Text-scanner
Jag har inte provat.
Problemt hanterar jag idag med en vanlig scanner och OCR eller "Microsoft Office Document Imaging" men det är ju en mer omständig procedur.
För mer omfattande textscanning kan jag tänka mig att min metod ändå är enklare. För enstaka ord är det ju bara att skriva av. Jag gissar att scannerpennan därmed fyller sin funktion i "gapet", dvs då man vill ha in några meningar?
Vad kostar den?
Jag har en sådan, men använder den egentligen bara för att läsa dessa långa OCR-nummer på inbetalningskort. Där fungerar den bra.
Jag har gjort försök att läsa in text ur böcker och tidningar, men jag tycker den är besvärlig. Om man inte håller den alldeles rakt går det inte alls och även i bästa fall blir det så många fel att rättningen tar lika lång tid som att skriva av texten. Man måste trycka alltför hårt, tycker jag.

Proveniens, svar på Dina frågor - igen!
Jag har just konstaterat att jag inte behöver någon #text-scanner".
Tack vare ditt svar Anders, har jag upptäckt att jag har samma funktion med OCR i scanningsprogrammet som du samt programmet du nämner att hantera texten i. Detta hade jag inte en aning om att jag hade möjlighet att göra i "burken", fantastiskt!
Det blir en otrolig tidsbesparing mot att sitta och knattra in en text för hand.
Här har man suttit och skrivit av texter och så finns funktionerna redan utan att man vet om det. Nu ska här scannas!
Pertho, det måste vara otroligt bra med en sådan där liten textscanner för att läsa OCR-numren på inbetalningskort, ibland är de så långa så det bara snurrar i huvudet innan man har skrivit ner alla och det är lätt att skriva in en felaktig siffra och man får göra om alltihop.
Tack för Era svar!