Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettbildgåtan
Läst 5305 ggr
Cheyenne
1

Vilken byggnad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska ni få gissa vad dessa två sammanhängande byggnader var för någonting. Kan ni tala om var de ligger också så ger det en extra guldsstjärna. Det är alltså byggnaden längst bort i bild samt den närmast i bild.

Phryxe
0

Högt till tak, översta våningen(?) med stora takfönster och ingång via portal (vaktkur?). Kan vara industrilokal eller kanske nåt militärt. Verkar lite för tillknäppt för en skolbyggnad.

Loet_old
0

Någon regeringskansli eller?

Cheyenne
0

#1 Du är snubblande nära. Det är högt i tak på varje våningsplan.

Lite ledtrådar: Ena byggnaden uppfördes 1888. 1898, dvs 10 år senare tillkom den andra byggnaden pga "vissa behov". I början på 1900-talet var den störst i sitt slag i Europa.

ambi
0

Något före detta palats, som donerats till staten. Jag tänker på något specifikt, men kommer inte på namnet.

Arvfurstens palats! Obestämd

Cheyenne
0

Ledtråd igen och nu blir det enkelt! Om man tar sig en titt i en viss kyrkolängd i en viss församling så förstår man varför byggnaden ser ut som den gör.

Cheyenne
0

ambi, många som tillbringade tid där tyckte nog att det kunde liknas vid ett palats.

Cheyenne
0

Ledtrådar igen (svårt märker jag); I de två byggnaderna rådde vänstertrafik. Aktiviteterna i byggnaderna var uppdelade i tre skift under dagen.

Cheyenne
0

#1 Jag kan tillägga att det är inte en vaktkur. Ingången mellan de två byggnaden och in på själva gården är en vacker valvformad portal.

Alldeles innanför denna ingång och på väggen till byggnaden till vänster stod mitt namn klottrat en gång, inringat i ett hjärta.

Loet_old
0

Tänkte på något sanatorium

Cheyenne
0

#9 Tyvärr fel!

Tänk "i livets startskede" istället.

Cheyenne
0

Läs inlägg #1 igen!! Och nu är det så enkelt så jag vill ha en plats också *basta* Flört

[ulle2]
0

Malmö Chokladfabrik har en kaka som heter 1888.

Mazettifabriken hette den tidigare och det fanns också ett bryggeri i kvarteret.

Cheyenne
0

#12 Chokladfabrik hade varit mycket trevligt. Brevid skolan mina föräldrar gick i som barn i Vasastan i Stockholm (Matteus folkskola) fanns tydligen någon godistillverkning där man även kunde handla. Min mor talar än idag om äpplen som doppades i karamellsmet.

Phryxe
0

Kungsholms folkskola!?

ambi
0

Barnbördshus

Cheyenne
0

#14 Visst är det Kungsholms folkskola eller Kungsholms skola som den kom att heta när jag var elev där. Bra och grattis!

Den uppfördes 1888 men redan 10 år senare var man tvungen att även uppföra byggnaden mitt emot pga av antalet barn på Kungsholmen i Stockholm. Innan skolan byggdes 1888 fanns ett antal mindre folkskolor på Kungsholmen men årskullarna av barn var så hiskeligt stora att man var tvungen att göra något. Den som någon gång har bläddrat i födelselängderna för Kungsholmens fs från 1880-talet och en bra bit in på det nya seklet vet vad jag talar om.

Många skolor i Stockholms innerstad hade under denna tid 2-skiftsundervisning. Halva skolans elever fick undervisning på förmiddagen och andra halvan på eftermiddagen. Detta pga det stora antalet barn. Kungsholms skola, trots att den i början på 1900-talet var känd i hela Europa som just Europas största folkskola, var tvungna att införa 3-skiftsundervisning. Det fullständigt kryllade av barn på Kungsholmen och skolan hade därmed kapacitet för drygt 2500 elever uppdelade på tre skift per dag. Detta gjorde också att man hade strikta regler om vänstertrafik både i trapphuset och i skolans korridorer, allt för att man öht skulle kunna ta sig fram.

När man uppförde skolan på 1880-talet hade de två arkitekterna och det Kungliga Överintendentsämbetet som var beställare av skolan, en vision. Man skulle bygga en skola som var i stark kontrast till barnens hemmiljö. De allra flesta barnen bodde enormt trångt och omordernt, inte sällan två vuxna och 4-5 barn i ett eller två rum och kök. Klassrummen hade därför en takhöjd på över tre meter med stora och höga fönstren. I trapphusen och i alla korridorer var golven mönsterlagda i marmor och kalksten. Alla dörrar var vackra spegeldörrar. Klassrummen hade pälspont och herrgårdsliknande dörröverstycken. Och överallt fanns marmoreringsmålningar, väggmålningar och takmålningar.

Skolan hade fyra gymnastiksalar, fyra simbassänger och ett antal tvättrum. Eftersom så många (majoriteten) av eleverna kom från en sådan hemmiljö där det sällan fanns badkar i lägenheten, uppmuntrade man eleverna att stanna kvar en stund efter skoldagens slut för att utnyttja dessa tvättrum Där satt barnen på rad, antingen med fötterna i en balja eller nedsänkta i ett kar, och tvättade sig. Man kunde även få hjälp med att bli avlusad.

Skolan skolgård var vida berömd. En av Stockholms största skolgårdar med träd och oändlig plats för lek. Mitt på skolgården stod en fontän.

Jag började på skolan 1980 då vi flyttade tilbaka till Stockholm efter ett par år i Skåne. Allt ovan beskrivna fanns kvar, t om fontänen. Men skolan började då förfalla och pga av att nya skolor uppfördes på Kungsholmen och pga det föddes väldigt många färre barn så var vi endast 7 klasser i skolan från årskurs 1-6. Det ekade rätt bra i denna gigantiska skola där det 100 år tidigare rått strikt vänstertrafik och tre-skiftsundervisning.

I slutet på 1980-talet stängdes skolan för gott. Byggnaderna var dock K-märkta och fick inte rivas men interiören blåste ut och man omvandlade skolan till bostadsrätter istället.

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är fontänen som än idag står kvar. Här ser man att man också smällde upp lite nya bostadshus i anslutning till skolgården förutom skolbyggnaderna i sig som blev bostadsrätter.

AndersE
0

#16 Väldigt intressant!