Undervisning i vad då?
Någon här som behärskar det som det på fotot undervisas i?
Bilden är klickbar för förstoring och då ser man ganska bra vad som skrivs på den svarta tavlan.
Jag kan inte se vad som skrivs på tavlan men många kvinnor …… Jag gissar på stenografi.

Visst är det stenografi. Fotot är från Bar-Lock-Institutet i Stockholm. En skola för bla blivande sekreterare som startade 1906. Man lärde sig bla stenografi och maskinskrivning.
Här ett foto från maskinskrivningsundervisningen med den sedvanliga plattan över tangenterna.

Astrid Lindgren började på Bar-Lock-Institutet 1926 för att lära sig stenografi och maskinskrivning. Därför hajjade jag till när jag fann detta foto på www.stockholmskallan.se
Fotot är inte mer exakt daterat än att det är taget mellan 1910-1930. Bildtexten anger endast följande information:
"Bar-Lock-Institutet, rast i solen. Tre elever tar en paus och sitter i solen på Konserthusets trappa"
Vad säger ni? Jag tycker kvinnan till vänster är väldigt lik en ung Astrid. Klicka för förstoring.
Roligt att också se några män på sekreterarkursen!
Den där plattan kommer jag ihåg men när jag lärde mig skriva maskin så var det lite modernare skrivmaskiner. (Ville bara tala om att riktigt så gammal är jag inte!)

Visst fanns det manliga sekreterare.
Har själv lärt mig maskinskrivning i gymnasiet. Stackars lärare med 30 totalt ointresserade elever 
Ännu ett foto från Bar-Lock-Institutet och en undervisning i maskinskrivning.
Så här säger bildtexten:
"På Bar-Lock-Institutet kunde man välja olika längder på maskinskrivningskurserna, mellan 10 och 160 timmar. Man valde själv vilken sorts maskin man ville skriva på - Smith, Remington eller Royal, av vilka den sistnämnda var den populäraste.
Billigast var att skriva på obestämda tider - nästan halva kostnaden."
Så jag gissar att det inte alls var ovanligt att man hade ett ordinarie arbete men kunde välja att tex läsa kvällskurser eller en kort kurs på 10 timmar.
Jag minns dörren på högstadiet. Det stod maskinskrivning på den. Jag gick aldrig in.
Men jag förfäktade varmt uppfattningen att texten på dörren skulle uttydas "mask-inskrivning".

Du menar att du blev utestängd från undervisningen pga denna lustighet!? 
#8 Nej, jag var nog inte ens inbjuden… 
Vill minnas att maskinskrivning var något man kunde välja till. Tror inte det var obligatoriskt.

#3 Jag tycker nog inte att hon liknar Astrid Lindgren som ung..

svenne, du ska tycka som jag. Jag trodde vi hade betämt det 

#12 Beklagar, det hade jag totalt glömt bort!
Jag ändrar mig och påstår istället motsatsen då, att det kan inte vara någon annan än Astrid Lindgren!

#13 svenne 
Nej, men skämt åsido, jag tycker mig känna igen hennes drag. Har också sett många foton på Astrid då hon bär just denna typ av mössa. Den var iofs väldigt tidstypiskt så det i sig är inte något bevis men jag tycker likheten är slående.

#3 Tycker hon också har drag av Astrid.

Jomenvisst, är de lika!

Om det är Astrid och året var 1926 så var hon gravid och födde en son i december. Som hon sitter är det svårt att skönja nån "bula". Bilden ser ut att vara tagen vår eller höst. Det kanske var på våren och hon inte var så långt gången.

Att döma av damernas påpälsade klädsel i länken i #3 så är väl inte bilden tagen mitt i högsommaren, precis, så om det är Astrid borde det väl vara ganska tidigt på våren i så fall. Annars var det ju kortare graviditeter förr med tanke på tiden för första barnets födsel efter giftermålet.
#8 Och Anders, det där med "mask-inskrivning" är väl ungefär som han som adresserade ett brev med "ko-missionär".
#19 Eller titulerade bilmekanikern åk-lagare…

Roligt med bilder från Bar-Lock! Min mamma gick där runt 1950 och lärde sig stenografi och maskinskrivning bl a i sekreterarutbildningen. Tänk om det finns några bilder från den tiden?

#21 Kika på www.stockholmskallan.se och skriv bara in Bar-Lock under fritextsökningen så finner du fler foton.