Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdokument
Läst 4087 ggr
Alsterolle
1

Äldre album

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi hade julpynt i Hembygdsgården i går. Vi passade på att inventera samlingarna och hittade ett fotoalbum som föreningen mottagit som gåva ca 1996. I albumet fanns visitkort för den som lämnat albumet vilket gjorde att jag efter kontakt med givaren i Lomma kunde ge albumet den proveniens det saknade. I albumet vars ägare var lärare i Molkom ca 1920  framåt (*1885 + 1949) fanns även bilder från mina anors Trollhättan.

Jag bifogar här en av de skolbilder som fanns (originalet 4,5x3,5 cm). Dessutom lägger jag snart in en underbar Trollhättebild på min sida/Fotoalbum.

AndersE
0

Vilken charmig bild Olle! Är något av barnen identifierade? Tänk att hitta en sådan bild där farmor är med!

AndersE
0

Jag tittade också på din Trollhättebild. Längesedan jag var där - hur pass likt är det idag?

svenne
0

Kul med gamla album.
jag har min farmor och farfars alla fotoalbum i min ägo. På det här kortet från 1918 står min farmor som nr 3 från höger. Hon lever och fyller 101 år nu i januari. En riktig krutgumma.

Visst är bilden härlig?

Alsterolle
0

Anders!
Nu när vi vet vem det var som ägde albumet - Karl Bjarke (*1885 +1949) kanske vi kan ta reda på vilken skola han tjänstgjorde i.

Jag skall leta i gömmorna om jag kan hitta en bild som är tagen från ungefär samma plats i nutid.

Svenne!
Ja det är kul att se gamla bilder - speciellt med den långa proveniensen din bild har. Och Slaggstenshuset ger ytterligare en dimension! Nästa lördag kanske vi ser det huset i Borgvik!

svenne
0

Olle!

Ja, det kanske Du gör, bilden är tagen på framsidan av huset "Södra Sparreholm" som ligger på bruket. Er ciceron kan nog visa er var det är.

[SvenA]
0

Från min mormors album

kortet taget 1920 och det är min mor på kortet

AndersE
0

#4 Vad sägs om Kyrkhedens folkskola i Nordmark? Se här och sök på Bjarke…

svenne
0

Min morfar år 1895.
visst är bilden härlig?

Jag älskar gamla bilder.

Alsterolle
0

Anders!
Visst är det häftigt med eko från det förgångna. Jo det är nog Karl - 1928 stämmer ju även med gissningarna. Knepigt att han tituleras "Herr" och inte Folkskollärare e.d. Men tror du inte han var på besök som föredragshållare?

Det finns säkert info om hans tjänstgöring på Värmlandsarkiv.

De små korten i albumet - ner till 4x5cm tål att förstoras en hel del. Jag lade in ytterligare ett kort ur Karl's album i mitt iFokus-Album.

AndersE
0

Det är så härligt med gamla bilder. Ofta är kvaliteten fantastisk och de kan tåla mycket förstoring.

Skånegården är fantastisk. Ofta tror man ju att identifiering är omöjlig - jag är förvånad över hur ofta det ändå går.

Alsterolle
0

Har lagt ut en bild i albumet på "min" server i Djvu-format

Länk dit 

OBS! Bara de som har Djvu-plugin installerad kan se den trevliga bilden på vad barnen gjorde på rasterna..

AndersE
0

Jag har precis läst en bok där min farmors syster bl.a. berättar om sina första år som lärare på lantliga småskolor kring 1920. Kul med passande bilder!

Fornöga
1

2024 Som konstaterats här ovan för åratal sedan- visst är det härligt med gamla bilder! Ibland blir det även i vår stressade tids medier utrymme för återblickar med hjälp av foton från förr, som här i GP.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

GP Västkusten förr - Kristian Wedel presenterar historiska familjebilder.
Carmarino
1

#13: Helsingborgs Dagblad har ett instagramkonto som heter helsingborgsdagblad_retro där de visar gamla bilder ur arkivet.

https://www.instagram.com/helsingborgsdagblad_retro/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker