Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettläshjälp
Läst 2582 ggr
dennismelbourne
0

Per Hansson Lundahl

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Är det någon som kan se vad Per Hansson Lundahl är straffad för i husförhörsboken, Malmö Caroli AI:30 Bild 141, Sid 132, NAD: SE/MSA/00553. Kan det vara stöld?
Jag har använt mig av Arkiv Digital.

svenne
0

Straffad för 1 resans stöld. (1 = första).

dennismelbourne
0

Aj då, ok. Då får man leta efter vad han gjorde för något då. Är det bara att gå bakåt i husförhörsböckerna då?

svenne
0

Kolla i de senare husförhörslängderna, det kan dyka upp ytterligare uppgifter om den där stölden, sånt där brukade hänga med länge, hade någon gjort något olagligt brukade ofta de uppgifterna följa med undan för undan i de senare husförhörslängderna.

Annars är det ju domboken som ger besked om detaljerna.

EvaMorfi
0

Hej!

Antagligen skrevs anmärkningen om Per in första gången i samband med domslutet. Ok du måste kanske gå tillbaka till en tidigare hfl för att hitta datum.

Kontakta sen Malmö Stadsarkiv (mejladress finns på malmo.se) och be dem ta en kopia av domprotokollet. Två uppslag brukar de göra gratis. Du betalar bara för kopiekostnaden. Om du bor nära Malmö kan du ju själv gå dit och ha med dig din digitalkamera eller din mobil och fota.

dennismelbourne
0

Tack, för alla tips!
Tyvärr har kan jag inte hitta nåhot tidigare hf. Pehr flyttade ifrån Bjärshög 1849 till Malmö Caroli. I malmö Caroli står där att han är straffad när han flyttar dit. Tyvärr finns inte hf för dem åren jag behöver i Arkiv Digital, endast fram till 1837 :(

Någon som kan se? Han bodde i Bjärshög no 2 fram till 1836 sen flyttade han till no 8.

Tacksam för hjälp!

EvaMorfi
0

Bjärshög ligger nära Svedala och tillhörde Bara härad. På Landsarkivet i Lund finns domböckerna då.

Ring eller mejla stadsarkivet i Malmö i alla fall. Inflyttningsattesterna i original finns på mikrofilm där. På inflyttningsattesten bör det stå när han blev straffad, om den finns kvar.

EvaMorfi
0

På ddss.nu i födelsedatabasen finns antagligen Pehr född 4/6 1821 i Bjärshög. Hans far var avskedade carabinier Hans Lundahl och Karna Christensdotter, 40 år.

dennismelbourne
0

Hej!

Jo, det stämmer det du hittade på DDSS.NU. Ska kontakta stadsarkivet i Malmö och se vad dem säger.

Tack för all hjälp!