KB i Härnösand
Någon som vet vad rubricerade står för? Omnämns i ett inlägg avseende en person som efter ett begånget brott "avsänds till KB i Härnösand". Jag får inte förkortningen att stämma med Länsfängelse eller Kronohäkte.
Kronobefallningsmannen eller möjligen Kronobetjäningen. När?

Tack pertho. År 1845 och det gäller en kvinna. Jag undrar lite för enligt uppgifter jag funnit blir hon sedan dömd år 1853 och förpassad till Centralfängelset å Norrmalm. Det borde väl rimligtvist vara två skilda brott eller kan hon ha suttit i Härnösand i drygt 8 år i väntan på dom?
Åtta år i rannsakningshäkte låter extremt, men kanske inte omöjligt. Johan Birath har i sin bok från Östergötland (Då jag nu återkommer till datorn har jag i tio minuter utan framgång letat efter den i bokhyllan) en kvinna som i tur och ordning mördade bägge sina äkta män. Hon satt sex år i Linköpings Slottshkte innan hon erkände. Som belöning för detta blev hon avrättad.Jag vill minnas att det var på 1820- eller 30-talet.

Tack pertho, vad du är rar!
Det handlar om en systerdotter till en av mina anor. Fann information om henne på AF som lyder:
"Intagen på häktet i Gävle, tillsammans med mannen, 1845 24/4, avsänd till KB i Härnösand 1845 28/4 (Fångvårdsanstalten i Gävle DIIIa:8). Dömd enligt Kgl. Majt:s utslag 1853 1/6 för det hon å allmän väg i bråd skillnad begått dråp, till 28 dagars fängelse vid vatten och bröd samt 10 års tukthusarbete; intagen på Centralfängelset å Norrmalm 1853 2/8 och avled där 1854 8/8 (Norrmalm AIa:5 s 163)."
Jag får läsa de längder som anges som källor ovan och se om det handlar om det dråp hon ska begått.
Jag är svårt igenrostad märker jag nu. KB är ju helt enkelt Konungens Befallningshafvande = Länsstyrelsen. I detta fall = Kronofogden i Härnösand, som på den tiden inte i första hand jagade försumliga skattebetalare, utan var chef över länets alla länsmän. Paret var väl efterlyst av Kronofogden i Härnösand. När de sedan haffats i Gävle blev de skickade dit. Det verkar mest troligt att det rör sig om två olika brott. Vad hände med mannen?

Den enda uppgift jag har är att han avled 1849, dvs efter de sändes till KB men innan hans hustru blev dömd för dråp.
Det handlar om resande. Hustrun var systerdotter till en av mina kvinnliga anor och det dyker upp än det ena, än det andra när jag försöker reda ut dessa anor. Just nu har jag två A4-sidor med anteckningar över uppgifter jag måste försöka kontrollera vid tillfälle. AF är dock en guldgruva i detta sammanhang för att finna alla ingångar till passjournaler, domböcker etc. Hade aldrig klarat av forskningen på mina resande anor annars.
Jag vet inte hur hjälpsamma de är på Landsarkivet i Hörnösand. Den direkta vägen är Länsstyrelsens utgående handlingar. Du har ju ett ganska exakt datum. Där skall efterlysningen finnas med uppgift om vilken häradsrätt som vill träffa dem. Sedan finns rannsakning och dom där.

Tack pertho. Jag får ta kontakt med Landsarkivet vid tillfälle.