Stephen Fry
Såg ni kvällens avsnitt av "originalet" till "Vem tror du att du är"?
Jag missade lite i början men var sen trollbunden. Så makalöst bra! Väldigt känslosamt. Stephen grät och jag gjorde homom sällskap, dels i soffan, dels när jag återberättade för sambon.
Jag startade också en ny forumgrupp för diskussioner kring tidigare och kommande program…
Jättebra program, tycker jag! Intressant, humoristiskt och gripande - allt i ett. Jag grät också en skvätt. Är glad att inte ha liknande bakgrund. Det hade varit jobbigt att forska då.

Jag har sett detta avsnitt vid flera tillfällen och jag förvånas varenda gång av hur mycket jag gillar det.
Stephen Fry är England personifierad. Afternoon Tea, Tweed, cucumber sandwishes och det engelska lantlivet, det är bilder som dyker upp i huvudet varenda gång man hör och ser den mannen.
Jag tror många som såg programmet blev förvånad att Mr. Fry hade den bakgrunden som kom fram i programmet. Och det var nästan omöjligt att inte vara lika känslosam som Mr. Fry.
När han satt vid bordet i slutet och sa något i stil med "that fucking word Auschwitz", där brast det nästan för mig i alla fall.
Skönt att SVT har valt att visa en del avsnitt ur den brittiska orginalserien. Men man kommer endast visa avsnitt med huvudpersoner som är välkända i Sverige.
På Anbytarforum postade jag lördagen 02 maj 2009 - 14:25 ett inlägg i vilket jag förutspådde vilka avsnitt som SVT kommer att visa.
Och jag tror att jag kommer ha rätt.

Nåt jag funderade på varför de antog att Pavel/Pal/Paul dog i Stutthof (?) bara rätt av, vad jag förstod. De hittde ju inget om hans död

#4 Jo, jag håller med dig. Det var ett konstigt antagande.
Men det är ändå som så att runt 77% av alla som blev internerade vid just Stutthof blev avrättade. I slutet av kriget användes Stutthof endast som ett avrättningsläger. Det var inget arbetsläger överhuvudtaget.
Så visst, det var kanske ett överilat antagande att han dog men som sagt sannolikheten är överväldigande.

Jag tycker det är synd att de inte visar alla avsnitten. Varför bara de som är kända i sverige? Verkar vara i fegaste laget,
Vad ska man ha som signatur tro?

#6 Kan ju vara en kostnadsfråga också. Om SVT bara har budget för inköp av ett visst antal avsnitt, så faller det sig rätt naturligt att man väljer de avsnitt med personer som kan tänkas vara intressanta och välkända för oss i Sverige. Det handlar ju i mångt och mycket om tittarsiffror.
#7 Så tänkte jag också. Och om man inte visar alla (åtminstone inte till att börja med) så ser jag hellre program där jag känner till huvudpersonerna.
Och har de valt så bra som med första programmet kommer jag att vara helnöjd.
Nu är ju denna sträng tänkt för att diskutera programmet med Fry - inte serien som sådan.
En favoritscen för mig var på den övergivna judiska kyrkogården i den lilla byn. När han hittar sin morfars fars gravsten. Och när han sen säger att han skulle vilja lämna ett meddelande till honom. Om att livet trots allt blev riktigt bra för ättlingarna. Starkt.
Fascinerande också att resa runt så i Europa bara för att söka släktingar i de närmsta tre generationerna. Jag får gå tio generationer bakåt för att lämna socknen… (liiite överdrivet, men ite mycket).

#7 & #8 Kan helt enkelt vara en kostnadsfråga. Jag hoppas att det endast är det och inte att de tror att vi inte skulle vara intresserade bara för att vi inte känner till huvudpersonerna.
Nu åter till Den Store, Den Rolige och Den Omnipotenta Stephen Fry!
Min favoritscen är när han står i trappuppgången till huset i Wien där hans mors morföräldrar bodde när det blev bortforslade.
Han står och tror att det faktiskt är någon känd person som har bott där eftersom att det sitter en plakett på huset. Bara för att chockas av att läsa sina anors namn. I slutet av den scenen är han rörd till tårar.

Jag såg inte programmet igår då jag råkar ha sett det en tre, fyra gånger tidigare med just Stephen Fry men jag håller med er. Stephen Fry är en stor favorit här hemma och han bjuder onekligen på sig själv i programmet.
Jag har nyss sett en inspelad version av gårdagens program och mina ögon är fortfarande tårögda. Mycket sorgligt, som kom fram! Man kan ju bara inte låta bli, att bli upprörd, arg och ledsen, över hur man kunde ta död på hela familjer, barn som vuxna, bara för att de inte passade in.

Jag gillar också det avsnittet, men då jag har sett det flera gånger så såg jag inte på det, den här gången. Men visst är det intressant och rörande.
Vad ska man ha som signatur tro?