Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 3210 ggr
Roolaid
0

Oscar Alexis Morange

Jag har en helt overifierad uppgift om att Oscar Alexis Morange var född 1860-10-18 i Danmark, död 1907 i Sverige. Någon med tillgång till databaser som kan ge mer uppgifter?

/Roolaid

chrissan
0

År 1900 bor han i Malmö;

Post 911827

Morange, Oscar Alexis
Handlande

f. 1860 i Danmark

Gift man, far i familjen

Qv. Brita
Malmö Sankt Pauli (Malmöhus län, Skåne)

Födelseort i källan: Köpenhamn

och i Begravda i Sverige finns han begravd 15/6 1907 på Malmö St Pauli södra kyrkogård med hustrun Emelia (2/6 1942) och son Jacques (16/1 1970)

EvaMorfi
0

Sonen tycks inte vara född i någon av Malmös församlingar (www.ddss.nu).

Kvarteret Brita är kvarteret i hörnet Amiralsgatan/Drottninggatan mittemot Latinskolan.

Du får söka i Danmark vilket inte är så lätt. I inflyttningslängden och hfl/församlingsboken  i St Pauli står det antagligen bara inflyttad från Köpenhamn inte församlingen.

St Pauli församling bildades 1884 genom att St Petri och Caroli delades. Hans inflyttningsattest kan finnas kvar. Alla inflyttningsattester i Malmö finns på mikroficher på Malmö stadsarkiv.

Ingen i Sverige bär namnet Morange idag.

Jag hittade i den danska folkräkningen 1880 följande person. Kolla på www.ddd.dda.dk. Personen är 30 år. Han verkar till att bo hemma hos sina föräldrar.

Navn: Alfred Victor Morange   Køn: M   Civilstand: Ugift
Erhverv: Paraplyfabrikant   Fødested: København

Kilde: FT-1880  Amt: København   Herred: København (Staden)   Sogn: Østergade   Stednavn: Øster Kvarter, Nicolai Rode, Østergade
Husstands-/familienr: 1   Indtastningsnr: D3023   Løbenr.: 110

chrissan
0

I Family Search finns Jean Morange f 6 april 1820

samt dessa:

2. EUGENIE MARIE MORANGE - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Christening: 26 JUN 1863 Helligaands Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

3. JEAN MORANGE - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 06 MAY 1848 Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

4. JEAN MORANGE - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 18 JUN 1853 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

5. ALFRED VICTOR MORANGE - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 14 OCT 1881 Helligaands Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

EvaMorfi
0

Du vet väl att du kan registera dig på www.arkivalieronline.dk

och söka gratis i de danska kyrkoböckerna. Du har nu namnet på

sogner (=församlingar) Helligaands, Holmens och St Petri. Familjen Morange bodde ganska centralt i Köpenhamn.

Jag tror att Oskars syskon är Eugenie och Alfred (kanske halvbror?). Kan Jean vara deras far som gift sig två gånger?

chrissan
0

København, København (Staden), Øster Kvarter, København Øster Kvarter, Østergade No. 14, stue etagen, , FT-1845, C4625

Francois Debrieu

29

Gift

Parayluimager??

Aurillae

Marie Nabrin

16

Gift

Hans Kone

Aurillae

Jean Marange

25

Ugift

Parayluimager??

Aurillae

Antoine Danrigal

25

Ugift

Parayluimagersvend??

Aurillae

Louis de Anquillent

18

Ugift

Parayluimagerlærling??

Aurillae

Marie Dorthea Paulsen

27

Ugift

Tjenestepige

Lygumkloster

Cheyenne
0

#2 Menar du sonen Jacques Gaston Morange född den 7/4 1892 i Malmö Sankt Petri fs? Hans födelsenotis hittar jag i nämnda fs, datum som ovan. Son till just Oscar Alexius Morange (stavning från SCB-utdrag, född 1892, Malmöhus län, St Petri fs) och h.h Emilie Henrietta Thomsson. Familjen var då bosatta på Gyllenstj. 1A.

EvaMorfi
0

Fel i mitt inlägg 10:01. Man kan inte se att Alfred Victor bor hos sina föräldrar. Jag misstolkade informationen. Husfar och husmor ovanför hans namn heter Wilhelm i efternamn. Alfred Victor har nog eget hushåll.

Phryxe
0

18920407-3598
Morange, Jacques Gaston
Mariedal 2
Död 2/1 1970.
Kyrkobokförd i Slottsstaden, Malmö kn (Malmöhus län, Skåne).
Född 7/4 1892 i Malmö Sankt Petri (Malmöhus län, Skåne).
Ogift man.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007: Slottsstaden, Malmö kn (Skåne län, Skåne)
Födelseförsamling i källan: Malmö S:t Petri (Malmöhus län)
Källor: DB, FS / RTB 70

chrissan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är vigselnotisen för giftermål 2 1853, det är dålig upplösning på de danska kyrkböckerna men man bör kunna läsa hans livs biografi, med födelseorten och hans första giftermål detaljerat beskrivet:

EvaMorfi
0

Kan Oskar Alexius Morange ha varit paraplyhandlare i Malmö? Han finns säkert i en adresskalender för Malmö.

Jag kollade på orten Aurillae i Frankrike. Hittade den inte, närmaste var Aurillac.

Konstigt att jag inte funnit sonen i St Petri 1892, men det kan ju finnas en lucka i databasen.

Nu är det inte svårt att finna när Oscar Alexius flyttade till Malmö genom att titta i födelseboken och få hänvisning till hfl för St Petri, men finns den på Genline eller Arkiv digital?

Jag hittar ingen gata Gyllenstjärnsg. men det finns ett kvarter som heter Gyllenstjärna och som ligger i centrala Malmö mellan Gustav Adolfs torg och Stortorget.

Cheyenne
0

Paret Morange/Thomsson hade även en dotter Lili född 1890;

Lili
f. 1890 i Malmö Sankt Petri (Malmöhus län, Skåne)

d.
Flicka, barn i familjen

Gyllenstjärna
Malmö Sankt Petri (Malmöhus län, Skåne)

chrissan
0

Enl hfl AI:26 3 flyttar de till Gyllenstierna 1 a 1890. De gifte sig 29/6 1889. Sedan till St Jörgen I 1892, samma längd sid 92. Bägge föräldrarna födda i Köpenhamn

Cheyenne
0

#12 Bra chrissan, då stämmer uppgifterna i Sv.Bef.1890 bättre än uppgiften i sonens födelsenotis 1892. I sonen födelsenotis skrivs nämligen moderns namn Thomsson men i Sv.bef.1890 skrivs hennes namn Thomsen.

EvaMorfi
0

Det finns ett foto av en agronom Morange (www.calluna.nu). Han räknade ut hur mycket man skulle betala till folk för marken när man byggde väg 100 i Höllviken på 40-talet. Förmodligen är detta Jacques Gaston.

chrissan
0

Då kunde jag tittat i min agronommatrikel, men den är 26 mil bort. Alltid på fel ställe!

chrissan
0

OA Morange var en fotbollens pionjär i Malmö, bildade MBK

Fotbollshistoria

EvaMorfi
0

Ja, och han var prisdomare i Malmö cykelklubben 1890.

chrissan
0

Det fanns i Köpenhamn en framstående fotofirma: Christensen & Morange på Amagertorv, en leksaksaffär L Morange. Varför finns det inte fler Morange i folkräkningen där?

EvaMorfi
0

Ja, säg det. Allt material från folkräkningarna är väl inte inknappat i databasen.

Släkten förökade sig kanske inte.

Jag undrar vad som hände med Jacques storasyster Lili. Uppnådde hon vuxen ålder och gifte sig och fick barn.  Hennes barn heter ju inte Morange.

chrissan
0

18900720-0562

Löfman, Lili

Ö Ekuddsg 5
185 00  Vaxholm

Död 23/1 1988.

Kyrkobokförd (1983) i Vaxholm, Vaxholms kn (Stockholms län, Uppland). Mantalsskriven (1983) på samma ort.

Född 20/7 1890 i Malmö Sankt Petri (Malmöhus län, Skåne).

Änka (25/11 1967).
--------------
Födelseförsamling i källan:
S:T PETRI (Malmöhus län)

Källor:
RTB 88 / SPAR 90

chrissan
0

Äntligen hittat i denna röra:

Oscar kom till St Petri 7/12 1886 från Köpenhamn då till sid 5a kv Gyllenstierna (AId:52), bevis nr 1216. Hustrun kom 16/7 1889, alltså efter vigseln. Hustrun konfirmerad 12/4 1885.

chrissan
0

Hustrun Emelie Henriette Thomsen är född 27/5 1870 (samma dag som jag!) och döptes enl FS i Heligaandskirke 17 juni 1870. Föräldrar Heinrich Thomsen och Oveline Lorenstine Raaby.

Vigselnotis Helligånds kirke 1889:

Kjöbmand Oscar Alexis Morange och Emelie Henriette Thomsen, Amagertorv 17. Vigda i Holmen Kirke. Hans forlover: Particulier  J Morange, Peder Skrams Gade 27. Hennes: Kjöbmand, agent AH Thomsen, Amagertorv 17.

EvaMorfi
0

Då Roolaid kan du hoppas på att någon (om du inte själv bor nära Malmö) går till Malmö stadsarkiv och skriver av eller om du ringer/mejlar dit och ber dem ta en en kopia av inflyttningsattesten nr 1216/1886 i St Petri. Kopian kostar inte många kronor. Jag tror de gör 2 uppslag gratis på arkivet.

Roolaid
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad duktiga ni är. Medans jag sover så har ni gjort en komplett utredning! Lilli är min styvfarmor. Här en bild på henne.

chrissan
0

Folkräkningen 1880, Peder Skrans Gade 27, 2 våningen (svårläst):

Emelie Sophie Morange 56 år

Jac? Morange 60 år, Particulier, f i Frankrike

Eugene Leon? Morange 22 år handelslärling f Köpenhamn

Oscar Alexis Morange 19 år handleslärling

Louis Jean Morange 14 år

De är alltså luteraner, därav giftermål etc i de danska kyrkorna. 1845 bor fadern som ogift i ett hus där de flesta är fransmän, kan det vara hugenotter som lämnat landet?

EvaMorfi
0

Var det inte på 1500-talet som de s.k hugenotterna fick lämna Franrike?

Till Sverige kom det ju fransmän på 1700-talet? De sysslade med mode och teater. Gustav III bjöd in dem.

Kanske var det likadant i Danmark. Den här familjen sysslade med paraplytillverkning. Det känns franskt.  De gifte sig med danskar och lämnade kanske sin katolska tro och blev luterarner.

chrissan
0

Amagertorv 17 år 1880:

Andreas Heinrich Thomsen 57 år, f i Flensburg, Kongl Kjöbmand

? Frederik Thomsen, 21 år, Handels??

Claus Frederik Thomsen 11 år

Emelie Henriette Thomsen

samt pigan Johanne Jahnsen från Ven

chrissan
0

Jo, det var nog fel. Men det såg underligt ut med hela kvarter med fransmän

Roolaid
0

#23 EvaMorfi

Malmö är lite långt för mig eftersom jag bor i São Paulo, Brasilien. Det är därför jag också kommenterade att mycket gjordes medan jag sov eftersom vi har 5 timmars tidsskillnad just nu.

Tack alla för hjälpen med Oscar Alexis. Nu skall jag försöka organisera all information och få in den i MinSläkt så att man får en helhetsbild och antagligen nya frågor.

EvaMorfi
0

Jaså, du bor i Brasilien. Jag trodde att du sov middag hemma på soffan någonstans i Sverige.Skrattande

Jag ska titta på inflyttningsattesten i original, men det kan inte bli förrän längre fram. Antagligen står där inte mer än vad du redan vet. Jag vet inte om Morange finns i någon bok om kända malmöbor. Jag har precis läst om första delen av Alice Lyttkens memoarer som handlar om hennes liv i Malmö i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Hon nämnde ingen paraplyförsäljare/tillverkare. Affären/Fabriken upphörde kanske när Morange dog. Sonen tycks inte ha gått i faderns fotspår.

Roolaid
0

# 30   Nej, nej, sova middag i soffan är det inte tal om. Utan tidskillnaden gör att när jag har tid vid datorn på kvällen så sover Sverige. När jag vaknar så funderar många i Sverige på vad dom skall ha till lunch. Problem ibland när någon i Sverige inte tänker på tidsskillnaden utan väcker mig 4 på morgonen! Grrrr.. Jag brukar nog inte vara så trevlig 4 på morgonen när telefonen ringer!

Även om jag är Stockholmare så har jag vistats flera gånger i Malmö efterom ett av de bolag jag representerar här i Brasilien är från Hörby.  " Hööörby" . (Skånska är svårt för en Stockholmare). Och då bor jag givetvis på ett hotel i Malmö.

Som jag sade så måste jag få lite tid över till att organisera all den information ni försett mig med. Och då kommer frågorna.

/Roolaid