen välja vilken version man anser vara mest korrekt."
Jodå, den uppdaterade sig nästan själv när jag loggade in idag.
Och nu har jag upptäckt att det dyker upp en pytteliten minimal röd punkt på kyrkoboksbilden, där man håller och drar ut och markerar texten man tolkat och sen kan man spara.
Men jag hittar inte att jag kan ändra det jag skrev in eller radera helt efter jag en gång sparat. Den funktionen tycker jag borde finnas där. Man kan ju vilja ändra sin tolkning eller ta bort den.
Och inte förstår jag heller hur man ska göra för att sedan skapa släktträd.

Rätt fiffigt faktiskt, man kan titta på sina egna texttolkningar. Jag antar att man då snabbt kan finna en person man jobbat med

Är det alltså meningen att den texttolkning jag gör och skriver in, blir synlig för alla andra med abonnemang?
Ja, jag tror att alla med abbonemang kan se din tolkning.
Man kan söka på för- eller efternamn plus församling.
Så småningom, om många skriver in sin tolkning, blir uppgifterna som finns i kyrkoböckerna från hela landet sökbara. Det gäller både födda, vigda, döda och husförhören.

Men då undrar ju jag så här; Vore det inte bättre om Genline istället tar ett krafttag och fotograferar om alla böckerna så de blir läsbara istället för att deras kunder ska sitta och tolka det skrivna och dela med sig till andra kunder.
Sen undrar jag också vad som händer med den traditionella forskningen. Jag är för register och annat som en ingång till kyrkböckerna men inte i en allt för stor utsträckning. Det är ju själva sökandet som lockar och drar. Det är det som är spännande.
Signerar man sin tolkning på något sätt? Går det alltså att se vem som skrivit in en text eller är det helt anonymt?
Man borde definitivt ha möjlighet att radera sina egna texter.
Håller med. Det är själva sökandet som är så roligt. Och läsandet av den gamla skriften. Undrar hur många av dom nya släktforskarna som då kommer att ta sig tid att lära sig läsa den gotiska stilen?
Nej, du signerar inte själv, men ditt namn syns i den sparade texten.
Kanske någon som är bättre än jag på att göra skärmdumpar kan lägga in ett exempel här?
Jag gjorde just ett prov på en födelsenotis. Då står mitt namn som användare. Att ändra ett fle gick inte. Det kom helt enkelt en "tolkning" ytterligare på samma notis. Bägge syns alltså.
Jag har inte tittat hur det ser ut ännu, men idén är mycket intressant!
Självklart går detta att missbruka. Många kommer naturligtvis här, som på andra ställen, att acceptera andras tolkningar rätt av.
Samtidigt tror jag att detta kan hjälpa många att lära sig tyda gammal skrift. Så har det fungerat för mig. Jag lade in många bilder under "läshjälp" på AF. Oftast var det Anders Berg som hjälpte mig. Genom att läsa hans tolkning och titta på den tidigare oläsbara texten så ökade även min egen förmåga.
Ja, jag var nog lite korttänkt. Klart att det är en bra möjlighet för den som vill lära sig läsa. Och sökbarheten som en ingång i böckerna är ju utmärkt.

Ja, jag håller med Ulle2. Jag var nog lite snabb med att döma. Men jag vidhåller ändå att den dagen allt blir sökbara register, då försvinner tjusningen med släktforskning.
#14 Fast mitt största problem är att få tiden att räcka till. Så om system som detta kan få mig att hitta uppgifter lättare och snabbare så kommer jag att få mer tid till annan forskning. Jag tror inte tjusningen försvinner utan att nya "saker" kommer att tjusa…
Jag är positiv till idén. Det kommer hur som helst ta många mansåldrar innan all text är tolkad i kyrkböckerna (för att inte tala om andra källor som domböcker), så man får säkert sin chans att lära sig den gotiska stilen ändå. Det är bara positivt att få hjälp att lära sig.
Bra att det blir en upphovsperson till varje tolkning. Det bästa är nog ändå möjligheten att söka på namn, om jag förstod det rätt att det finns en sådan, medan texttolkningen är av mindre betydelse.
Sedan är ju frågan om det är Genlines bilder som är lämpligast att koppla text till. Många använder ju SVAR och Arkiv Digital. Ska dessa också börja med samma funktion? Ja, varför inte. Det finns ju också ett konkurrensskäl. Om Genline har många sidor tolkade så lockar det ju användare! Smart av Genline att låta användarna göra jobbet också…
Hoppas någon med Genline kan ta en skärmbild hur det ser ut.
Frågan är om man ska normera…

Om det ska bli sökbart måste man väl nästan normera….!?

Och normerar man stämmer inte texten med det skrivna i kyrklängden varför idén med att man ska lära sig läsa gammal text faller!!
Ursäkta, men hur genomtänkt är detta egentligen?
#20 Jo, om man ska skriva av gammal text vill jag skriva så likt originalet som möjligt och inte normera. Det gäller ju såväl personnamn som orter.
Väldigt irriterande att man inte kan ändra då man råkat skriva fel och inte upptäcker det förrän efter man tryckt spara…
Klart att man ska skriva texttroget. Sökning kan ändå göras. DDSS har ett väldigt smart system att ha både normerat och orormerat i sökningen. Går det att söka redan nu?
Ambitiöst formulär. Det är rena databasen som kommer växa fram om folk börjar knappar in för fulla muggar. Och det kommer man nog att göra. Men det verkar inte finnas något fält för att skriva in notisen i sin helhet.
Att kunna redigera sin egen inmatning måste de bara fixa. Är det en betaversion?
#24 Jag tror också att det här kan leda till något stort. Jag tror inte det är någon betaversion men säkert kommer det att utvecklas.
Jag blev också lite frustrerad av att bara delar av notisen kan fyllas i. Kanske kunde det funnits ett fritextfält för "övrigt"?
Tack alla för synpunkter!
Det ser ut som det här kommer att bli något bra när barnsjukdomarna är avklarade. Jag har testat att söka på olika förnamn och redan finns en del inlagt.
Något som jag saknar, förutom att kunna ändra och radera, är möjlighet att skriva in by eller gård. Nu finns det bara en ruta för församlingen. Bynamnen kan ofta vara knepiga att tyda, speciellt om man inte har så mycket lokalkännedom.
Det ska bli spännande att se hur det utvecklas.
#27 Ja, den funktionen har jag haft mycket glädje av.
Jag tänkte på skrivformuläret i födelse och dödböckerna där det nu bara finns församling, I husförhörsformuläret kan man skriva in platsen. Däremot tycker jag inte att by och gård behöver vara sökbara. Det räcker med namn, årtal och församling som det är nu.
Det går inte arr redigera felaktigheter vad jag kan förstå. Det borde dom ändra.
Hälsningar Gnidde.
#29 Ja, det är rätt irriterande. Det är så lätt att råka skriva fel. Nu får man skylta med sina misstag i "evinnerlig" tid. Det kanske t.o.m. kan avskräcka människor från att delta?