Vem är den här mannen?

Då påstår jag att ledtråd #2 är att det inte är Sven Hedin! 

Nej helt riktigt, det är det inte, men den här mannen har liksom Sven Hedin sett mer av världen än gamla Svedala…

André?

Oj, vilken lyckoträff! Direkt när jag såg fotot tänkte jag på Sven Hedin men när jag googlade på hans namn så fann jag foton av honom och han var inte så lik mannen på ditt foto som jag trodde/mindes. Dessutom var Hedin Stockholmare, inte Värmlänning! 

#3 En intelligent gissning Solveig, men tyvärr fel.

#4 Varför förutsätter Du att han var värmlänning?
Han var dock inte född värmlänning, men han blev det senare i livet.

#6 Jag utgår alltid från det när du serverar en bildgåta 
Kan han ha varit arkeolog?

#7 Arkeolog, nej!
Men han grävde nog i backen ett tag…

Jag gissar på John Ericsson.
Men pappan verkar ha hetat Brynte!
Fadern var Brynte Kristoffersson född 1822 i Ärtemark, Dalsland och modern var Anna Stina Karlsdotter född 1825 i Ärtemark. Familjen bodde år 1890 i Ormansbyn, Dalsland.
Sonen Johan bör ha verit född kring 1850-1865.

Är det "Guldkungen" John Brynteson?

Vilket otroligt liv! Den amerikanska drömmen i ett nötskal, om man bortser från att han flyttade tillbaka till Sverige.. :)

#16 Förstå att vara god för 600 miljoner kronor år 1906 när han med familjen återvände till Sverige. 

Ja det är en otrolig summa även i dagsläget, 1906 måste det ju ha varit en sjukt stor förmögenhet..
Jag har en bäck som går i utkanten på en av gårdens skiften.. Man kanske skulle gå dit och börja vaska lite.. 

Det är bara att titta på bilderna från artikeln jag länkade till. Ett foto föreställer en av hans kompanjoner med anställda där de står bakom ett berg av guldtackor. Helt galet!!

Visst var det guldkungen John Bryntesson på Svaneholm.
Medan jag har sovit min skönhetssömn m.m. har Ni löst detta helt och hållet
Mycket bra gjort av Er.
Ja, 600 miljoner år 1906, det var grejer det.
Här en bild på Svaneholms herrgård, som för övrigt har utsetts till ett av Sveriges "bästa" spökställen, dock lär det inte vara Guldkungen som går igen där.

Han fick i alla fall ett långt liv trots de hårda åren i Alaska.
Ur Sveriges dödbok:
18710813-633
Brynteson, John
Svaneholm 1:49
Död 17/12 1959.
Kyrkobokförd i Svanskog, Svanskogs kn (Värmlands län, Värmland).
Född 13/8 1871 i Ärtemark (Älvsborgs län, Dalsland).
Änkling (15/2 1934).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Svanskog, Säffle kn (Värmlands län, Värmland)
Födelseförsamling i källan:
Ärtemark (Älvsborgs län)
Källor:
DB, FB / DOR 52-60

Jag måste bara få berätta hur jag med hjälp av ambi kom på det.
Jag såg födelsenotisen nu i morse och tydde faderns namn till Brynte men trodde jag hade läst fel. När sen ambi skrev att fadern var Brynte Kristoffersson så gick jag och fnulade på namnet Johan Bryntesson utan att det ringde någon klocka. Vid frukosten skulle jag hälla upp tevatten och lyckades spilla på golvet (och skålla en tå). Skulle då ta hushållspapper för att torka upp men det var slut så jag gick till städskåpet för att hämta nytt; "Edets hushållspapper". Nu började alla klockor ringa. Edets pappersbruk. Var någonstans i min hjärna har jag stoppat undan den informationen?? Plötsligt började det ringa än fler klockor. Jag hade för en 10 år sedan en arbetskamrat som var amerikanska. Hon var född och uppuxen i Alaska och hade hamnat i Sverige lite av en slump. En gång satt vi och åt lunch och jag frågade henne lite om Alaska. Hon berättade om staten och nämnde också en svensk som skulle ha gjort sig en svindlande stor förmögenhet i just Alaska. Men vad sjuttsingen hette han? Jag kunde inte för mitt liv komma ihåg vad han hette. Men Johan, blir inte det John?? Googlade på John Brynteson, Ärtemark och bingo!!
Så John Brynteson verkar ha varit mer av en kändis i Alaska än i Sverige!

Jo, efter vad jag har hört av amerikanska släktingar är han fortfarande en legend i nordvästra Amerika.
Vilkn gubbe!