Rostad - skolfoto
Ett synnerligen vackert foto. Jag har kunnat läsa mig till att det i Rostad fanns en skola för flickor vid tiden då fotot togs, dvs 1877. När jag ser ett sådant här foto, funderar jag alltid på vad som hände med flickorna. Hade de drömmar, blev de yrkesverksamma kvinnor eller gifte de sig och födde barn och var nöjda med det?
En person namnges på fotot;
"Elsa Löfberg nr 3 fr. v. övre raden". Vidare står det "Elsa Löfberg for sedan till skola i Schweiz, kom därifrån till Thotts, Skabersjö."
Nu råkar jag själv ha Thott i anorna och mycket senare Thott-ättlingar på Skabersjö är vänner till mina föräldrar. Nyfikenheten var därmed väckt. Vad gjorde denna Elsa Löfberg hos Thott på Skabersjö? Hon som uppenbarligen fick studera, inte bara i Rostad utan även på en skola i Schweiz. Sv.Bef. 1890 ger svaret;
Thott, Otto
Fidicommissarie f.d. Major m.m. (Grefwe)
f. 1823 i Malmö (Malmöhus län, Skåne)
Gift man, far i familjen
Skabersjö Gård.
Skabersjö (Malmöhus län, Skåne)
Hustrun Ebba Elisabeth Augusta Sparre och sonen Åke Thor Otto finns i familjen. Så också Elsa Löfberg enligt följande;
Löfberg, Elsa Chatharina Sällskapsdam
f. 1859 i Hörup (Kristianstads län, Skåne)
Skabersjö Gård

Och där är hon kvar som sällskapsdam åt änkegrevinnan 1900. Död 2/10 1935 i Lund, begravd med två andra
Follin, Emma Vilhelmina 18300417
Follin, Ida Augusta 18340130
Löfberg, Elsa Catarina 18590612

Det måste varit sista kullen, skolan upphörde 1877 pga grundaren, Cecilia Fryxells, ålder

Vad gjorde en sällskapssdam? Om man tittar på Greve Otto Thott med familj i Sv.Bef. 1890 och hela hushållet så är det en tydlig rangordning (tror jag).
Först kommer Greven själv med hustru och son. Därefter just ovanstående Sällskapsdam Elsa Löfberg. Därefter i följande ordning, en husmamsell, x antal kokerskor och pigor, en Kammarjungfru, fler pigor, en bokhållare, därefter ett antal drängar.

1880 var hon guvernant hos familjen. Tydligen var hon prästdotter, hennes mor hette Follin, så det är mostrarna hon är begravd med

Det skulle vara kul att få en lista på flickorna, för att se vad det blev av dem

Rostads folkskoleseminariums arkiv finns hos Landsarkivet i Vadstena. Hör flickskolan dit?

Troligen inte, Cecilia Fryxell donerade Rostad till seminarium 1877, det är därför man ser många mindre bemedlade flickor gå där ganska tidigt. Men har man tur så är flickskolan inkluderad i arkivet.

#5 Ja verkligen.
Elsa Löfberg verkar ju i själva verket ha varit en Skånetös. I bildtexten till fotot står att läsa "Cecilia Fryxells helpension å Rostad 1877". Kan det alltså ha varit någon form av internatskola? De andra flickorna kan ju då också ha kommit från skilda delar av Sverige.

Här har vi en elev från skolan; Bildtexten lyder "Elev i Rostad-skolan omkr 1868-70. Skolkamrat till Maria Jeansson född 1854". Tydligen en gåva från en H Bruun. Säkterna Bruun och Jeansson från Kalmar har diskuterats både här och på AF.

Jag tittade på Rostad på NAD och det verkar som det möjligen skulle kunna finnas matriklar

chrissan, det skulle ju vara så kul att få tag i en elevmatrikel och följa upp flickorna på fotot. De verkar ju ha haft det väl förspänt och kom med all sannolikhet från högreståndsfamiljer. Helpension på en skola för flickor anno 1870-tal lär ha kostat pengar.
Här har vi skolan eller om det är huset eleverna sov/bodde i.

Verkligen, då kunde man ha roligt och samtidigt beskriva kvinnohistoria.

Hanna Uddenberg är begravd i samma grav som Cecilia Fryxell, det verkar vara den familjen som skänkt bilden och antagligen är det hon på interiörbilden

Det är ju just detta jag funderar mycket över när jag ser sådana här tidiga skolfoton med just högreståndsdöttrar. De fick chansen att studera, t om i Schweiz som i Elsa Löfbergs fall. Lite av pionjärer med föräldrar födda på 1820-1840-talet där deras mödrar aldrig skulle ha fått samma chans oavsett familjens ekonomiska resurser. Och jag undrar ju därmed, vad gjorde flickorna med denna utbildning de fick? Fick de användning för den eller blev det "bara" gifte och barn?

Se beskrivning och bild på Kalmar Lexikon

chrissan, förstår jag dig rätt nu? Hanna Uddenberg ska alltså ha varit elev på skolan och därmed finnas med på skolfotot!? Men varför skulle hon begravas tillsammans med skolans grundare, dvs Cecilia Fryxell? Ser på CD'n Begravda i Sverige att så faktiskt är fallet.

#15 Så det var ett flickpension! Högreståndsflickor därmed.

Hanna Georgina Uddenberg?? Född i Kalmar 1864. Även hon Prästdotter.
Kalmar Stadsfs C:11
Hanna Georgina, född 24/8 1864
Far, Uddenberg, Carl Georg, Komminister
Mor, Uddenberg, Cath. Maria

Nej hon var mamsell/husmor och var troligen med på fotot av Cecilia:
Post 1326371
Uddenberg, Johanna Augusta
Mamsell
f. 1831 i Smedby (Kalmar län, Öland)
Ogift kvinna, barn i familjen
Södra qvarteret N:o 231-232
Kalmar stadsförs (Kalmar län, Småland)
Födelseort i källan: Smedby

Kan det inte vara!! Ovanstående Hanna Georgina avled endast 6 år gammal år 1871.

#19 chrissan, vad har jag nu missat? Vilket foto på Cecilia? 

Äsch, jag trodde du lagt in den bilden men jag hade sett den på museets hemsida Fryxells hem

#23 Hjälp, det går ju att dansa vals obehindrat i det rummet (salen).

Gardinuppsättningen!!!

#25 Ja, jag noterade den också. Fantastiskt fint.

Det framgår inte hur kallt det måste varit på vintern, trots armador av pigor som eldade i kakelugnen