Gamla Svenska Städer - 2
Häftet är utgivet av "Svenska Teknologföreningens Afdelning för byggnadskonst" och tryckt i Stockholm 1909.
Innehåller:
Göteborg 8 sidor text som berättar om staden
Jönköping 12 sidor text som berättar om staden
Ystad 2 sidor bilder (med bildtexter)
Lund 2 sidor bilder (med bildtexter)
Hälsingborg 4 sidor bilder (med bildtexter)
Kristianstad 1 sida bild (med bildtexter)
Jönköping 10 sidor bilder (med bildtexter)
Grenna 2 sida bilder (med bildtexter)
Visby 2 sidor bilder (med bildtexter)
Göteborg 14 sidor bilder (med bildtexter)
Borås 1 sida bilder (med bildtexter)
Nyköping 1 sida bilder (med bildtexter)
Strängnäs 1 sida bilder (med bildtexter)
Örebro 3 sidor bilder (med bildtexter)
Köping 1 sida bilder (med bildtexter)
Enköping 1 sidor bilder (med bildtexter)
Uppsala 2 sidor bilder (med bildtexter)
Stockholm 2 sidor bilder (med bildtexter)
Gäfle 3 sidor bilder (med bildtexter)
Falun 2 sidor bilder (med bildtexter)
Söderhamn 1 sida bilder (med bildtexter)
Hudiksvall 3 sidor bilder (med bildtexter)
Intressant att nämna är att Ystads stadsfullmäktige beviljat 200kr till publikationens fortsättande, Nyköping 200kr (100kr till fotografering och 100kr till publikationen), Gäfle 500kr till fotografering och subskription på ett större antal exemplar af samlingsverket, hvarjämte Falu stad låtit taga ett tjugotal fotografier för arbetet.
Tack! Värdefullt att ha dessa "innehållsregister" den dag man söker något från en viss stad.
Även i mina häften finns sådana bidragslämnare nämnda. Dels från städer men även privatpersoner.
Jag mindes tydligen fel, min stad Nyköping finns här i nr 2, inte nr 5, som jag trodde i en av de andra diskussionerna, där jag skrev om samlingsvolymen i fint band, som finns att köpa på Gregers Antikvariat i Malmö.

Nyköping finns i del 5 också enligt de sidor jag sett. Hur många bilder vet jag inte. Ett flertal av städerna förekommer i flera delar med olika bilder och historia på planscherna, det är bara de inledande sidorna med text om olika städer (i den här var det Göteborg och Jönköping) som jag gissar inte finns i flera häften.
Jag sökte på bokborsen.se och där finns den att köpa för 100:- av Antikvariat Litterata i Solna.
I del 2 finns bara 2 bilder från Nyköping (S. Annae Fattighus och Gamla arbetshuset som är en del av slottet) med en del beskrivande text på baksidan.
Tack, King Zap! Jag hade sett uppgiften om Antikvariatet men glömt namnet och kunde inte finna det via hitta.se.
Vid tillfälle ska jag kolla om häftena finns på Åhuset, Nyköpings museums arkiv. Den tanken slog mig just, att jag kan söka där vid tillfälle.