Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettgåtan
Läst 1803 ggr
zachs
0

Känner någon igen "Den här"?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna vinnerleka hade vi när jag var barn. Då hade han svart rock och vita byxor. Vi kallade honom Hitler. Han är 45 cm hög. Är det någon som sett en lika dan eller är han hemgjord?

AndersE
0

Vad är "vinnerleka"?

Jag tycker inte den ser hemmagjord ut. Jag tycker han ser ut som en fransk militär eller polis.

zachs
0

Det är västgötska. Kanske heter det vindflöjel ? Jag glömde berätta att "Hitler" hade vita fyrkantiga plattor i händern. Han stod på en stolpe och när det blåste gick armarna runt.

zachs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag tog fram förstorningsglas och tittade på den lilla medaljen han har på rocken står det 1917 på den.

AndersE
0

Jo, den är nog fabrikstillverkad. Låter som något för Peter Pluntky, dvs man skulle kunna skicka en fråga till Antik & Auktion.

zachs
0

Tack, för tipset!

zachs
0

Har redan fått svar från Peter Pluntky, kl 00.25. Det kallar jag service! Han tror den är tillverkad av en minde industri eller hemgjord. Han hade sett flera liknande genom åren. Märket kunde vara en kapsyl som tillhört en flaska kronbrännvin.

AndersE
0

Kul!

Helena
0

Min mormor hade också en sådan vindflöjel på sitt garage. Han var dock målad i svart och vitt och hans armar var längre. Armarna var inte gjorda av runt trä utan en "platt" träbit. Kanske en halv cm tjock och 2½-3 cm bred. Så vinden borde ha fått bättre tag i hans armar. Tyvärr har jag inget bra foto. Bara ett från långt håll..

zachs
0

Vår "gubbe" var också svart och vit från början. Vi målade om den när jag var liten. Den hade också större och plattare armar, så det är säkert samma som din mormors. Skulle vara roligt att veta hur gammal den kan vara.

AndersE
0

Britta, det ser ut som skåror i armarna där jag tänker mig att "propellerbladen" funnits.

zachs
0

Det är rätt, där har det suttit platta skivor. Man kanske skulle laga upp honom igen. Synd att han tappat ena skon. Men vem vet, den kanske finns i något skjul. Här på gården har inte varit auktion efter varken far eller farfar så här finns massor av gamla gerjer.