Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 3559 ggr
AndersE
0

Vem tror du... Charlotte Perelli

Sista avsnittet i kväll kl 20:00!

(Det verkar bli en ny serie dock…)

SVT 1 20:00

chrissan
0

Dessutom förannonserades den engelska serien som sänds med start 19 maj!!!!

svenne
0

Det var intressant. Förbrytare och mördare, men det har väl de flesta i antavlan.

Jag tyckte faktiskt att Ted R. var en aning ovarsam med arkivalierna i början av programmet. HL från 1688- bläddrades utan handskar, det sprakade i papperet när han bläddrade.

chrissan
0

Jag blev mest överaskad över Charlotte, hon hade en helt annan framtoning än som artist (jag ser inte så mycket Eurovision o dyl). Genuint intresserad och bra frågor och funderingar. Man fick en annan bild (mer positiv) av henne som person än den som förmedlas i skvaller pressen.

AndersE
0

Jag tyckte det var ett underhållande program. Samma tanke som svenne hade också jag…

Mest tror jag nästan jag gillade detta att hon berättade vad hon funnit med släkten samlad runt kaffebordet. Fast hon möttes med ganska begränsad begeistring…

Jag tycker man kunde gått lite mer in på livet hos någon av personerna. Hur hade alla dessa generationer på gården det?

svenne
0

#3 Normalt sett är jag ingen större fan av divan Charlotte Perelli, men i programmet framstod hon som ödmjuk och faktiskt verkade hon intresserad av det hela på ett ärligt sätt, dock håller jag med Anders om att hennes närmaste verkade lagom engagerade.

chrissan
0

Fast i ärlighetens namn brukar de närmaste inte helt uppskatta en rad Johansson och Andersson som man inte kan hålla isär - det tar lite tid innan det sjunker in.

blombuketten
0

De kanske kände sig lite obekväma inför kamerorna och allt sådant. Skulle säkert själv se ut som en skrämd kråka och få tunghäfta, fast jag annars är väldigt (för mycket) språksam Glad.

Tycker det har varit en kul programserie och hoppas verkligen den återkommer.

chrissan
0

Det ska komma tillbaka i höst.

AndersE
0

Ja, ska man tro tidningarna betraktas serien som en succé så minst en omgång till lär vi får se. Tyckte de sa på TV att nästa serie redan är under inspelning.

blombuketten
0

Vad kul. Då har man det att se fram emot Glad.

svenne
0

Jag såg i Aftonbladet idag att skådespelaren Claes Malmberg är med i nästa säsong. Tydligen var det redan inspelat och skall visas i höst…

blombuketten
0

#11. Det kan bli spännande, han är ju rätt kul den killen Glad.

ambi
0

Har nyss sett en inspelad version av gårdagens program och jag reagerade också på hur man handskades med gamla kyrkböcker. Finns det inga bestämmelser att man måste ha handskar på sig?

Om jag får välja så tyckte jag nog bäst om Thomas Bodströms program d v s det han medverkade i. Där hade man koncentrerat sig på en intressant person. Nu kan det ju vara bra att programmen skiljer sig åt också, för släktforskningen är ju inte enahanda.

svenne
0

Visst, beställer man in gamla originalhandlingar på ett arkiv är det obligatoriskt att använda tunna bomullsvantar.

I ärlighetens namn tycker jag nog att man blir lite valhänt med handskar och det kan till och med vara svårt att bläddra, frågan är vilket som gör mest skada, bläddra varsamt utan handskar eller klumpigt med dem?Obestämd

ambi
0

Ja, det ser väldigt klumpigt ut, men om man nu inte använder handskar utan försiktigt bläddrar, så behöver man inte peka i böckerna i alla fall.

Vilken behändig mikrofilmläsare de hade, en modernare sort, antar jag. Den jag hanterade på 80-talet, var stor och otymplig. man fick nästan veva ihjäl sig. Jag har faktiskt inte kollat om dessa är utbytta till den sort som visades i programmet.

Cheyenne
0

Jag har inte sett programmet ännu men jag ser fram emot det.

Jag satt och funderade på vilka jag skulle vilja se i en kommande programserie men alla jag kom på är tyvärr avlidna. Obestämd

Anna-hfg
0

Eva Rydberg och Anna-Lisa Eriksson (hon lever väl fortfarande?) hade varit kul att se. Lever inte Sickan Carlsson också? Då hade jag varit klistarad vid TVn.

Cheyenne
0

Både Sickan och Anna-Lisa lever fortfarande, födda 1915 resp. 1913.

Jag hade velat se följande;

• Jarl Kulle
  • Ernst-Hugo Järegård (fast hans antavla är utredd och publicerad på AF)
  • Margaretha Krook (också utredd dock och publicerad i bla SSK 1936)
  • Georg Rydeberg (råder delade meningar om vem som var hans far)
  • Nils Poppe (kan dock bli svårt)
  • Alice Timander, född Müller
AndersB
0

Tittar på det nu, har kommit halvvägs. Tyvärr är det en väldigt dålig kopia på SVT Play. Den är hackig och dålig upplösning och det synkar inte mellan ljud och bild. Riktigt illa. Förstör njutningen av filmen mycket. Inte fel på min dator för jag kollade nu på Härenstamprogrammet och det är i perfekt skick på Play.

#14 Bra poäng.

#17 Det måste nog vara lite yngre personer för att upplägget med att de far runt och kollar saker själva ska fungera.

AndersB
0

En liten parentes. Jag blev förvånad hur unga Charlottes föräldrar var, speciellt mamman var ju riktigt snygg! Speciellt som jag haft uppfattningen att Charlotte själv hunnit bli lite "till åren" haha. Jo, det stämde, var tvungen att kolla. Charlotte är 35 år och hennes mamma fick henne som 21-åring. Så mamman är faktiskt 56 år, det ser hon inte ut som. Pappan är 58.

AndersB
0

#18 Varför kan Nils Poppe bli svår? (har något i bakhuvudet att det har diskuterats på AF)

Cheyenne
0

#21 Nils Poppe föddes u.ä med fader okänd. Jag vet inte ens om hans mors namn är känt. Han lämnades ju också direkt till en Änglamakerska men överlevde och blev placerad i ett fosterhem hos paret Anders och Amanda Jönsson från vilka han fick sitt efternamn.

Cheyenne
0

"till åren"!!? 35 år!?? *fnys och dubbel-fnys*

svenne
0

När kvinnsen har passerat 35 börjar de allt bli lite bedagade…Flört

AndersB
0

#23 Tungan ute

Så då var det sett. Mest givande för mig var nog besöket i Emigranthuset. Har aldrig varit där, och aldrig sett hur en svensk-amerikansk kyrkbok ser ut.

Håller med om att man fick en bättre och nyanserad bild av Charlotte, har tidigare mest upplevt henne som diva och inte gillat hennes musik. Genuint intresserad av släktforskningen, men det syntes att det var väldigt mycket att ta in ibland.

leja
0

Ja, det gav en bra bild av forskningen tycker jag. Jag har varit på emigranthuset, men blev besviken, då man inte hade någon att fråga om man inte beställt tid i förväg. Hade bara vägen förbi och hade inte tänkt forska, men det borde väl finnas någon att prata med tycker jag.

Vad ska man ha som signatur tro?

Cheyenne
0

#24 och 25

Vilken tur att vi bedagade kvinns står ut med er ölmagade och tunnhåriga karlslokar över 40….!

Flört

Phryxe
0

Det var lite mer traditionell släktforskning i detta program. Spännande med dråpet. Det kan väl inte vara så många som har anfäder som varit dömda till döden.

Har inte intresserat mig för Perelli, men kul att se vilken miljö hon växte upp i. Bönder är det inte många kvar idag.

Intressant också att se Emigranthuset. Synd att de inte scannat (digitaliserat) sitt material så det blir tillgängligt för fler forskare. Det borde väl vara mums för AD Online eller Genline om de kunde lägga det till sitt sortiment.

chrissan
0

Precis vad jag tänkte när jag fick se kyrkboksmaterialet - vilken guldgruva om det funnits på nätet!

EmiWeb borde väl kunna lägga upp det - Emigrantinstitutet är ju medägare.

ambi
0

#24 Kvinnor över 35, bedagade! Jo, det kan du som döljer dig bakom en sköld säga! Flört

Jag måste erkänna att det har varit kul att se dessa kändisars hemmiljö också. Oftast har det varit föräldrar och syskon, som ställt upp.

Cheyenne
0

#28 Jag har en anfader som dömdes till döden *vinkar och viftar*. Men han benådades och blev landsförvisad. Dock fick han återkomma till Sverige några år senare och avled 1798 i Mönsterås fs.

svenne
0

#27 och 30

GladGlad

Anna-hfg
0

Jaha, då är man väl lite till åren kommen som fyller 35 i år…ja det börjar ju kännas….tantaktigt.

AndersE
0

#33 Sorry, gränsen går redan vid 33!

(Minns ni inte Vingresors "Club 33"? Sådana charterresor fick man bara boka om man var max 33. Så att man slapp göra sällskap med tanter och farbröder…)

Babzan
0

#34 Jo, jag kommer ihåg Club 33.

Jag var med på en resa när jag var närmare 33 år och jag kände mig allt lite gammal när jag tittade på mina medresenärer. Men jag antog att det berodde på sällskapet och inte på min ålder!

pertho
0

För mycket länge sedan gick i radio en spansk språkkurs. Där fick man tillsammans med spanskan lära sig kultiverde umgängesseder. Bland exemplen på båda dessa grenar fanns frasen: "Las mujeres despues de los treinte años no tienen edad."

Det betyder: "Kvinnor över trettio år har ingen ålder." = Man talar inte om deras ålder. Möjligen har umgängesvanorna nu ändrat sig även i Spanien, så att gränsen ligger högre. Själv är jag inte kvinna, däremot 55++…

AndersB
0

#31 Har en ana som mördades, men det smäller nog inte lika högt. Hans mördare avrättades i alla fall.

leja
0

Harf även jag en ana som mördades, men hans baneman drunknade, innan han dog.

Fast ryktet i släkten var att han var mördare, innan jag kollade upp det.

Vad ska man ha som signatur tro?