Johan Kjellin
Hej
Jag har kört fast på Johan Kjellin som ska vara född 1843-12-19 i Grums (S) kan inte hitta honom där. Han verkar flytta ofta det tidigaste spåret jag har år på Nykvarns Pappersbruk i Turinge (D) där han finns 1867-68. Han gifter sig 1867-12-13 i Maria Magdalena med Amalia Stensdotter f 1845-04-19 i Segerstad (S). Innan Turinge ska han ha kommit från Steneby (P) men han finns varken i inflyttningslängden eller husförshöslängden. Han dör 1889-12-29 i Gudmundrå på Sandvikens ångsåg där han levt sedan 1878.
Tacksam för hjälp.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Har du kollat att det inte finns en annexförsamling till Grums? Ibland är folk födda i en sådan fast att det står moderförsamlingens namn.
Har du kollat SCB för 1889 vad där står om födelseförsamling? Gudmundrå finns där ingen inflyttningslängd för 1878?

Nej jag har inte hittat någon annexförsamling. Inflyttningslängden för Gudmundrå ger ju inget resultat för vart han kom ifrån innan Turinge o det är det jag är ute efter.
Hälsningar
Louise

Vad hade han för yrke? Kjellin kan eventuellt vara ett taget namn och Johan kan ju även ha skrivits som Johannes/Jonas i fl.

Nor var moderförsamling i pastoratet intill 1921. Annexförsamlingarna bestod av Grums, Segerstad, Ed och Borgvik.
Jag kan dock inte hitta någon Johan / Johannes född det datumet i någon av församlingarna. Av barn med namnet "Johan /Johannes", födda några dagar fram eller tillbaka med 19/12 som utgångspunkt finns ju några att välja på förstås.

Tack för alla uppslag får kolla församlingarna Svenne föreslagit. Johan var arbetare dels på pappersbruk o sedan sågverk.
Hälsningar
Louise