Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 2878 ggr
Cheyenne
0

Helena Birgitta Löwen, f. 1748

Jag håller på att gå igenom min farmors adliga anor och kontrollera vilka uppgifter jag inte kunnat säkerställa via skriftliga källor. Nu har jag kommit till rubricerad person vilken jag med all säkerhet vet var min fm mm fm mor. Hon står nämligen som mor till min ana Sofia Fredrika Ulrika Ulfsparre af Broxvik när denna föds på Em, Mönsterås fs (källa: Mönsterås C:4, 1780-1789). Helena Birgitta Löwen bodde också kvar på Em fram tills sin död 1819-07-23 och vid sin död uppges hon vara 71 år vilket stämmer med att hon då skulle vara född 1748. (Källa: Mönsterås C:6).

Enligt uppgifter jag fått på AF med källa EÄ, skulle Helena Birgitta Löwen vara dotter till Fabian Löwen (1699-1773) och h.h Sofia Elisabet Augusta Trolle (1722-1757). Jag har lite "fräckt" skrivit in dessa uppgifter i min antavla utan att faktiskt någon gång sett Helena Birgitta Löwens namn i en kyrkobok, sammankopplad med de två som i EÄ påstås vara hennes föräldrar.

Nu känns det som om jag skulle vilja få detta riktigt fastställt. Skulle därför någon vilja kika i hfl för Mönsterås åren kring 1787-1790 (tyvärr de enda böcker som finns tillgängliga) och söka henne under Em (även stavat Äm i vissa källor). Vad jag i första hand är ute efter är naturligtvist en födelsefs för Helena Birgitta L samt i andra hand ett mer exakt födelsedatum än "bara" 1748.

Som en parantes kan nämnas att hon var gift med Gustaf Ulfsparre Af Broxvik (1737-1799). Jag har fått en uppgift att de två gifte sig 1771-02-12. Tyvärr vet jag inte var vigseln ägde rum vilket skulle kunna leda mig bakåt i tiden och därmed finna Helenas födelsefs.

torsbo
0

Tyvärr finns inget exakt födelsedatum för Helena Birgitta i varken Mönsterås AI:1, eller i AI:3. Platsen där hon bodde stavas Emb i dessa böcker.

Hade tänkt kolla registret till adelns bouppteckningar, som ska finnas på AD Online, men tyvärr fungerade inte hämtningen av dessa volymer, utan jag trillade ur AD.

Cheyenne
0

torsbo, tack, du är en darling! Kyss

Helena Birgitta Löwen ska ju ha gift sig 1771 med G. Ulfsparre af Broxvik. 1772 föds deras första barn i Mönsterås fs; Johan Fabian [Ludvig], f. 1772-05-03.

Finns det möjlighet att kika på denna födelsenotis och kontrollera faddrarna. Det skulle kanske ge en ledtråd till Helenas ursprung.

chrissan
0

Generalmajoren och riddaren Baron Fabian Löwen, presidenten och commendeuren Baron Johan Löwen, presidenten och commendeuren Baron Harald Strömfeldt, ?? Michael Hammarskiöld, Cammarherren Baron Axel Löwen, Capiaine Baron Anders Ulfsparre, fru gevinnan Wachtmeister, fru gevinnan och riksrådinnan Wrangell, grevinnan och ?? Ulfsparre, hof?? Hammarskiöld, en gevinna Flemin och en Ulfsparre.

chrissan
0

Helena Löwens yngre syster Maria Elisabeth ska vara född i Estland enligt en dansk adelssida.

Cheyenne
0

Tack snälla chrissan. Fabian Löwen ska ju ha varit Helenas far. Han ska också ha avlidit året efter, dvs 1773 så det var ju en rackans tur att han är omnämnd som fadder vid Helenas sons dop 1772.

chrissan
0

Eftersom Fabian vid det här laget köpt Häringe slott (trvligt ställe) så var det naturligt att leta vigseln där:

Västerhaninge socken 12 feb 1771

Löjtnanten vid Smålands kavalleri baron Gustaf Johansson Ulfsparre och fröken högädla Helena Birgitta Löwen.

chrissan
0

Jag tror det är Helena som är överstruken på Häringe i hfl 1770-79, står under Fabians familj, sonen Otto Johan blir familjöverhuvud

Cheyenne
0

Tack-eli-tack! Häringe är jättefint (av vad jag tidigare har sett på foton). Trots alla miljoner konferenser jag varit på så har jag aldrig varit just där (det är ett konferenshotell numera). Har dock vänner som varit där på konferens och tydligen spökar det rätt bra på stället. Flört

Då borde ju Fabian Löwen även har avlidit där?

Så här står det på Häringe Slotts hemsida under ägarlängd:

"Generalmajor friherre Fabian Löwen var 14:e barnet i en syskonskara av 15. Han gifte sig rikt med Sofia Elisabeth Trolle och förvaltade tillgångarna så väl att förmögenheten ökade. Under hans tid reparerades huvudbyggnaden på Häringe Slott. Redan när slottet stod klart drygt 100 år tidigare ansågs stilen omodern. Slottet var i renässansstil när nymodigheten föreskrev barock. Därför renoverades slottet. Ett mansardtak anlades och de nyklassicistiska portalerna kom troligen till på 1770-talet. Vid hans död 1773 övertog yngste sonen friherre Otto Johan Löwen Häringe Slott. Han ägnade sig helt åt sina gårdar och bodde på Häringe i 50 år."

Cheyenne
0

Fabian Löwens maka, dvs Helenas mor; Sofia Elisabet Augusta Trolle, har jag en uppgift om att hon skulle ha avlidit redan 1757. Kan det stämma? Då skulle Helena bara ha varit 9 år gammal och det skulle ha varit innan Fabian Löwen köpte Häringe slott, vilket han gjorde 1769.

chrissan
0

Har aldrig sett spöken fast jag varit där många gånger Cool

Cheyenne
0

Nu har jag funnit en andrahandskälla som säger att modern till Helena Birgitta Löwen, dvs Sofia Elisabet Augusta Trolle, ska ha avlidit på hennes och makens egendom Sjösa år 1757. Jag tror att Sjösa ligger i Svärta fs, Södermanlands län. Finns det någon som skulle kunna kika i dödboken för Svärta detta år och verifiera uppgiften?

chrissan
0

18 juni 1757 dör hon på Sjösa, 34 år gammal, enl dödboken

Cheyenne
0

YES! Tack chrissan! Någon dödsorsak?

Finns det hfl för den aktuella tiden?

chrissan
0

Glömde det. Lungsot

Från 1758 finns hfl, sid 1:

Baron Fabian Löwen

son Axel Löwen 1745

Otto Löwen 1749

Helena Löwen 1748

chrissan
0

Fabian f 1699

Cheyenne
0

Tack snälla chrissan. Ja, där är ju min anmoder Helena. Var hon är född står skrivet i stjärnorna men nog var hon dotter till Fabian Löwen och SEA Trolle alltid. En kvalificerad gissning är att Löwen/Trolle gifte sig på Trollenäs slott.

chrissan
0

Det ser ut som de kom till Sjösa 1754, men det står inte varifrån, som på alla andra på sidan. Möjligen Stockholm, en del anställda kom då därifrån.

Cheyenne
0

Troligen Stockholm! Så här står det om Fabian Löwen i Nordisk Familjebok;

"Fabian Löwen, född 30 september 1699 i Stockholm, död 19 december 1773, friherre, militär och politisk partiman. Bror till Axel Löwen.

Fabian Löwen blev 1737 överste i holländsk tjänst och 1762 svensk generalmajor. Han framträdde med början vid 1742 års riksdag som en av mössornas främsta män. Vid riksdagen 1746-47 var han medlem av partikonseljen och en av utdelarna av ryska och engelska penningar."

Varför blir man överste i Holländsk tjänst??

chrissan
0

Från Rootsweb

Sofia Elisabet Augusta, born 27 October 1722, died 18 June 1757 at Sjösa, married 27 September 1743 at Näs baron Fabian Löwen (born 1699, died 1773).

Stämmer med Gullarp-Näs C:2 bild 155 (AD-online)

Cheyenne
0

Tack! Jag är verkligen tacksam för all hjälp. Då är det ledet säkerställt med korrekta källangivelser. EÄ är bra, mycket bra, men jag är tyvärr lite petig i vissa fall.