Vigsel Maria fs 1909
Finns det någon här med tillgång till Maria Magdalenas (Stockholm stad) vigselbok 1907-1911, EIII:7 och kan kika på en vigsel den 20/5 1909. Jag har tidigare bara tittat i utdraget för SCB men noterade nu att vigselboken i original finns skannad och tillgänglig hos SVAR. Tråkigt då att jag står utan abonnemang. 
Vigseln jag söker är mellan Johan Anders Theodor Norrby samt Elsa Maria Charlotta Johansson. Han hemmahörande i Visby, hon hemmahörande i Örebro.
Mina två frågor är: Vad finns noterat om deras vigsel samt finns det någon hänvisning till lysningsboken? (Även denna för aktuell period finns nämligen hos SVAR).

Det står att han tillhör Visby domkyrkoförsamling och hon Örebro. Avis till Örebro 21/5. Så lysningen bör vara i Örebro

Tack chrissan!
Denna vigsel är en gåta för mig. Ja, inte att de gifte sig utan valet av fs. Elsa bodde i Örebro och flyttade efter vigseln till Visby, detta är bekräftat via både utflyttningslängd Örebro samt inflyttningslängd Visby 1909. Johan var hemmahörande i Visby utan någon registrerad flytt till/från Stockholm så jag begriper inte varför de gifte sig i Stockholm.

Bröllopsresa? Det finns fler i boken som inte hör hemma i fs. Eller någon av dem var på utbildning i Sthlm?
#2 Jag har släkt som åkte till Köpenhamn och gifte sig i Svenska kyrkan där. Som ett sätt att "slippa" släkten utan sköta det mer privat…

#4 Slippa släkten ligger nära till hands efter uppgifter jag fick av min mamma för ett tag sedan.
Personerna ovan var min mormors föräldrar. Jag har alltid fått berättat för mig att min mormors mamma Elsa lämnade Örebro och flyttade till Gotland och Visby där hon arbetade i en familj och det var så hon träffade mormors pappa Johan. De ska också ha gift sig i Visby. Men när jag började titta närmre på det så kunde jag varken finna vigseln i Visby eller i Tingstäde som Johan var bördig från och där hans föräldrar fortfarande bodde. Fann dock Johan, Elsa och deras äldsta son, mormors bror, i församlingsboken för Visby och där fanns uppgiften om att de vigdes den 20 maj 1909 och att Elsa därefter inflyttade till Visby.
Ja men då gifte de väl sig i Örebro då tänkte jag, mamma och mormor mindes väl fel. Fann vigseln noterad i Örebro och SCB-utdraget 1909 men där fanns uppgiften om att sjäva vigseln i själva verket ägt rum i Stockholm och Maria Magdalena fs.
Allt detta kände jag inte till för ett par veckor sedan när jag pratade med mamma och vi kom in på Catharina Jacobina Schoultz som var mor till Johan Norrby. Mamma berättade att Jacobina alltid var mycket elak mot sin svärdotter Elsa av orsaker som ingen känner till. När jag sen upptäcker att mormors föräldrar gifte sig i Stockholm så börjar jag naturligtvist att fundera på om det hänger ihop med relationen mellan Jacobina och Elsa.
#5 Ja, spekulera måste man göra när man släktforskar…

#6 Men det är så typiskt. Uppgifter om vigseln i maj 1909 fick jag av mormor för flera år sedan och även informationen om att de gifte sig i Visby. Jag har aldrig kontrollerat uppgiften, dels pga att jag trodde att mormor faktiskt visste var hennes egna föräldrar gifte sig, dels för att de aktuella längderna för år 1909 då inte fanns tillgängliga digitalt. Nu när jag går igenom min forskning och noterar källor där jag tidigare slarvat så blev ju detta naturligtvist aktuellt igen men nu är det försent att fråga lilla mormor.
Ska dock höra med mamma idag om hon eventuellt vet något om saken.

Johan gifte sig väl mot sina föräldrars vilja. Ingen var god nog åt honom enligt hans mor.

Ja chrissan, jag funderar ju.
Elsa var ju av resande anor vilket blivande svärmor inte bör ha känt till men man vet aldrig. Två av Johans systrar, dvs döttrar till Jacobina gifte sig aldrig utan levde tillsammans fram till dess de båda gick bort. Johans äldsta bror har diskuterats tidigare här på Proveniens. Han emmigrerade till Amerika, skrev flitigt hem till sina föräldrar tills en dag då breven bara slutade komma. Har fått höra så många gånger att Jacobina aldrig blev sig själv igen efter att sonens brev, och alla livstecken från honom, upphörde. Hennes beteende gentemot sin svärdotter Elsa kan ha grundats i äldste sonens "försvinnande".