Glasbinderska
Jag har en avlägsen släkting som var verksam på Sandö glasbruk . Anna Maria Clemensdotter född 1733 och titulerades glasbinderska, och undrar om någon vet vad det yrket är för något?

Kan Du ange i vilken källa eller källor hon titulerades "glasbinderska"?
Det är lättare att reda ut saker i dess rätta sammanhang.

#2 Jo, jag har sett det också, men det förklarar tyvärr inte vad hon hade för arbetsuppgift.
#3 Nej, men det visar att titeln funnits! 

#4 Javisst har yrkesbenämingen funnits, men vad i hela friden hade hon för arbetsuppgift?
Jag vill nog gärna se det skrivet för att utesluta feltolkning eller dylikt innan vi säger säkert att det har funnits. SAOB nämner det inte. Google ger 0 träffar på glasbindare och 4 träffar på glasbinderska. Dessa är två här och två på AF. I alla fallen handlar det om en person, Anna Maria Clemensdotter på Sandö glasbruk.
Man kanske kan maila Erik Holmlund och fråga. Han står bakom frågorna i AF.
#6 Jaså, AF handlar om samma person! Jag tittade inte så noga. Ja, då kan det ju handla om feltolkning eller annat.
Har ställt frågan till kostaboda, man tycker att någon som arbetar inom glashantverk borde behöva veta något om yrket.
Har fått svar från Orrefors Kosta Boda.
Citerar svaret: Känner inte till titeln,här kommer en gissning: innan man började använda papper runt glaset så använde man sig av ormbunksblad och bräken. kan tänka mig att man fick binda fast bladen för att de skulle sitta kvar. Det har traditionellt sett varit kvinnor som arbetade med dessa uppgifter och gör det fortfarande.
Det var som sagt en gissning.
En förklarin så gott som något annat; låter rimligt i mina öron.
Hälsningar Gnidde.
Som sagt så var nog inte glasbinderska någon officell titel utan muntlig som man använde vid bruket.
Har inte hittat någon glasblåserska vid Långviksglasbruk heller.

Jag har mailat en god vän som är mycket duktigt på glashistoria och har samlat gammalt svenskt glas länge och han säger så här i sitt svar, så det verkar stämma med förklaringen i #9:
" En glasbinderska paketerade in tex flaskor i halm eller väv så att de skulle transporteras säkert. Jag kom över några halm "strutar" som var löst ihop bundna och var ämnade åt flaskor för några år sedan. En gav jag bort och tyvärr så blev de andra mögliga när jag förvarade dom lite fel så jag har bara ett dåligt ex sparat som kuriosa. (i samband med själva glasblåsnings processen förekom aldrig kvinnor förövrigt)"
#12 Ja, det låter som om svaret är funnet!
Tack svenne, ja man kan nog säga att svaret funnet från två säkra källor.