Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 4108 ggr
Cheyenne
0

Mauritz Samuel von Porat

När nu ändå ätten von Porat är på tapeten.

(Rubricerad person har berörts i en annan diskussion).

Han gifte sig 1855 fs i Locknevi med Amalia Christina Elliot. Hans vidare öden känner jag till men har nu funnit uppgifter som jag skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig att kontrollera.

Mauritz Samuel von Porat föddes 1808 i Alseda fs, Jönköpings län. Jag trodde att hans vigsel med A.C Elliot var hans första gifte men nu börjar jag undra, han var då trots allt 47 år gammal.

Nu har jag funnit en födsel i Alseda fs enligt följande:

Johan Olof Sixten Adel.
Född 26/3 1836 i Carlsjö, Alseda (F)

Far: Von Porat, Maurits
Lieutenant

Mor: Ståhl, Fredrika
Fru, 24 år

Faderns yrke stämmer, hans ålder stämmer med att bli far och barnets födelsefs stämmer väl in på den grenen av von Porat.

Kan någon kika i hfl för Alseda och under Carlsjö om Mauritz S. v P är "min" Porat, han var född den 22/3 1808. Om det är samma person, vad hände i så fall med hustrun och barnet?

mbss
0

Jag vet inte riktigt om jag förstod frågan rätt.. Men jag kollade i Alseda hfl AI:12 år 1833-1837 och dör finns en Mauritz von Porat född 1808-03-22 och han står som far till en Joh. Ol. Sixten född 1836-03-26

Cheyenne
0

Tack, det är honom jag är ute efter. Nämns hans hustru, ovan nämnda Fredrika Ståhl och vad händer med hustrun och sonen??

mbss
0

Jag vet inte.. De (hela familjen) flyttar år 1839 till något ställe som jag inte kan tyda.

mbss
0

Anna Fredrika Ståhl finns med där också ja..

Cheyenne
0

Tack, om du uppger ett sidnummer i den aktuella hfl så kanske någon annan kan ha vänligheten att kika.

mbss
0

Jag tror jag förhastade mig lite.. Lyckades hitta dem i inflyttningslängden för Skirö, men där verkar det bara vara Anna Fredrika och sonen som inflyttar, om jag tyder kråkfötterna rätt så står det Fru A.F. Porat med son. Maken verkar istället flytta till Myresjö församling.

Ska försöka kolla upp de båda spåren.. Återkommer.

mbss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Anna Fredrika och sonen flyttar till detta ställe i Skirö, kan någon se vad det står?

chrissan
0

Prästegården?

Cheyenne
0

Tack! Det finns riktigt skakiga uppgifter på familysearch om att hon var född i Prästgården i Skara, Skaraborgs län medans en annan post i familysearch säger Skiro, Jönköping.

mbss
0

Nå, Mauritz flyttar i.a.f till Drakulla Storegård i Myresjö, där finns ett gäng "Porater" varav några skulle kunna vara hans föräldrar, i.a.f. om man kollar deras ålder.

Kollar upp Prästgården i Skirö och ser om jag hittar Anna Fredrika och sonen

svenne
0

Det ser ut som att Mautitz Samuel von Porat flyttar till Myresjö socken år 1839 och Anna Fredr. Ståhl samt sonen Johan Olov Sixten flyttar till Skirö socken (Jönköpings län samma år) 1839.

Cheyenne
0

Eftersom von Porat är ingift i min släkt så har jag inte forskat på hans anor. Det är väldigt sällan jag gör det eftersom de ingifta in faktum inte är släkt med mig. Dock vill jag för ordningens skull ha med hans första gifte då det nu visar sig att min fm mf syster Amalia var hans andra hustru.

mbss
0

Anna Fredrika dör den 9:e januari år 1840 i Skirö Prästgård, hon bor då hos sina föräldrar.

Sonen verkar bo kvar hos sina morföräldrar

mbss
0

Sonen bor kvar hos sina morföräldrar på prästgården efter att Anna Fredrika dött, när Anna Fredrikas far dör 1847 så stryks hennes mor och hennes son i husförhörslängden utan hänvisning om vart de flyttar.

Nu måste jag natta ungarna så ja hinner inte leta mer..

Cheyenne
0

Tack-eli-tack för all hjälp.

mbss
0

Jag satt och funderade lite på det där med att de flyttade till olika ställen.. Först trodde jag att det var någon skiljsmässa eller något sådant men markerinen av deras äktenskap blir nästan övertydligt..

Hon flyttar ju in till Prästgården med sin son i mars 1839 och hon dör i januari 1840 utav lungsot. Kanske var hon döende redan 1839 och ville dö under "övervakning" av sin far som var präst? Och det var väl ett ganska vanligt arrangemang att morföräldrarna tog hand om en dotters barn om hon dog?

I inflyttningslängden står hon ju som Fru AF Porat, och även i husförhörslängden. I dödlängden står det "Löjtnanskan Anna Fredrika von Porat" så det känns ju som sagt som om äktenskapet markeras..

Cheyenne
0

Det låter troligt. Maken var ju som sagt Löjtnant i armén och jag har dessvärre inte noterat vilket eller vilka regementen han tillhörde. Jag vet därmed inte om hans flytt till Myresjö hade med det att göra. Hans uppgifter finns i Krigsarkivets porträttsamling hos SVAR.

mbss
0

Ja se där fanns han ju.. Då fick man ju ett ansikte på honom också. Kul! :)

Där står följande:

Kapten

f. 1808, d. 1881

Smålands infanteribataljon

Smålands grenadjärbataljon

Upplands regemente

Kalmar regemente

Cheyenne
0

Tack! Ja, jag börjar tycka lite synd om honom. Första hustrun avled och hans andra hustru kunde inte hålla sig till äktenskapslöftena.

Leiper
0

Enligt cd'n Riddarhusets stamtavlor så dör sonen Johan Olof Sixten 13 januari 1860 åp Skirö prästgård, ogift. Han hade studentexamen 1855-09-14, i Lund 19 sept s.å, samt Jur. examen 1859.

torsbo
0

Ur Riddarhus-CD:n:

TAB. 23.

Mauritz Samuel

**_(översiktstab 7, son av Olof Magnus, tab 22), född 1808-03-22

på Alsheda kungsgård i Alsheda socken, Jönköpings län. Sergeant vid Smålands_** grenadjärbataljon 1823-08-06. Officersexamen 1826. Fänrik vid Upplands regemente 1826-01-18. Transp. som fänrik till Kalmar regemente 1829-03-26.

Löjtnant 1838-06-23. Kapten 1850-04-10. RSO 1860-05-05. Avsked med tillstånd att kvarstå såsom kapten i armén 1864-04-05. Död 1881-06-16 i Lund.

Gift 1:o 1835-07-01 i Skirö kyrka Jönköpings län med Anna Fredrika Ståhl, född 1811-09-25 i Skirö prästgård, död där 1840-01-09, dotter avkontraktsprosten Johannes Ståhl och Anna Margareta Almqvist. Gift 2:o 1855-03-27 på Vanstad, Kalmar län med Amelie Christina Elliot, född 1829-08-18 i Stockholm, död 1895-12-15 i Loftahammars socken, Kalmar län, dotter av överstelöjtnanten Adolf Elliot och Charlotta Wallis.

Son:

1. Johan Olof Sixten, född 1836-03-26 i Alsheda socken. Studentexamen 1855-09-14. Student i Lund3 1855-09-19. Jur. examen 18593. Död ogift 1860-01-13 i Skirö prästgård.

chrissan
0

Det var vanligt att åtminstone unga hustrur flyttade hem till föräldrarna när de blev sjuka. Speciellt om föräldrarna bodde på landet. Min mormor och hennes syster, båda gifta, flyttade hem och togs om hand av sin mor när de fick TBC. Föräldrana hade oftast mer plats och pigor till hjälp. Det ansågs också bra med t ex getmjölk så at man höll getter för näringens skull. Man hade ju inte så mycket annat än frisk luft och näring att ta till.

Cheyenne
0

Hjärtligt tack för informationen från Riddarhus-CD'n. Då fick jag den information jag behöver plus lite extra matnyttigt dito. Funderar på att investera i den CD'n. Kanske kan den tillföra lite mer kunskap om mina egna anor.