Småskoleklass - tidigt 1900-tal
Var bara tvungen att dela med mig av detta foto. Det står inte exakt var det är taget men Kalmartrakten förmodligen. Den namngivna person "Rut Elisabet Kullzén, född 30/11 1898 i Kalmar, död 1/2 1942 i Kalmar" bör väl vara en av eleverna, tror inte det är lärarinnan, och då är väl gissningsvist fotot taget runt 1905.
Problemet dock är att det finns just en Rut Elisabet Kullzén på CD'n "Begravda i Sverige, avliden och begravd 1942 i Kalmar. Hon anges vara Småskolelärarinna och då har jag missbedömt åldern helt avseende fotot om det är lärarinnan på fotografiet som avses. Då bör det vara taget 1920-tal. Vad tror ni?
Titta på flickan i främsta raden med hatten på huvudet. Snacka om att se trumpen ut. 
Sen tycker jag det är rätt intressant att se att inte alla av barnen har skor på fötterna.

Och så blev det knepigare. Bildtexten säger "Tvillingarna Rut och Signe Kullzén med föräldrar". Är det då ett av barnen på skolfotot som själv blev småskolelärarinna?

Jag är tillbaka till att tro att Rut Elisabet Kullzén är ett av barnen på fotografiet ovan. Här är ett mycket senare foto där det anges att det eventuellt kan vara från Ruts tid som lärarinna.

Det ser först ut som sent 1800-tal…..men titta på lärarinnans klänning. Löst sittande och inte hellång. Någon gång på 10-talet skulle jag gissa, man blev färdig lärare tidigt.
Googla på Kullzén så får du veta en hel del!

Oj, ja där fick man veta lite. Ingen av syskonen/barnen Kullzén verkar ha gift sig. De vilar samtliga i samma grav som föräldrarna Karl och Maria Karolina.

Det är klart att den lilla flickan med hatten är sur, hon är ju den enda som har hatt. Barn vill inte vara avvikande. Men vad kallt det ser ut för barfotabarnen! Många lyfter upp ena foten ur vad som ser ut som blöt gräsplan.

Jag räknade till 38 barn på fotot. Det skulle vara en lågstadieklass idag det då allt över 25 elever anses som en för stor klass.
Men visst speglar detta med strumpor och skor kontra utan strumpor och skor, rätt bra hur barnens föräldrar hade det rent ekonomiskt!?

Jag hittade ett skolkort från ungefär 1912-13 från Jormliens flyttande småskola med min far och två av hans syskon på samma bild. Barnens klädsel liknar det första kortet fast det här är i Jämtlands fjällvärld, modet spred sig väl inte så snabbt mellan landsdelarna som det gör nu.De har i allafall präktiga näbbskor på sig så de inte fryser om fötterna!
En del av barnen ser överåriga ut, jag vet inte om det var kvarsittare eller bara förbipasserande.
Den flyttande småskolan var precis som namnet flyttande, den hade inga fasta lokaler utan fick vara i en gård med plats för skola och fröken.
Det lösa snittet på klänningen, säger mig hellre att fotot är från ca 1914. Man ser också bra hur lång klänningen är på lärarinnans kjol, men tyvärr har jag inte min bok om kropp och kläder nära tillhands, så att jag kan kolla kjollängd/tid.
Jag säger, som Chrissan, de blev lärarinnor tidigt. Om hon är 20 på fotot, skulle det vara från ca 1918. Alltså skulle det vara rimligt att det är hon, som är lärarinnan.

Solveig, var det inte fortfarande vanligt med klasser som inte var åldersindelade, ffa i glesbygden?

#9 Det var i alla fall vanligt i Bohuslän, åtminstone där min far och faster gick i skola, och då pratar vi början av 1940 talet och framåt.
Jag vet att det var väldigt få som gick i skola då, så man var tvingade att "blanda ihop" barnen.
Sen vet jag inte om det var så vanligt på övriga platser på 1940 talet.

Jag gick i B-skola, som det hette med blandade klasser, på 50-talet.

Jo, B-skolor var och är vanligt i byskolor. mitt barnbarn går i en 1-3 klass nu. På kortet står är pappas bror Hans f. 1906 till vänster om fröken, lilla syster Berta f. 1904 tvåa från vänster i nedre raden. Pappa själv f.1901 tittar fram bakom de andra på övre raden. Han borde då ha gått i folkskolan i Jorm 7 km bort och passade bara på att vara med på bilden.

Vilken linslus!

7 km!? *gulp*
Det här skolkortet är troligen från läsåret 1916-1917 och taget vid Sättersta småskola som numera är hembygdsgård. Tredje pojken från vänster, sittande på bänken, är min far Erik Johansson, född i december 1908 i Sättersta. Flickan i rutig klänning bakom honom är hans kusin Elna Andersson, också född 1908 men tidigt på året. Troligen gick min far i första klass och Elna i 2:a, för jag har fått berättat för mig att min far var så liten och fick vänta ett år innan han började skolan.
Lärarinna hette Amalia Johansson och lär ha varit sträng mot barnen, fick jag veta en gång när jag hade kortet med mig till en hemvändardag i Sättersta hembygdsgård.
Det är Sättersta kyrka som syns i bakgrunden. På kyrkogården där vilar min far sen 2000, och kusin Elna sen 1988.
#7 och #9
Ja, långa promenadvägar till skolan kunde barnen ha förr. Min far hade mycket nära, då han kom från en gård bara några hundra meter från kyrkan. Kusinen Elna hade ca 4 km promenad.
Betydligt längre hade min mor, 9 km till Stensborgs skola utanför Nyköping. Men jag är inte säker på att hon gick alla sex skolåren där, kanske det fanns någon skola närmare för de små som gick i första och andra klass.

Ingegerd, då är det din far med sjömanskrage och den lite "tuffa" minen? Han ser väldigt charmig ut.
Cheyenne, ja, det är pojken med sjömanskrage. Tuffa minen och charmig - det har jag inte tänkt på! Däremot har jag märkt på andra foton att han ser lite "spänd" ut. Jag kanske har ärvt tendensen att spänna mig, för det händer hos ex.vis tandläkaren att jag blir tillsagd: Spänn dig inte, det är svårare att jobba då.

Jodå, han ser jättecharmig ut. 
På ditt foto har alla barn utom ett, rejäla strumpor och kängor.