Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 3441 ggr
Cheyenne
0

Birger Sjöbergs anor

Någon som hänger med på en mindre lavin? Jag står utan abonnemang på kyrkböcker *frusterande* men undrar lite över rubricerad person. Säger man Birger Sjöberg är det många som tittar på en med ett frågetecken; "Birger vem?" Börjar man då  sjunga "Den första gång jag såg dig…" då lyser folk upp och känner åtminstonde till visan. Visan finns med på samlingen "Fridas bok", 1922. En av sångerna från den samlingen har en text som handlar just om pigan Frida;

""Vardags vind vid hennes ruta viner,
vardags damm står tätt i hennes fjät,
ändå något änglaaktigt skiner
omkring Fridas huvud, medge det!
Där hon syns bland spannar och bland pallar,
kungligt strålar hon vid rök och dropp.
Ändå står ej Frida, vad man kallar,
på vår samhällssteges högsta topp."

Det jag vet om Birger Sjöberg är att han föddes i Vänersborg den 6 december 1885 som son till Handlande Gustaf Sjöberg och h.h Anna Elisabet Forsberg. Båda föräldrarna var dock bördiga från Stockholm, fadern född 1848 i Erstavik och modern född 1850 i Stockholm (ingen närmre fs anges). Information hämtad från Sv.Bef. 1890.

Cheyenne
0

Det finns uppgifter om att modern till Birger i själva verket hette Anna Elisabet Thorsberg, inte Forsberg.

Cheyenne
0

Moderns namn bör vara Thorsberg. Från Rotemansarkivet:

Namn: Anna Elisabet Thorsberg
Titel: Piga
Födelseuppgifter: 16/5 1850 (Stockholm), Stockholms stad
Status: Ogift,ej HF,Inneboende utan familj

Inflyttningsuppgifter

Inflyttad: 11/07 1878
Som: Inflyttad från ort utanför Stockholm
Från: Vänersborg

Boendeuppgifter:

Arkivrote och stadsdel: 07 (Jakob)

Utflyttningsuppgifter

Utflyttad: 6/8 1878
Som: Utflyttad till ort utanför Stockholm
Till: Vänersborg

Modern har alltså redan före 1878 tillbringat en tid i Vänersborg innan hon 1878 flyttar tillbaka till Stockholm och Jakobs fs för att bara någon månad senare återigen flytta till Vänersborg.

chrissan
0

Måste till djursjukhuset på koll av hunden, annars hängde jag gärna på!

Cheyenne
0

Lycka till chrissan!

Anna Elisabeth Thorsberg hittar jag faktiskt som piga i Stockholm 1870 hos en långväga släkting till mig; Johanna Wallis och hennes make Grosshandlaren Wilhelm H. Kempe.

Mantalet 1870

Cheyenne
0

Ha, jag behövde inte söka så länge. Anna Elisabeth Thorsberg var dotter till Tullvaktmästaren A.M Thorsberg. Mantalet 1860 o Nicolai fs.

AndersE
0
svenne
0

#0 Den roligaste strofen som sjungs i Frida i vårstädningen tycker jag omekligen är:

Karl den tolftes likfärds alla kanter, putsar hon vid bostons glada sång…

Reproduktioner av denna kända målning.jpg&imgrefurl=http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Karl_XIIs_likf%25C3%25A4rd_(1884),_m%25C3%25A5lning_av_Gustaf_Cederstr%25C3%25B6m_(1845-1933).jpg&usg=__9NgNaanoHgml8xP9Pp6H4ZqnPl4=&h=443&w=635&sz=92&hl=sv&start=17&um=1&tbnid=r9xGv_STLpoyaM:&tbnh=96&tbnw=137&prev=/images%3Fq%3Dkarl%2Bxii%2Blikf%25C3%25A4rd%26hl%3Dsv%26rlz%3D1T4ADBR_svSE246SE246%26sa%3DN%26um%3D1) fanns nog i rätt många högreståndshem.

sonjsbo
0

Även om Birger Sjöberg är lite utanför mitt barnhus barn kanske jag ändå kan få försöka dra ett strå till stacken. Slå ett slag för Vänersborgs store. Trots hans Stockholmska påbrå och sin flykt till Skåne (Helsingborg) så är det här vi har honom i våra hjärtan.

http://birger.sjoberg.just.nu

Cheyenne
0

Jag håller med sonjsbo. Min farmor föddes i Vänersborg 1904 och var därmed nästan en generation yngre än Birger. Hennes föräldrar var dessutom bördiga från Skåne och Norrköping/Stockholm och inflyttade till Vänersborg runt 1901-02. Hela familjen flyttade till Stockholmstrakten då min farmor var drygt 16 år men min farmor var i själ och hjärta en Vänersborgstös.

Cheyenne
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lite kan man knyta ihop säcken. Min farmor föddes som sagt var i Vänersborg 1904. Hon gick dock på en skola i Osby i Skåne som hade internatverksamhet och fick då bara komma hem på loven. En lite senare elev på samma skola, också han internatelev, var Ernst-Hugo Järegård, en skånepåg. Kul då att se att även han har tolkat Birger Sjöbergs " Den första gång jag såg dig".

leja
0

Jag har gått gymnasiet i Vännersborg. Så då fick man veta en hel massa om stadens store son. Vi fick bland annat titta på några av platserna som omnämns i visorna.

Vad ska man ha som signatur tro?