Frans Viktor Fjellström
Mina frågor angående avlägsen släkting som emigrerade olagligt till amerika?
Frans Viktor Fjellström född:26/8-1888 Svartnäs 2 Piteålandsförsamling.
Vet ej så mycket kring personens öde utan historien lyder som sådan: att han tog sig över till Norge och därifrån till amerika.brevväxling förekom och ett fotografi taget i Baudette nära den kanadensika gränsen,han skrev att han var sjuk och sedan upphörde all brevväxling.
Vet ej heller varför han inte tog ut reseintyg i sverige. om han har varit vid något fuffens för sig vet jag ej heller.
Undrar om man kan få reda på någonting vad som hände honom.

När ungefär ska han ha rest?
Det finns en Frans Viktor Lundström f. 1888 som åker 1923. Han kommer närmast från Arjeplog. Han är skogsarbetare och ska till Canada. Han åker från Trondheim. Han verkar ha kommit ombord i Berben.
Fel: Bergen, naturligtvis
Det sas att han for för att slippa militärtjänsten? men han efterlystes.inryckningsdatum är den 15 november 1909.

Han kanske stack till Norge först och jobbade på järnvägsbyggena i Västnorge. Många gjorde det utan papper.

#2 Den Frans Viktor Lundström du nämner kan ha kommit tillbaka till Sverige.
Från dödboken;
18881007-8918
Lundström, Frans Viktor
Lappheden fack 3
930 92 Mellanström
Död 19/2 1979.
Kyrkobokförd (1967) i Arjeplogs kbfd, Arjeplogs kn (Norrbottens län, Lappland). Mantalsskriven (1967) på samma ort.
Född 7/10 1888 i Arjeplog (Norrbottens län, Lappland).
Änkling (3/3 1958).
--------------
Kan Frans Viktor Fjellström ha haft ytterligare något efternamn, tex patronym?
Ja som sakt var är det inte lätt att gå på,när man bara har indicier.
#5 intressant,tja vad vet man.
#6Nej ingen lundströmmare i Arjeplog.
#7 Nix
När ungefär skrev han brevet från Baudette?
Det finns en Johan Axel (25) som utvandrade 1914. Han kom från Piteå. Han skulle till North Dakota. Fadern S(?) A Fjällström och bodde …ön, Rosvik, Piteå.
Kan denne ha anknytning till Frans Viktor?
Namnet stavas Fjellström.
Det finns inga brev el någonting kvar förutom ett fotografi taget i Baudette som jag har i min ägo.
Jodå A Fjellström bodde på Tröndön,som ligger i bredd med svartnäs och kommer från samma släktgren.men är inte närmaste om jag säger,om denna Johan Axel har haft någonting med Viktor att göra det vet jag ej.och namnet Fjellström är rättstavat.
Så ligger det till Eva Morfi.
När kan fotot tänkas vara taget? Vad hette hans far och mor i förnamn?
Jag har en amerikansk vän som jag mejlar till när jag behöver hjälp. Hon är fantastisk på att hitta saker. Men hon är ju på "hemmaplan" och vet hur systemet "ticks".
#13 Det vore jättesnällt av dig Eva.
På fotot så verkar han vara i 20-25 års åldern. Hans föräldrar hette Carl och Anna.