Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 1163 ggr
chrissan
0

Och nu blev man glad!

Eftersom jag inte hade lust att ta itu med disken så Gogglade jag lite förstrött. Kan det ha kommit något mer om Thorsells, den familj bland mina anor jag hittade en del om efter många års letande i USA. De splittrades tydligen ganska snabbt i amerika och alla är inte återfunna. De verkar sprittt sig över hela landet.

Jäpp! Någon vänlig själ hade transkriberat ett kapitel ur History of Louisiana från 1925. Där fanns en saknad broder (av 9 barn) och hans historia. Jag fick veta varför fadern försvann fort, han dog bara efter något år i Carroll Junction, Missouri. Hans son, John skildrades utförligt. liksom hans affärsverksamhet i Louisiana och hans barn.

Snabbt till Ancestry - massor av nya släktingar kan föras in i Min Släkt. Och till min förvåning upptäcker jag att jag har en släkting som är Monsignor, dvs en mycket högt uppsatt katolsk präst. Det skulle hans farfar, utvandraren, vetat - han skulle vänt sig i sin grav! Han utvandrade i protest mot den etablerade kyrkan just för att han var baptist, en verkligt protestantisk religiös inriktning.

Vilka bra människor det finns, som skriver av gamla, svåråtkomliga böcker och lägger på nätet. Nu ska jag försöka få universitetsbiblioteket att skicka efter den, finns inte i Sverige, så jag kan få se bilden på mina släktingar som ska finnas där.

ambi
0

Vad kul! Det är som att hitta en skatt. Visst är det härligt att få dela med sig av sin glädje till släktforskande personer? Om jag har hittat något intressant, så verkar min man lagom så intresserad, när jag entusiastiskt berättar om "fyndet".

chrissan
0

Eftersom de blev katoliker så fann jag i en dödsruna över ett barnbarn till utvandraren att hon hade 9 barn, 24 barnbarn och 19 barnsbarns barn när hon dog 2006. Det blev en del släkt där! Prästen hade väl inga barn men det fanns ett par andra syskon.

leja
0

Verkligen intressanta uppgifter. Ja visst är det kul at hitta sådana. Men så måste man berätta och ibland ser folk helt oförstående ut. Då är det skönt med den här sidan, för här förstår vi hur kul det är.

Vad ska man ha som signatur tro?

chrissan
0

Just det Skrattande

AndersE
0

#0 Jag förstår att du blev glad. Jag känner precis igen känslan.

Glad

simander
0

Masskul!!! :)

Det är aldrig försent att ge upp! ;)