Bröderna Johan & Adolf Andersson - Sjömän
Den ena brodern lär ha utvandrat den andre dog ung. Men vilken av dom är vilken?
Hittar dom i folkräkningen 1900 i Askesunds Stad,(Örebro län) tillsammans med ytterligare 2 bröder, Bror & Verner, som också är sjömän. De senare har jag koll på.
Men om någon kunde hjälpa mig med vilken som dog ung eller ev. utvandrade av dessa två vore jag tacksam.
Johan Albert Andersson f. 1877 Hammars församling
Adolf Viktor Andersson f. 1880 Hammars församling

Tyvärr finns inte några församlingsböcker från Askersunds stadsförsamling tillgängliga på nätet så det går inte att följa dem från år 1900.
Däremot hittar jag i databasen "Emigranten Populär" en 30-årig Adolf V. Andersson, som utvandrade från Askersund 1910 via Göteborg till Seattle, Washington, USA och det borde väl vara han, tycker jag och då borde det vara brodern Johan Albert, född 1877 som dog ung.

Han ska till sin svåger, Axel Petrus, 315 30th Avenue, Seattle. Född i Hammar, faderns namn Karl V Andersson.

Fem fot och åtta tum lång var han, ljust hår och blå ögon och biljetten hade han betalat själv.
Tack Svenne o Chrissan!
#3 Menar du att Adolf Viktors far hette Karl Viktor Andersson så stämmer det. Däremot det med svåger verkar konstigt, så vitt jag vet hade Adolf 3 bröder men bara en syster Augusta Paulina f.1874 som jag trodde var kvar i Sverige vid den tiden.
Kanske hade hon utvandrat före honom, men det har jag inte hört någon i familjen nämna. Försent att fråga tyvärr.
Brodern Verner var min farfar
#1 Seattle kan stämma bra. Han kallades i familjen för "Adel", jag borde ha förstått att det var Adolf och inte Albert.
Enligt vad min far (f.11) berättat så var det sista dom hörde av honom ett brev från Seattle.
Han lär ha varit på besök i Sverige någon gång sent tjugotal.
Vidare enligt min far ska han ha arbetat som trapper i Canada eller Alaska.

Enligt passagerarlistorna i New York kommer en Axel Petrus f ca 1874 till New York 5 juni 1891 med Bothnia. Han ska till Colorado och reser tydligen ensam. Jag hittar inget mer om honom.