Torkställning?
Jag kom att tänka på ost när jag såg den. Om man lägger en duk inuti den kan man kanske låta ostmassa rinna av. Fast jag har inget belägg för att det är det. Däremot tycker jag att jag känner igen den.
Vänliga hälsningar
Niklas

För en gång skull kan jag tala om vad det är! Här kallar vi det ressel. Det ska nog stavas på västgötska men det kan jag inte få till. Det användes till att sikta säden efter slagtröskan. Jag har flera likadana i olika storlekar och grovlek på nätet. Såll kan man nog också kalla den.
Olu är min farfars mormors mor. Olus farmor hette Olu Hansdotter. Fast hon levde i mitten på 1700-talet. Inte kan den vara så gammal…?

Vad jag vet har jag inga årtal eller annan text på mina. Jag äger också en slagtröska. Här kallas det präjlatröska.Jag vet att farfar hade använt det och undrar om inte min far också varit med om det.
Hade inte kvinnorna nåt liknande när dom siktade mjölet vid bakningen?
rune

Jo, det hade mor. Lite minder med ett finmaskigt stålnät i botten. Den kallade hon "sikt".
Britta
Jo, min duger nog inte att sikta med… Men att sålla sädeskorn efter tröskning kan funka.
En hushållssikt kan man se på denna länk, och den har som sagt ett finmaskigare nät.