Meurling i Stockholm
Det finns inte mycket jag inte vet om min fm mf Axel Elliot, född 1836 ;) Han var son till Adolf Elliot, född 1801 och Christina Margaretha Charlotta Wallis, född 1808.
Hans mormors livsöde har dock gäckat mig i åratal, dvs ovan nämnda CMC Wallis mor.
CMC Wallis föddes i Nicolai fs i Stockholm som dotter till Grosshandlaren Hans Jacob Wallis och dennes hustru Christina Charlotta Fries. Fadern Hans Jacob Wallis avled dock i nämnda förs. redan 1813 och modern CC Fries blev då naturligtvist änka.
I hfl för Nicolai 1750-1819, kv. Cadmus finns änkan CC Wallis, född Fries med sin dotter CMC Wallis. I nästa hfl (1819-21) finns inte änkan Wallis/Fries med men dottern, CMC Wallis, bor plötsligt med sin mormor.
I åratal har jag nu sökt CMC Wallis mor CC Fries. Hon finns inte utflyttad från Nicolai fs, inte heller avliden i fs men något måste ha hänt då dottern CMC plötsligt bor hos sin mormor ända fram till 1828 då hon ingår äktenskap med Adolf Elliot.
Idag fick jag för mig att kika på de skannade mantalslängderna för Stockholm och just Adolf Elliot och hustrun CMC Wallis. Kikade på mantalet 1835 och döm om min förvåning; I Adolf Elliots hushåll finns förutom hustrun och de 4 första barnen en Svåger Carl Petter Meurling, född 1818.
Jag har fullständig koll på Adolf Elliots systrar och vilka de gifte sig med så det kan inte vara en svåger på hans sida. Med tanke på att denna Meurling anges vara född 1818 så är det enda logiska att han är en yngre halvbror till CMC Wallis som ju var född 1808. Modern CC Fries bör alltså ha gift om sig med en Meurling och fått denna son i sitt andra äktenskap.
Just nu står det still i huvudet på mig pga av denna fantastiska upptäckt. CC Fries' livsöde efter att hon blev änka har som sagt gäckat mig i flera år.
Bifogar den skannade bilden från mantalet 1835. Länk
Adolf Elliot var yrkesofficer och han och familjen var skrivna i Svea Artillerifs. Nu verkar jag ha sådan tur att denna CP Meurling även han blev millitär. I hfl (avskriven sådan på SSA's hemsida) för nämnda fs finner jag en Löjtnant Carl Peter Meurling född den 8/10 1818 (samma datum som i mantalet). Födelseorten anges till Tuna. Det finns fyra fs med namnet Tuna. Någon som kan kika i fl för dessa den 8/10 1818??
Jag hoppas verkligen att jag kan få hjälp med detta då det skulle betyda att jag äntligen får veta vad som hände med min anmoder CC Fries.

Det löste sig. Kom på att jag har PLF-skivorna. Karl Peter Meurling föddes datum som ovan i Tuna fs, Kalmar län som son till M. Meurling och h.h L (??) Fries. L är felaktiktigt avskivet. Den 15/1 1820 avlider nämligen denna M[årten] Meurling i Tuna fs. Närmast anförvant Charlotta Fries *jippieee*. År 1852 avlider min anmoder CC Fries i Tuna fs. Så hon gifte om sig med denna Meurling och fick sonen CP Meurling, halvbror till mina ana CMC Wallis. Jösses vad skönt. Det tog ju bara ett antal år att finna ut! Äntligen!!

Nu har jag funnit vigseln mellan ovan nämnda Mårten A Meurling samt min ana CC Fries. De hann dock bara vara gifta i drygt 2,5 år innan CC Fries återigen blev änka *jämmer och elände*. Det korta äktenskapet resulterade dock i en son, ovan nämnda Carl Peter Meurling (1818-1887) som sedemera blir Kapten.
Jag undrar därför om han möjligtvist finns med i Krigsarkivets porträttsamlingar hos SVAR?
#2 Jodå!
Ska bara vänta ut min scanner så kommer bild…

Tack snälla! Det var kul att se. Ffa som jag har ett foto på hans äldre halvsyster, min ana CMC Wallis. 
Cheyenne, det verkar som du inte använt Victor Örnbergs Ättartal, vilket verk du nog borde kolla i:
I del 9, s 183 finns släkten Friis med uppgifter om din CC och hennes bägge giften.
I del 12, s 198 finns släkten Elliot, där det i en notis finns typiska "Örnbergsuppgifter" om C.C, vars mormorsmor Magdalena Lütkeschwager Lorentz, gift Westman m.m. smått och gott.
"Örnberg" är förträfflig, när man håller på med borgerliga släkter, man får många söktips.

Tack snälla torsbo. Just nu har jag inte tillgång till SVAR där man lagt upp Örnbergs arbete. Tidigare, när jag hade ett abonnemang så kikade jag bla på släkten Elliot men jag måste vara helt ärlig; Jag uppfattar Örnbergs utredningar som röriga och svårbegripna. För mig är det lättare att söka själv än att försöka greppa hans uppställningar av släkter.
Jag har Svenska Släktkalendern 1936 där släkten Elliot tas upp men den är ju långt ifrån komplett. Tex finns bara min fm mf Axel Elliot med tillsammans med sin bror Carl Henning. En tredje bror, Adolf Robert samt deras två systrar nämns inte alls.
Den här typen av verk ser jag som en ypperlig ingång till sin släkt men man ska aldrig förlita sig på dem rakt av.
Christina Charlotta Fries anor bakåt har jag bara en generation, dvs hennes mor och far, så där kan Örnbergs Ättartal vara till ypperlig hjälp för vidare forskning.
Örnberg finns ju också på större bibliotek och på arkiven, 13-14 små röda böcker med ett förträffligt personregister. Och det är klart att man ska försöka kolla alla uppgifter han lämnar, men i det stora hela är han pålitlig, vilket är beundransvärt med tänke på att hans flesta böcker skrevs för över 100 år sedan, utan de sökmöjligheter vi har nu.
Att medlemmar av släkten Elliot saknas i årgång 1936 av Svenska Släktkalendern beror på att man då enbart ville vara en "presensmatrikel", så personer som avlidit utan att efterlämna barn togs inte med. Nu för tiden är redigeringsprinciperna mer liberala.