Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 1853 ggr
Loucar
5

Johan Kjellin

Hej

Jag har kört fast på Johan Kjellin som ska vara född 1843-12-19 i Grums (S) kan inte hitta honom där. Han verkar flytta ofta det tidigaste spåret jag har år på Nykvarns Pappersbruk i Turinge (D) där han finns 1867-68. Han gifter sig 1867-12-13 i Maria Magdalena med Amalia Stensdotter f 1845-04-19 i  Segerstad (S). Innan Turinge ska han ha kommit från Steneby (P) men han finns varken i inflyttningslängden eller husförshöslängden. Han dör 1889-12-29 i Gudmundrå på Sandvikens ångsåg där han levt sedan 1878.

Tacksam för hjälp.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

EvaMorfi
0

Har du kollat att det inte finns en annexförsamling till Grums? Ibland är folk födda i en sådan fast att det står moderförsamlingens namn.

Har du kollat SCB för 1889 vad där står om födelseförsamling? Gudmundrå finns där ingen inflyttningslängd för 1878?

Loucar
0

Nej jag har inte hittat någon annexförsamling. Inflyttningslängden för Gudmundrå ger ju inget resultat för vart han kom ifrån innan Turinge o det är det jag är ute efter.

Hälsningar

Louise

Cheyenne
0

Vad hade han för yrke? Kjellin kan eventuellt vara ett taget namn och Johan kan ju även ha skrivits som Johannes/Jonas i fl.

svenne
0

Nor var moderförsamling i pastoratet intill 1921. Annexförsamlingarna bestod av Grums, Segerstad, Ed och Borgvik.

Jag kan dock inte hitta någon Johan / Johannes född det datumet i någon av församlingarna.  Av barn med namnet "Johan /Johannes", födda några dagar fram eller tillbaka med 19/12 som utgångspunkt finns ju några att välja på förstås.

Loucar
0

Tack för alla uppslag får kolla församlingarna Svenne föreslagit. Johan var arbetare dels på pappersbruk o sedan sågverk.

Hälsningar

Louise