Äntligen!
I Cheyennes enkät har jag svarat:
Min släkt flyttade aldrig
De var präktiga allihop
Känner mig "klar" (min far har släktforskat på de flesta och var mycket noggrann, så upptäckarglädjen vill inte riktigt infiinna sig)
Skulle helst vilja finna något svart får
MEN, det fanns en släkting som emigrerade, Johan Petter Johansson från Torstuna emigrerade med sin hustru och 8 barn 1882. Han var min morfars farmors bror. Min far hittade aldrig var de tog vägen, men jag har efter mycket letande funnit dem, under namnet Thorsell på olika ställen i USA.
I brist på mer nära släktingar som är svarta får, hittar jag idag, när jag googlar på dottern Hanna Marias make, Thomas M Pratt i Kansas City, en lång radda tidningsartiklar om hans halvbröder. De blev religiösa fanatiker och medlemmar i en sekt. Denna sekt ställde till med ett uppror i Kansas City 1908. Halvbrodern Louis Pratt hade utrustat 3 av sina 5 barn (under 12 år) med revolvrar och ett av barnen sköt en polis.
En av många artiklar ses här
I brist på närmare släkt som var svarta får, blir jag glad över detta! Så hemsk blir man av släktforskningen 
Men det ledde till att jag nu kartlagt Hanna Marias makes familj bakåt - en liten övning i amerikansk släktforskning. Är man släktforskningsnörd så är man!

Oj! Ja, det är rätt makalalöst vilka uppgifter man kan finna "on the www".

Du hittade ju en hel fårskock!

Just det! Även om det är avlägset så blev det lite roligare. Och familjen Pratt kan kartläggas och föras till handlingarna med hjälp av uppgifterna om syskon etc i artiklarna.
Gratulerar! 
Nu återstår väl bara att hitta sektmedlemmarnas levande ättlingar..?

Jo, det tar aldrig slut, man måste nog lära sig att begränsa tror jag.