Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: livsöden
Läst 5446 ggr
Cheyenne
0

Sigrid Carlsdotter Malm, född 1722

Flyttar inlägg avseende rubricerad person från tråden som i första hand handlar om Jonas Kihlström.

Cheyenne
0

Ja, det gick ju inget vidare. Får be AndersE ödmjukast om hjälp.

AndersB
0

Har nåt att säga här, men väntar tills denne operation är fixad.

AndersE
0

#1 Vad vill du ha flyttat?

Cheyenne
0

Inlägg #12, 17, 20, 21 & 22 under denna tråd Jonas Kihlström

Denna kommentar har tagits bort.
AndersE
0

Bild på Cheyenne

iFokus-poäng: AkvamarinCheyenne

09-05-01
16:56

Hantera inlägg

MEN, jag har funnit en mörderska bland mina anor! Förvånad

Med reservation för att jag har räknat fel nu men min mm mm fm mm mor Sigrid Carlsdotter Malm, född 1722 skall år 1747 ha stuckit en Juliana Brun till döds. Tyvärr har jag just nu ingen möjlighet att försöka ta reda på mer men ni kan ju gissa att jag är nyfiken.

AndersE
0

Bild på chrissan

iFokus-poäng: Akvamarinchrissan

09-05-01
17:08

Hantera inlägg

Var fanns Sigrid Malm? Tungan ute

Medarbetare på Proveniens och Järnbruk

AndersE
0

Bild på Cheyenne

09-05-01
17:21

Hantera inlägg

Namn: Sigrid.JPG Typ: JPEG-bild Storlek: 40,27 kB Visa bild

Tack snälla Gnidde för att du kikar. Observera dock svennes inlägg, det är samma uppgifter. Flört

Ja, du chrissan, henne vet jag inte mycket om än så länge men jag klipper in en skärmdump från AndersB's sammanställning. Hon gifter sig omkring 1742 med Artillerihantlangare och Valackare Nils Jonsson Flinta.. Deras andra barn (min anmoder) Anna Maria Flinta föddes 1745 "under resa från Stockholm" men föräldrarna var då skrivna i Roslags-Kulla fs där också mordet skedde två år senare.

Bild på Cheyenne

09-05-01
17:34

Hantera inlägg

Här finns Juliana Bruns dödsnotis. Jag vet faktiskt inte hur man kom fram till att det var min anmoder som var den skyldiga men jag gissar att någon har läst domboken. Den skulle jag gärna vilja läsa också.

Länk

Bild på Cheyenne

09-05-01
17:37

Hantera inlägg

Jag får genast rätta mig själv. Juliana brun ska ha avlidit i Skog fs, Hälsingland, inte i Roslags-Kulla. Läser man vidare under tråden på AF står det

"I Skog socken avled 6 aug samt begravdes 9 aug 1747 mästermannen Johan Ekeroths hustru Juliana Eriksdotter Brun i en ålder av 35 år 4 månader och 2 dagar. Dödsorsaken anges "af et stygn i des wänstra arm wid axlen, af en knif, som gådt in emot hiertat" (Skog C:2)"

Cheyenne
0

Tack snälla AndersE! Nu väntar jag spänt på vad AndersB har att berätta! Tungan ute

NiclasR
0

Cheyenne, dina förfäder är ju av resandefolket. Ovisst är väl om dessa egentligen var av romska (zigenska) förfäder, eller enbart på grund av sitt levnadssätt kom att ingå i gruppen resandefolk och egentligen har sitt ursprung bland de gamla svenska inhemska rackar- och bödelssläkterna. Det ena utesluter dock inte det andra, eftersom de båda grupperna (tidiga romer och rackare) bevisligen har ättlingar som gifter in sig med varandra (detta konstaterade Heymowski i sin forskning och drog slutsatsen att resande var en social konstruktion). 

Carl Nilsson Flinta, glasförare, finns upptagen i husförhörslängder för Södra bataljonsförsamlingen (del av Svea livgardes trupper), där finns flera andra resande för den intresserade.  Vet ej om någon gjort en genomgång av dessa, men här upptas även avdankade soldater, kvinnor och barn emellanåt.

NiclasR
0

Södra bataljonsförsamlingen, Stockholm, AII:1 (notiser förda 1739-66), s 158 - "Betjente arbetare etc"

Glasföraren Carl Nilsson Flinta [nattvard 15/6 1766]

hustru Cathar. Hansdr  [nattvard även hon 15/6 1766]

Har Sigrid Malms far Carl Malm eftersökts vid Sahlberget ? Redan på 1500-talet ska "tattare" ha tvingats till arbete vid Sala silvergruva (enligt Etzler) - vilka dessa och deras ättlingar varit är nog ingen som efterforskat.

Cheyenne
0

#10 Tack snälla NiclasR för det klargörande. Nu gav du svar på en hel del av de funderingar jag har haft.

NiclasR
0

Forskningsläget om resandefolket har delat sig i att det rör sig om en s.k. peripathetisk grupp (sociokulturellt utanförskap, Heymowskis avhandling) eller en etnisk grupp (sistnämnda företrädd av Etzlers avhandling - Zigenarna och deras avkomlingar i Sverige). Det är dock troligen ett mellanting, där en eller flera etniska kulturella folkspillror (där de romska varit starkast företrädda), med egna språkrester, har blandat sig med liknande sociala yrkesgrupper - vissa släkter mer men andra mindre; en hel del har dessutom lämnat livet som markant resande och inordnats i den svenska kulturen (detta skedde troligen tidigt lättare i städerna, men svårare på landsbygden där allmogen ofta var exkluderande mot främlingar). Under 1900-talets förändring har denna kulturella integrering (åtminstone delvis sett utåt) även skett på landsbygden. Många svenskar har resandeförfäder utan att de vet om det med andra ord.

En notis till värd att uppmärksamma:

Södra bataljonen  AII:1 [Genline sid 111 av 121] notiser 1739-66 [konfirmationslängd]; 1766:

[nr] 20 Pigan Anna Maria Flinta. (Fadren Artill. korp.

Nils Flinta) Brodren Carl, se p. 158                              20 [år]  III   admitt t. Nattv. 17 S. ef. Trin.

född i Stockh. döpt vid Artill. Församlingen

[Anna Maria Flinta ska alltså enligt notisen vara döpt ca 1746 i Stockholms artilleriförsamling; men hennes födelsenotis finns i Roslags-Kulla den 14 okt. 1745 ]

Cheyenne
0

Tack Niclas, jag ska se om jag kan få tag på Heymowskis avhandling.

Nu blev jag också tvungen att fundera en stund. Min anmoder Anna Maria Flinta finns alltså som piga i Södra Bataljonen 1766. Där finns också brodern Carl. Så långt är jag med. Vad jag har förstått av AndersB's sammanställning begärde fadern Nils Jonsson Flinta avsked 1771. Innan dess ska han ha varit kommenderad till Pommern 1758-1762. Där finns även en notering om "fångtransport från Hälsingland till Stockholm (november) 1763 tillsammans med sina två barn".

Det här väcker ju ännu fler funderingar. Vadan denna fångtransport med två av sina barn? (Bör ha varit de två yngsta födda omkring 1750 och 1753). Vad hände med hustrun Sigrid Carlsdotter Malm efter mordet på Juliana Brun år 1747? Ytterligare fyra barn föds ju efter denna incident (mellan 1749-1756). Sigrid ska för övrigt ha avlidit någon gång mellan 1763-68. 1763 är ju även samma år som maken N J Flinta ska ha fått åka fångtransport till Stockholm.

AndersB
0

Nu har NiclasR hittat hit, så då kan jag egentligen skicka vidare den kommentar jag hade till Cheyenne, eftersom uppgiften kommer från dig Niclas.

Sigrid Malm skulle ju vara den som stack Juliana Brun till döds, som vi skrivit lite om på AF, men inte där angett Sigrid som mörderska. Det berättade Niclas för mig i mail efter genomgång av ett stort antal sidor i domboken. Vilka var omständigheterna egentligen? Vad dömdes Sigrid till?

Cheyenne
0

#15 Nej, jag har faktiskt inte funnit hennes namn alls på AF ihopkopplat med mordet på Juliana Brun. Jag vill också poängtera att för mig är det inte känsligt. Sigrid Carlsdotter Malm var som sagt min mm mm fm mm mor. Jag har inte någon relation till henne. Flört Men jag är nyfiken då hennes nästa barn (Jonas Flinta) uppges födas redan två år senare, dvs 1749, i Rengsjö sn.

NiclasR
0

Hej allihop!

Är inte så van att kolla och skriva på Proveniens. Om jag missar någon fråga ställd till mig så mejla mig direkt och tipsa - lätt att inte hänga med i alla forum.

Ser att det frågas om vad som skedde uppe i Hälsingland och Skog år 1747 då Juliana Brun (gift Ekerot) blev knivstucken. 

Det var två resande sällskap som möttes och följdes åt, dels f.d. bödeln Johan Ekerot med sin hustru Juliana Brun på resa till släkt i Helsingfors (Finland) och sedan Nils Flinta med sin hustru Sigrid Malm. Sistnämnda hyste sedan tidigare ett hat till Juliana Brun på grund av att hon varit objekt för Sigrids fars Carl Malm åtrå flera år tidigare och denna relation hade gått ut över Sigrids moder som på grund av svartsjukedramat blivit illa misshandlad av maken. Faderns övergrep kanaliserade Sigrid sedan på Juliana. Under resan rann Sigrid Malms sinne över och hon stack Juliana med en kniv i buken. Såret läktes inte utan Juliana avled senare i en skrinda, insatt i en lada. Det blev dom och rannsakan, en massa turer där det ljögs friskt om vad som hänt. Tyvärr saknas sista sidorna i domboken - men torde finnas i Svea hovrätts arkiv, har inte hunnit beställa kompletterande kopior ännu, därav att jag inte meddelat innehållet på Anbytarforum.  Sigrid Malm måste ha blivit dömd för mord, alternativt dråp, men blivit benådad på något vis eftersom hon får barn och bevisligen lever långt senare. Möjligen kan en förmildrande omständighet varit att Ekerot inte tillkallade läkare i trakten utan att de proppsade på att en av de resande själva  skulle lägga om såret med diverse i våra ögon obskyra medikamenter. Detta är nog det enda förmildrande jag kan se i dagsläge, men som sagt jag saknar en dle sidor fortfarande. Ett märkligt människoöde som jag hoppas få återkomma till i en artikel.

Cheyenne
0

Tack NiclasR. Det här var onekligen en spännade och märklig historia.