Carl Hård till Revesjö
Vem var Carl Hård till Revesjö?
Han nämns vid sommartinget 1699 (Kinds häradsrätt (P-län), AIa:6, 16-19 maj 1699, nr 22). Elva år tidigare hade han gjort Elin Persdotter med barn under äktenskapslöfte. Det hade då behandlats vid tinget och sedan skickats vidare till hovrätten för ett slutgiltigt beslut.
Det togs tydligen aldrig ett beslut, för nu dök Elin upp vid tingsrätten och bad att de skulle få sina straff så att de åter kunde få den heliga nattvarden.
Elin berättade att hon och Carl Hård hade rest till ända till Bohuslän för att låta viga sig. Dragonen Johan Håkansson Göös följde med dem dit och erkände nu att han på anmodan av Carl Hård hade sammanvigt dem genom att läsa "Fader vår" och "Herrens välsignelse" på Herrestads gästgivargård i Bohuslän.
På resan hem till kindstrakterna skrev Carl Hård ett falskt vigselbevis med ett prästnamn och hon fick två klänningar, en guldring och annat "smått".
Carl och Elin fick ett barn 1688, som fortfarande levde 1699. De hade levt elva år i synd, Carl var utan land, var båda fattiga och med "gråtande tårar " bad de nu att få sina straff, vad det nu än kunde bli. Eftersom ärendet tidigare hade skickats till hovrätten för avgörande kunde häradsrätten denna gången bara skicka en påminnelse.
Dragonen Johan Håkansson Göös har jag stött på senare i flera sammanhang. Han kom från Elfshult yttre i Ambjörnarp och dog som 106-åring 1736 hos sin son på Bösshult i Norra Hestra.
Men vad hände med Carl och Elin? Någon som vet och vem var Carl Hård till Revesjö?
/Anneli
Jag har själv hittat en anvisning på Anbytarforum. I ett inlägg av Eric Hård 2004, nämns en bok av Bengt Liljegren om Karl XII. På s. 64 står det att kavalleriofficeren Carl Hindrich Hård av adlig börd blev kär i torpardottern Elin, men de fick inte gifta sig med varandra. Efter många om och men fick de slut tillstånd av kungen.
Jag antar att Carl Hård till Revesjö, som nämns i domboken 1699 är identisk med kavalleriofficeren Carl Hindrich Hård.
I så fall blev deras äktenskap till slut legaliserat.
/Anneli