Vem är han?
Ser ut som skyttemedaljer, han måste pangat på en del

#1 Jag vet inte, framgår tyvärr inte.

I Kalmar läns museums fotosamling finns ganska många foton med anknytning till Kalmar Skarpskytteförening. Kanske han var medlem där!?

Söker man i folkräkningen 1900 på byggmästare boende i kalmar får man upp 9 st. Var av 2 står som obefintliga så det finns lite att välja på.
Är inte det en typisk jugend-slinga runt fotografens namn. När var jugend aktuellt? 1910? I så fall kan mannen , som ser ut att vara ca 35-40 år vara född ca 1870. Visst finns det två, som är födda 1867 i Folkräkningen? Nu behöver han ju nödvändigtvis inte bo i Kalmar.
Man vet att han är byggmästare. Vet man inte då vad han heter?

#5 Så här är det konstigt nog med många av porträttfotografierna i samlingen. Man har nogsamt noterat personens yrke och boendeort men inte dess namn. Har t om funnit massor med foton där personens födelse- och dödsdatum finns angivet men inget namn…!?

#7 Baddaren och Silvergrodan…? 

#8 Typ…
(Fick en reservofficersmedalj i guld för någon vecka sedan. Med mitt namn felstavat…)

#9 Oj, när blir man tilldelad en sådan?
#10 När man har vett att sluta tror jag…

Eller efter 30 år? Men så gammal är du väl inte?
När man stått ut i statlig tjänst i 30 år får man Konung Carl XVIs medalj i guld ?? storleken. Sådan har jag, liksom väldigt många andra. Samt en för Nobelpriset som är mer en minnesmedalj. Fast jag använder dem de få gånger jag går på promotionsmiddag på slottet. Bara för att skramla lite i alla fall, i konkurrensen. Det finns gubbar som ser ut som julgranar där, till och med stora kraschaner med sidenband på höften. De fastnar lätt i med dem och det pinglar när de går. Till vissa belöningar hör också röda sammetscaper i medeltida stil. Tjusigt.
Förr fick man ett svärd när man disputerade/promoverades till doktor. I Finland får man det fortfarande. Det skulle jag velat ha. Men rätten att avrättas med svärd enligt en lag från 1700-talet finns fortfarande kvar.

Min far är med i något som heter Neptuniorden vilket han har varit i drygt 20 år. Han har nu nått 9:e graden och är så behängd när han går på den årliga balen att man hoppas att han inte drullar i vattnet när han promenerar hem längs Norr Mälarstrand. Då sjunker han väl. 

Jo, det brukar finnas risk för det! 
#12 Medalj (eller skål, klocka) för 30 år i statlig tjänst blir det nästa år!

För att återgå till det ambi skriver under #5
Ett strålande exempel. Man har noterat vem hon var gift med och också namnen på hennes föräldrar men icke hennes eget namn!?
PS! En sån sjal vill jag ha!

Nu sprider den här tråden ut sig men den här damen råkar jag veta vem hon var trots att det inte står något namn.
Marie Louise Key, gift Raab. Hennes make Carl Adam Jacob Raab var min fm mm farbror. Marie Louise Key var också faster till Ellen Key.

Det måste vara denne hyddans son, även hans själs älskade frk Toll nämns

Tidig feminism i folkräkningen 1890 (eller felskrivning)
Post 1325181
Genberg, Amalia Kristina
Biskop
f. 1821
Änka, mor i familjen
Södra qvarteret N:o 113
Kalmar stadsförs (Kalmar län, Småland)

OJ!! 
Men hustruns namn är fortfarande okänt. Han ligger begravd enligt följande;
Genberg, Paul
f. 13/4 1811
Biskop
Kalmar Förs
Död 29/9 1875
Ljungby kyrkogård (Småland, Kalmar), kv. F, nr. 139 (kista)
I samma grav ligger en trolig dotter:
1863-01-30
Genberg, Anna Ulrika Gabriella
f. 30/1 1863
Kalmar Förs
Död 27/6 1942
Begravd 1/7 1942

#19 Tack chrissan, där var hon.

#17 Skulle du inte tala om det för KLM, det står inte på kortet vad jag kan se

#22 Ja, det får jag allt göra!

Han ser rekorderlig ut, kunde nog hålla brorsonen i schack

Både ja och nej. Han var förrutom godsägare, också riksdagsman och kämpade hårt för att det sk statarsystemet skulle upphöra och ersättas med ett torparsystem. Raab var, trots sin egen bakgrund som friherre, mycket av folkets man, väldigt liberal för sin tid. Han påpekade bla att det var fullständigt orimligt att en statarfamilj endast skulle leva på 175 riksdaler om året. Hans syn på människor gjorde honom också väldigt populär bland sitt eget tjänstefolk. Han var nogsam med att de skulle ha det bra.
När han blev gammal hände dock något med honom som person och han blev en väldigt sträv husbonde. Han bevakade allt som hände på hans egendomar och bokföringen var så minitiös att man knappt kunde urskilja helheten i den. Hans hårdhet och kontrollbehov gjorde tydligen tjänstefolket aviga och svinnet på godsen växte.
En rolig historia finns om detta:
En gång lär han ha stått på ett av sina gods, denna gång Åkerholm i Tjustbygden, och tittat ut genom fönstret. Då fick han syn på något som liknade en säck vid vägkanten längre bort. Han kallade till sig en anställd och frågade vad det var. Den tillkallade mannen svarade; "Det ser ut som en sten". Carl Raab blev då misstänksam och bad mannen att kontrollera att det verkligen var en sten och att det inte var en säck mjöl som "hamnat utanför räkenskaperna".
Mannen försvann iväg, bar säcken med mjöl (vilket det naturligtvist var) ut i skogen. Återvände till sin husbonde och meddelade att han förpassat stenen till skogen igen.

Man lär ju förgrovas i personligheten med åren, tänk så många som blir snåla och ogina, inte minst bland släktforskare

Haha, tänk om du och jag blir så chrissan! 

Har du ingen bild på brorsonen?

Nej, tyvärr inte men jag har hört historien om honom sen jag var liten. Min farmors mormor var ju kusin med honom. Och farbrodern, dvs förmyndaren, ovan nämnda Carl Raab var bror till min farmors mormors far och ÄNDÅ har min farmor träffat dennes hustru Marie Louise Key. Marie levde ända till 1921 och min farmor föddes 1904.

Inget namn??

Landssekreterare Arkivforskare bara
Gåva av förste stationsskrivare Birger Hageus, Kalmar 1930
Kanske släkt?

Det här måste vara den som gett dem kortet
--
Hagéus, Birger Olof Wolmar
Ålder 63-7-15
Kalmar
Begravd 18/9 1945
Kalmar södra kyrkogård (Småland), kv. D, nr. 1605 (kista, nr 6 i graven)
Graven upplåten i evärdlig tid (upplåtelse nr 1)
[l 1]
Kalmar kyrkliga samfällighet (Kalmar kn, Kalmar län)
Box 140
391 21 KALMAR
Tel. 0480-42 14 00
kalmar.pastorat@svenskakyrkan.se
[k][1]Posten levererad 2008-10-15

Familj 1900, bor i Dampehammar, Ryssby:
Hagéus, Nikolaus Gustaf Johan 1850 Far
Sylvander, Astrid Gärda 1854 Mor
(Barn), Elisabeth Gustafva 1880 Barn
(Barn), Birger Olof Wolmar 1882 Barn
(Barn), Brita Vilhelmina 1884 Barn
(Barn), Astrid Sigborg 1892 Barn
----------
Kindström, Agnes Viktoria 1885 Ensam

Om man söker på landssekreterare i 1900 får man fram Adolf Westin i Kalmar, f 1847 änkling med en dotter Anna Karolina. Tillbaka till Begravda ser man att en Adolf Westrin och hustru ligger i samma grav som Birger Hageus. Birger var dessutom gift med Anna Karolina Westrin.
Bilden bör föreställa Adolf Westin/Westrin! Begravd 28/7 1911

På KLMs hemsida finns detta arkiv:
I arkivet finns en mängd enskilda arkiv. Ett av dem är Westrinska samlingen, som sammanställts av landssekreteraren Adolf Westrin (1847-1913). I den finns uppgifter om Kvarnholmens innevånare (1650-talet till 1800-talets mitt) sorterade på personhistoria och stadsdelens 400 tomtnummer.
OBS Datum för hans död!

Oj, som alltid hittar du mycket information på kort tid. Var finner du hans dödsdatum??

Han begravdes enl CD 1911! Men dottern dog 1913 enligt den kanske har uppgifterna på CDn förväxlats?
Sorgligt, hans fru dog 1884, när dottern var 2 år, dottern dog 1913 några dagar efter sin nyfödde son.

Förlåt, du hade ju skrivit det tydligt och klart. 

Se mitt ursprungliga inlägg med länken till mannen med alla Medaljer. I inlägg #3 undrar jag om han kan ha något med Kalmar Skarpskytteförening att göra.
Se nednastående länk till ett gruppfoto med medlemmar i nämnda förening. Mannen sittandes längst till vänster. Visst är det samme man?

Många kreativa sätt att fästa dem på!

Ser inte det här lite kärleksfullt och rart ut? 

Manlig vänskap på 1800-talet. Det läser jag om just nu, det var helt OK med ganska sentimentala vänskaper