Aktivitetsindex
Som hjälp till sajternas värdar och Medarbetare finns ett litet "räkneverk" (som bara vi ser) som visar ett aktivitetsindex. Den känner av hur många artiklar, inlägg och kommentarer som tillkommit under en viss tidsrymd.
Är det "för lågt" lyser det rött och varnar för att sajten kan upplevas "död" av besökare. Lite högre siffror ger orange, gul och sedan grön färg.
Proveniens är ju ingen stor, eller jätteaktiv sajt. Jag har varit glad så länge färgen är grön och siffran legat över "1000". Dessutom är kvantitet inte ett optimalt mått. Kvalitetsaspekten kommer ju inte med…
Vi har i alla fall ett gammalt rekord från februari då vi nådde 2700!
Och nyss passerade vi 3000. Nytt rekord!

Och hur ser det ut till dags datum i juli?
Indexet är löpande och visar alltså ett kontinuerligt "nuläge".

Det lät hemlighetsfullt 

Som du skriver: hellre kvalité än kvantitet. Uppskattar att läsa inläggen här inne! Historia från bygd och släkt är mycket intressant. Att läsa andras historia och berättelser berikar också mycket. Gamla föremål kan förbrylla och inspirera. Jag skriver inte ofta här, men är inne och läser desto mer!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#5 Det var roligt att höra!
#2 och #4 Jag förstår inte riktigt… Vi har alltså idag slagit nytt rekord med ett index som en stund var uppe och vände över "3000".
Jag har inte något arkiv så jag kan följa index bakåt - men jag skulle säga att det senaste halvåret har vi annars pendlat mellan 1000 och ca 1700.

#6 Jag mssade ditt inlägg under #1 
Fantastiskt resultat!
Idag passerade vi för första gången 5 000!
Det var inte dåligt det är mer äb vad jag har lyckats med
Hur lång är "en viss tidsrymd"?
#10 Jag vet inte exakt. Siffran är inte relaterad till något antal utan bara en godtycklig siffra som varierar med sajtens aktivitet.
Den är mest tänkt som ett hjälpmedel för värden som ska varna då det blir för "dött"…

I dag över 6000, jippi!
Var ser man den siffran?
#13 Det är bara värd och Medarbetare som ser den. zachs är medarbetare…
Surt! 
#15 Vill du bli medarbetare…

Nya rekord. Över 7 000…
Det finns inget tillgängligt arkiv över utvecklingen av AI, men för skojs skull har jag de senaste åren då och då noterat AI olika datum.
Det har ju varit då jag tyckt värdet varit högt. Idag gjorde jag en kurva över dessa "högpunkter". På grafen finns inte "dödperioderna" med, men jag tycker ändå det visar lite av sajtens utveckling de senaste två åren. En ganska långsam, men ändå positiv utveckling. Kul!
Det är väldigt mycket din förtjänst Anders, jag är ständigt imponerad hur du orkar att hela tiden skriva nya saker och kommentera allt, för att hålla uppe intresset! Kopplar du aldrig av?! 
(en liten fråga om din bild. Tidigare kunde jag dra min lilla bild in i inlägget, som du har gjort, svenne tror jag tipsade om det, men nu verkar det inte gå längre. Är det bara Medarbetare eller betalande användare som kan det numera?)
Glöm det, det gick!!
#19 Jo, det går att "fuska". Annars är det en av de saker man får i "iFokus Plus".
#19 Jag håller med AndersB om att du verkligen kommer med nya idéer hela tiden. Känner du aldrig att "Vad ska jag skriva om nu?"
Inte så konstigt att det stiger, för hur tråkigt har inte AF blivit?
Förr då jag tog upp någon fråga kring en bild i Gamla bilder, så var det alltid någon, som hade en kommentar att komma med, men nu är det knäpptyst. Ingen bryr sig. Andra ämnen, som det kunde bli livliga diskussioner om förr, ids ingen kommentera idag.

#22 Det är en nyckel till framgång. Här finns det också utrymme för oliktänkande och för att våga diskutera, spekulera och t o m gissa utan att någon knäpper en på näsan. Jag kommenterade gärna "gamla bilder" på AF tidigare men för ett tag sedan skrev jag på AF angående ett gammalt foto "det här är egentligen inte mitt ämne" och "jag skulle gissa" varpå jag mottog en samling mail från en riktig surkart som bla skrev "att var det inte mitt ämne så skulle jag inte ge mig in i diskussionen". Jag är tyvärr inte speciellt hårdhudad och tappade lusten lite.
#23 Märkligt uttalande! Om det är så man skräms bort från AF, då kan jag förstå att folk tappar lusten att uttrycka sina åsikter!
Fast det var ju ingen nyhet egentligen, d v s att skrämma bort folk med elaka mail och uttalande. Det har vi ju nyligen fått erfara.

Man kan se att aktiviteten tyvärr har gått ner på AF, tar man bort moderatorsinläggen så är det lågt. Undrar hur många fler som råkat ut för elaka mail?
Det är ju just gissningar och diskussioner som för forskningen framåt!
När man inte tillåter och uppmuntrar dem som hyser en annorlunda uppfattning kommer dabattklimatet att bli likt det som ni beskriver finns på AF. (En sida som jag inte följer.) Det uppstår en mängd självutnämnda experter som ser som sin uppgift att driva sin linje som de samtidigt upplever vara den korrekta. Det resulterar i sura påpekanden och rena påhopp på dem som upplevs ligga utanför och de är de mer finkänsliga som ger upp. Slutligen dör samtalet.
Det är just samtalet som frodas på denna sida och det är till stor del AndersEs förtjänst. Ur samtalet kommer nya insikter och nya idéer och som chrissan skriver: "gissningar och diskussioner".
mvh/gurin

Ja, jag håller helt med om att det är AndersEs förtjänst att Proveniens blir roligare och roligare att följa.
#27 Nej, nej! Det är ni som gör jobbet. Jag bara tittar på och småler!

#28 …..och äter Pizza….! 

Sedan vill jag ge en eloge till medarbetarna också, som kommer med nya inlägg att diskutera kring.
#25 Just detta med gissningar och diskussioner, som för forskandet framåt, är viktigt. Jag vill också lägga till fantasi som en bra egenskap, för det behöver man för att hitta nya vägar att hitta en lösning på ett svårt fall. Nu var det en surkart (det kryllar av dem), som sa att jag gillade att sitta i farfars knä och höra sagor, istället för att hålla mig till fakta (ej exakt citat). Dessa surkarter kan inte acceptera att man kan fantisera och tänka sig in i hur de t ex levde förr.

Har vi varit över 10 000 någon gång förut? Nu är vi det.
#31 Nej. Och jag missade det precis…

#33 Och nu fick jag se samma. Det hade jag aldrig trott för ett år sedan.
Vill ge heder och ära till alla ni som hjälper till med att besvara fågorna. Hur dumma dom än kan tyckas vara finner ni alltid en vettig förklaringtack & Bock för att ni finns. 

Hälsningar Gnidde.

Gnidde, det finns inga dumma frågor, bara en j-a massa dumma svar!