Nervfeber - venerisk smitta?
I ett sockenstämmoprotokoll hittade jag följande text
Den 6:e april
I händelse efter verkställd läkarebesiktning pigan Britta Stina Mörth på Arnberga egor war der befunnen wara behäftad med venerisk smitta för hvilket hos misstänkes, så beslöto sockenmännen, att hennes inforslande å länets kurhus skall genom körgångsled.
Kvinnan i fråga hade fött en dotter i februari samma år. Hon avled ett par månader senare i "nervfeber". Kan det vara en omskrivning för en venerisk sjukdom som antyds i stycket ovan? Hur vanliga/ovanliga var sådana sjukdomar på landsbygden på 1850-talet?
Tack Svenne.
Stackars Britta Stina måste ha dragit på sig ytterligare en sjukdom under sin sista tuffa tid. Det verkar som om en sjukdom som nervfeber var lätt att få om man var fattig och inte längre klarade att ta hand om sig själv.

#2 Precis så var det.
Det var lätt att få tarminfektioner på grund av otjänlig mat, orent vatten m.m. kombinerat med dålig hygien. I och för sej behövde man nog inte vara fattig för att få dylika åkommor, de fanns nog representerade i de högre samhällsklasserna också.
Jag har sett en del avlidna i nervfeber långt in på 1900-talet när jag har registrerat i NÅDD (Namn åt de döda).

Husby-Ärlinghundra bör ha tillhört Sigtuna Provinsialläkardistrikt. Här är en länk till Provinsialläkarens årsrapport avseende 1860. Vad det verkar var det Syfilis som Britta Stina drabbades av.
http://www2.ep.liu.se/dokument/provlak/1860/p8600191.htm
Längst ner i tabellform anges att tre (3) personer avlidit i Nervfeber under juli månad.