Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 2024 ggr
Cheyenne
1

En gåva till Axel Hildman

Man tycker ju att en sådan här inskription på en silverskål skulle göra det vansinnigt enkelt för mig att finna personen som fick den i gåva på sin 50-årsdag.

Silverskål

Bilden är klickbar för förstoring.

Axel Hildman på 50-årsdagen 29/3 1928

Cheyenne
0

På foten av skålen kan man läsa; "Från kamraterna i Skandinaviska Kreditaktiebolaget Göteborg".

Foten

Men jag finner inte Axel Hildman i de vanliga "uppslagskällorna". Någon som har någon bra idé?

Cheyenne
0

Han borde vara född den 29/3 1878.

svenne
1

Kan det inte vara denne man?

Ur SvBef. 1900

Post 1543128

Hildman, Axel Herbert
Banktjänsteman

f. 1878 i Göteborgs domkyrkoförs (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)

s.
Pojke, barn i familjen

6:e Roten 5:te Kvarteret B. I.
Göteborgs Masthugg (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)

Födelseort i källan: Domkyrkoförsamlingen Göteborg

Cheyenne
0

Det måste det ju vara. Jag har inte tillgång till SVAR där jag annars använder folkräkningen 1900. Fanns inte någon Hildman i folk 1890.

Cheyenne
0

Har fadern också ändrat namnet till Hildman år 1900? 1890 heter han Olsson och modern Göransdotter.

svenne
0

#5 Antagligen, för någon Hildman överhuvudtaget finns inte i 1890.

svenne
1

Och "banktjänsteman" stämmer väl också med arbetskamraterna som förärat honom skålen.

Cheyenne
0

Jag blev nyfiken. Sitter och "skärm-shoppar" (kan jämföras med att fönstershoppa) på https://www.auktionskompaniet.com och fann denna silverskål. Blir alltid lika förvånad när en sådan personlig gåva med inskription auktioneras ut.

Cheyenne
0

Som den här tex, en förmodligen väldigt dyr gåva. Den beskivs så här; "SKÅL PÅ FOT, silver. Nyrokoko. Otydliga stämplar ev Vadstena 1867."

Om man förstorar bilden ser man på foten att det står någon oläslig inskription följt av "Svärmoder"

Skål

Kikar man på nästa bild ser man att det står "af Svärmoder". Just inskriptionen som talar om vem den är till syns tyvärr inte. Man måste klicka på bilden för förstoring för att kunna läsa. Tror det står S.L följt av något jag inte kan läsa.

Foten

svenne
1

# 5 Ang. Axel Hildman,

Det var nog bara Axel, f. 1878 som tagit sej namnen Hildman, familjen i sin helhet ser ut så här i Bef. 1900:

Olsson, Johan Peter 1847 Far
Göransdotter, Amanda 1839 Mor
Carlsson, Olga Karolina 1877 Barn
Hildman, Axel Herbert 1878 Barn

Cheyenne
0

#10 Det verkar som om Axel var en driftig ung man. Fadern benämns "Arbetare" i folk 1890.

pertho
1

Axel Herbert Hildman gifter sig 1907-12-26 med Signhild Maria Lindstedt, född 1885-06-19. 1918-04-21 föds sonen Folke Per Axel vid Böö. Örgryte. Fadern kallas då bankkamrer. Källa SCB-utdrag.

Hustun är tydligen dotter till brevbäraren Johan Emil Hansson Lindstedt som 1890 bor i Annedal Nr. 15 A, Haga, Göteborg. Källa Folkräkn.

Cheyenne
0

Oj pertho, vad mycket du fann på så kort tid. Då måste sonen vara denna;

(Begravda i Sverige)

Hildman, Folke Per Axel
Folkskollärare

Göteborg (Göteborgs kn, Västra Götalands län)

Begravd 4/11 1956

Örgryte gamla kyrkogård, kv. N, nr. 25 (urna)
Graven upplåten i evärdlig tid (upplåtelse nr 1)

I samma grav vilar även en Banktjänsteman Sten Gunnar Hildman (född 1910 enligt dödboken) samt två kvinnor som kan vara deras hustrur eller systrar.

pertho
0

Sveriges dödbok 4 upptar fyra st Hildman, tre av dem troligen barn till bankkamreren Axel Släkten fortlever tydligen med nya generationer.

parsley
1

Jag brukar inte vara aktiv på Proveniens iFokus, men jag brukar vara aktiv på en del andra ifokus-sajter.  Förutom iFokus, besöker jag även en del auktioner.

Anledningen till att skålen säljs är förmodligen att det inte finns några arvingar som är intresserade av att ta hand om den. De som ska ärva skålen kanske knappt vet vem Hildman var och ännu mindre vilka hans arbetskamrater var. Då känns inte en minnesgåva så intressant. De kanske inte tycker att de har plats med skålen. Ibland säljs hela dödsbon på auktion eftersom släktingarna inte kan komma överens om vem som ska ha vad. Säljs bohaget på auktion så är det fritt fram att köpa det man är intresserad av.

AndersE
0

Det är en vacker skål tycker jag.

Som regel sänker inskritioner värdet, men om man kan ta fram en historia - som ni börjat på nu - så kan det ju vara intressant att äga en skål även med en inskription som inte gäller en släkting.

svenne
0

Vem av oss ska köpa den?Skrattande

Cheyenne
1

parsley, har helt rätt i sitt inlägg under #15. Eftersom jag är väldigt intresserad av antikviteter så har jag sett en hel del ting som auktioneras ut och som känns högst personliga men alla familjer resonerar olika vad gäller arv och dödsbon.

parsley
1

Det kanske inte är akuellt i det här fallet, men det förekommer ju också att hela eller delar av dödsbon testamenteras till forskning eller välgörenhet. I de fall det inte finns några arvingar säljs bohaget till förmån för allmäna arvsfonden.

Glovestam
0

Hejsan!!!! Jag är barnbarnsbarn till Axel Hildman =)!!!

Glovestam
2

#13: Hejhej Jag är barnbarnsbarn till Axel hildman =) och min mamma hette Hildman som barn.. Axels son Gunnar hildman gifte sig med min mormor elsa matilda persson och de fick en dotter Else-Marie som nu är 77 år gammal. =) så det är min älskade släkt som vilar i Örgryte gamla kyrkogård

Glovestam
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#16: Min morfarsfar tog namnet hildman jag ska fråga mamma varför.. Signhild hans fru Lindstedt grenen går bakåt till 16.15

Min mormor Elsa Mathilda och morfar Sten Gunnar vilar där,
Samt morfars far och morfars mor.. samt en bror till Gunnar.

Ang skålen ja vi har letat efter den Min morfars systers son tommie hildman har letat efter den för tio år sedan ungefär- Banktjänsteman ja även Gunnar blev det i göteborg och i örebro

Fornöga
1

Spännande att svar kan komma så långt efter ursprungsinlägget. 👍 Synd bara att trådstartaren inte är aktiv här längre.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2023-12-26 11:04 av Fornöga