Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdokument
Läst 2525 ggr
Cheyenne
0

Länktips - Värmlandsfotografier

Känner mig lite osäker om det redan har tipsats om denna fotodatabas innehållande fotografier från Värmland, men jag kunde inte finna något om den här på Proveniens.

Så här står det på Statens Arkivs hemsida;

"Nu är det premiär på nätet för Värmlandsarkivs fotodatabas Sofie. Drygt 11 000 fotografier tillgängliggörs för allmänheten, och databasen fylls kontinuerligt på med nya fotografier. En värmländsk bildskatt blir nu betydligt mer lättillgänglig än tidigare!"

Direktlänk

Cheyenne
0

Såna här fina och detaljerad uppgifter kan man finna.

Fru Düring

Cheyenne
0

Och en kvinna på "skuggsidan". Vilken guldgruva det här var! Glad

Bedragerska

Cheyenne
0

Välj "Porträtt" i rullistan samt skriv in 1870 i fältet för fotoår. Då får man upp en stor mängd fotografier på både kvinnor och män som begått olika typer av brott.

Cheyenne
0

Oj, vad kul detta var! Vi hörs om några dagar…! Skrattande

ambi
0

Skrattande Vi lär nog få några historier eller bilder att gotta oss i.

Cheyenne
0

#5 Det finns risk för det…! Flört

chrissan
0

Välj Arkivbildare:Polis i rullmenyn så hittar man ännu flera!

Cheyenne
0

tack chrissan, då finner man ju ännu mer spännande. Dök direkt på denna kvinna. Oj, vad spännande. Tungan ute

Häxeri

chrissan
0

Länkarna fungerar inte! Vet inte varför.

Cheyenne
0

Fungerar för mig! Obestämd

chrissan
0

Grrr!Skrikandes

Cheyenne
0

Kommer du åt själva söksidan? I så fall är det det sjunde fotografiet med beskrivningen "Kvinnoporträtt, Egendomsbrott, Häxeri", daterat 1869.

chrissan
0

Ja nu ser jag. Fanns häxeri som brott 1869?

Cheyenne
0

Det reagerade jag också på. Trodde det t om var svårt att döma någon för kvacksalveri. Det ser man t ex om man läser Provensialläkarrapporterna, att de ofta nämner någon kvinna i socknen som utövar kvacksalveri men läkaren verkar inte kunna göra så mycket åt saken, annat än att meddela Medicinalstyrelsen.